AlphaTauri is al maandenlang de rodelantaarndrager in het constructeurskampioenschap, maar in de laatste races lijkt het zusterteam van Red Bull Racing toch een flinke stap vooruit te hebben gezet. Williams lijkt nu onbedreigd op weg te gaan naar de zevende plek in het kampioenschap, maar Alexander Albon vreest toch nog voor een late inhaalslag van zijn oude werkgever.
Albon debuteerde in 2019 zelf voor Toro Rosso, dat inmiddels als AlphaTauri door het leven gaat, en maakte in twaalf weekenden tijd genoeg indruk om al in zijn debuutjaar voor de leeuwen geworpen te worden als teamgenoot van Max Verstappen bij het hoofdteam. Albon hield zijn hoofd uiteindelijk niet voldoende boven water, en eindigde zo in 2021 aan de zijlijn, om een jaar later bij Williams terug te keren.
AlphaTauri niet langer het zwakste team
Daar is de Britse Thai de onbetwiste kopman: waar Logan Sargeant nog altijd op de nul staat, heeft Albon al 21 punten verzameld. In het onderlinge kwalificatieduel staat het 16-0, ofwel Albon staat er redelijk alleen voor. Na de zomerstop scoorde Albon goed met een achtste plek in Zandvoort en een zevende stek in Monza, een week later, maar toch is hij niet gerust op de rest van het seizoen. Ondanks dat AlphaTauri in Japan met een elfde en twaalfde plek geen punten pakte, presteert het team sinds de grote upgrade in Singapore wel goed.
Dat AlphaTauri in Japan niet scoorde, was volgens Albon met name aan de strategie te danken, die bij AlphaTauri wel vaker te wensen overlaat. 'Ik denk dat ze zichzelf een beetje klem hadden gezet. Ik was nogal verrast door hun bandenkeuze.' Daarmee doelt Albon niet op de startbanden, maar op het feit dat AlphaTauri slechts één setje van de twee hardste bandensoorten naar de race meenam. 'Ze gaven zichzelf maar één medium, en een harde band, en volgens mij had Yuki (Tsunoda, red.) niet eens een nieuwe zachte band. Ze zaten dus de gehele race in een lastige situatie, en focusten waarschijnlijk te veel op de zaterdag in plaats van op de zondag.'
Albon durft echter niet op terugkerende strategische flaters te rekenen. 'Ze waren snel in Singapore, en ze zullen weer snel zijn op elk circuit. Ze hebben een significante stap gezet, en dat is wel een beetje zorgwekkend', zo geeft Albon aan tegenover Autosport. AlphaTauri staat nu op vijf punten, dus de score van 21 punten van Williams vraagt wel een aantal sterke resultaten. Voor AlphaTauri lijken Alfa Romeo (tien punten) en Haas (twaalf punten) wel nog binnen bereik te zijn.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties