Fernando Alonso vindt dat zijn team na de Grand Prix van Japan wat te hard van stapel liep betreffende performance. De Franse renstal zou volgens de tweevoudig wereldkampioen iets te optimistisch zijn, vooral gezien de teleurstellende kwalificatie van de zaterdag in de Verenigde Staten. Alpine kwam met slechts één coureur in Q3 terecht, aangezien Esteban Ocon in Q1 al afhaakte.
De Alpine van Alonso en Ocon liep hard, en dat was te merken aan de achtereenvolgende races met puntenresultaten voor de heren van de Franse renstal. Sinds Singapore lijkt Alpine een beetje uit hun sas. Op het Aziatische stratencircuit vielen beide coureurs uit, terwijl de Grand Prix in Japan heel goed verliep. Volgens de Spanjaard werd het team daardoor te optimistisch. Alonso kwalificeerde op de negende stek, terwijl Ocon vanaf de zeventiende plek de race mag starten op zondag.
De tweevoudig wereldkampioen denkt niet dat zijn auto drastisch is verbeterd in die twee weken tussen de raceweekenden. 'Ik denk dat het team over-optimistisch was in Japan. Alpine liep na Suzuka te hard van stapel met performance van de auto', stelt Alonso bij de internationale media. 'Esteban zei dat het de beste auto ooit was, en vandaag de slechtste', vervolgt de Spanjaard. 'Ik denk niet dat er zoveel verschil tussen zit. Al hadden we vandaag wel veel meer moeilijkheden, dat zagen we in de derde training al.'
Voor het raceweekend in Austin kwam Alpine met een verandering aan de vloer, maar die werd alleen bij de bolide van Ocon gemonteerd. 'We moeten de nieuwe vloer goed begrijpen', zegt Alonso. 'Want is wat raar om te zien dat één Alpine eruit gaat in Q1, dus we moeten kijken of we wel in de juiste richting gaan.' De kwalificatiesessie was teleurstellend voor de Franse renstal. In Japan konden ze met twee coureurs in Q3 komen, maar Ocon kwam in Austin helaas niet verder dan P17. Alonso heeft bij de start van de race dan geen hulp van zijn teamgenoot.
Alonso: 'Bepaalde banen liggen de A522 beter'
De tweevoudig wereldkampioen vermoed dat de bolide op sommige circuits simpelweg beter presteert dan op andere circuits. Dit kan liggen aan de aerodynamica, de banden, de evolutie van de baan, etc. 'Ik denk dat de auto in Japan erg snel was. Maar dat ging ook goed in Silverstone en in Spa. Bepaalde banen liggen de A522 beter', stelt Alonso. 'Ik denk dat het hier (in Austin, red.) niet aan de vloer lag, maar gewoon een karakteristiek aspect. De auto voelde goed aan, maar was niet goed genoeg', aldus de Spanjaard.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties