Longruns | Verhoudingen in racesimulaties wijken flink af, Red Bull lijkt toch kanshebber te zijn Analyse
Analyse

Longruns | Verhoudingen in racesimulaties wijken flink af, Red Bull lijkt toch kanshebber te zijn

Longruns | Verhoudingen in racesimulaties wijken flink af, Red Bull lijkt toch kanshebber te zijn

Over één ronde had Red Bull Racing het totaal niet voor elkaar, maar de laatste tijd is vooral de snelheid in de Grand Prix bepalend als je als winnaar over de streep wil komen. F1Maximaal.nl verzamelde de data van de racesimulaties, waaruit blijkt dat Red Bull er helemaal niet zo verkeerd voor staat. Een van de andere topteams moet wel vrezen voor de zondag.

Max Verstappen won de afgelopen vier Grands Prix van Abu Dhabi. In 2020 beëindigde hij het seizoen met een verrassende overwinning in een verder dominant seizoen voor Mercedes. Een jaar later was zijn overwinning cruciaal in een spannend titeljaar, terwijl hij in 2022 en 2023 de titel al op zak had, maar toch scherp was bij de seizoensafsluiter. In 2024 jaagt Verstappen op zijn vijfde zege op rij.

Red Bull met marge achter de hand

Over één ronde waren de verhoudingen duidelijk: McLaren had het geweldig voor elkaar, en Red Bull heeft nog heel veel werk te verzetten. De balans van de RB20 is nog niet goed, en de voorkant wil niet insturen. Daarnaast wees Christian Horner erop dat sommige teams de motor al helemaal opendraaien op vrijdag. Red Bull doet dat dus niet, voegde hij nog toe. De 51-jarige Brit heeft het vermoedelijk vooral over Mercedes, dat vaak sterk overkomt op de vrijdagen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner qatar 91282
Horner was nog best optimistisch.

Verstappen, Helmut Marko, en Horner waren eensgezind in hun uitspraken: het was lang niet zo slecht als de uitslag deed vermoeden, waarbij de naam van Verstappen slechts op de zeventiende plek terug te vinden was. Een beetje sleutelen aan de balans, even aan de motor draaien, en de Verstappen-factor kan Red Bull weer een kandidaat voor de prijzen maken, al mikt Verstappen vooral op de derde plek. Hij denkt dat McLaren te snel is, en op basis van één ronde is die vrees terecht. De achterstand op de derde tijd was slechts zeven tienden, maar McLaren was echt een maatje te groot voor de rest.

Verstappen competitief in de racesimulatie

Toch laten de racesimulaties zien dat Verstappen zeker nog kansen heeft in de race. Vooral de mannen van Ferrari lijken het lastig te gaan krijgen. Charles Leclerc, die ook nog een gridstraf krijgt, kwam tot een gemiddelde van 1:29,880. Teamgenoot Carlos Sainz was met 1:30,1 nog trager en was het langzaamst van de traditionele top zeven. George Russell klaagde ook over de belabberde balans van de Mercedes en kwam niet verder dan een 1:29,9.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Longruns | Red Bull veel competitiever in de racesimulatie, kan Verstappen meedingen voor winst?
Vooral Ferrari lijkt het lastig te krijgen.

Dan blijven er vier namen over: Verstappen, Lando Norris, Oscar Piastri, en Lewis Hamilton. De snelste tijden kwamen van Piastri en Hamilton, maar deze beide heren reden ook de kortste racesimulaties. Bij Hamilton moet ook gezegd worden dat Mercedes vaak op vrijdag competitiever is. Zij rijden dan vaak met meer motorvermogen, en Mercedes doet het beter als de baan nog weinig grip biedt. Later in het weekend zal het voor Mercedes dus steeds lastiger worden.

McLaren versus Verstappen?

Verstappen kwam in zijn racesimulatie slechts een tiende tekort. Piastri was wél duidelijk sneller, maar werkte dus een korte racesimulatie af. Op basis van de longruns is McLaren nu wel de duidelijke favoriet, maar McLaren heeft het al redelijk voor elkaar, terwijl Red Bull nog de nodige marge heeft om te verbeteren als het team weer een stap weet te zetten met de afstelling. Gezien het feit dat Verstappen vond dat de voorkant van de auto niet wilde insturen, valt de achterstand reuze mee, zeker vergeleken met de sprintrace in Qatar.

McLaren lijkt in ieder geval de duidelijke favoriet voor de constructeurstitel, want op basis van deze verhoudingen zal het lastig worden voor Ferrari om nog 21 punten in te lopen. Bij Red Bull zijn de kansen vooral afhankelijk van wat er nog gevonden wordt qua afstelling. Eén voordeel heeft Verstappen wel: hij kan risico's nemen voor de dagzege, maar als hij met Norris en Piastri in de top drie staat, zullen de McLaren-coureurs vooral de constructeurstitel niet op het spel willen zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws