De 24 uur van Daytona 2022 heeft Nederland succes én teleurstelling gebracht. In het endurance-evenement werd ons kikkerlandje rijkelijk vertegenwoordigd, en dat heeft haar vruchten afgeworpen. Zo reed Kay van Berlo voor Riley Motorsports een zinderende vierentwintiguursrace, waarin hij in de LMP3-klasse oppermachtig bleek. Ook Racing Team Nederland kon zich vrijwel de gehele race meten met de topteams in de LMP2-klasse met een tweede plek als gevolg. Jeroen Bleekemolen, Renger van der Zande, Nicky Catsburg en Tijmen van der Helm kenden minder geluk.
Van Berlo, relatief onbekend bij het Nederlandse racepubliek, nam het afgelopen etmaal deel aan de race op Daytona International Speedway voor Riley Motorsports. Het LMP3-team vond in de eerste helft van de race wel aansluiting bij de top van het veld, maar was tot middernacht niet dominant. Langzaamaan liepen de Nederlander, zijn twee Amerikaanse teamgenoten en zijn Braziliaanse collega uit bij de concurrentie. Het gat naar de nummer twee fluctueerde, maar zat veelal rond de halve minuut.
Toen de zon opkwam in Florida bleek dat de coureurs van het team, dat actief is in de op twee na snelste klasse van de endurancerace, de sterke vorm van de 29ste van januari door kon trekken. De bolide met nummer 74 nam het voortouw in de klasse en liet de voorsprong niet meer los. Zo hebben we een Nederlandse winnaar na een ware uitputtingsslag aan de oostkust van Amerika. Zeker een prestatie om trots op te zijn.
Racing Team Nederland met VeeKay, Van der Garde en Van Eerd
Nederland werd in de LMP2-klasse vertegenwoordigd door Racing Team Nederland. Het Nederlandse enduranceteam, dat tot op heden jaarlijks deelnam aan de WEC, en dus ook de 24 uur van Le Mans, kende een sterke rijderssamenstelling, maar ook voldoende tegenslag om een zege in de weg te zitten. Met Van Kalmthout (IndyCar-talent) en Van der Garde (viervoudig WEC-winnaar en vijfvoudig Le Mans-winnaar) was vooraf al duidelijk dat de geelzwarte bolide competitief kon zijn.
Dat bleek voor het team dan ook het geval te zijn. In de eerste helft van de race wist Racing Team Nederland zich bij de sterkste teams van de klasse te voegen en met regelmaat lag de bolide met JUMBO op de zijkant op de eerste plek in haar klasse. Ruim over de helft van de race sloeg het noodlot echter toe. Het team van eigenaar Van Eerd ervoer motorproblemen, die wel op te lossen waren, maar teveel tijd kostten. Met vier uur op de klok was het gat naar Dragonspeed USA, de nummer één, een volle ronde.
Bleekemolen rijdt geen meter
Voor Bleekemolen was het evenement al voorbij voordat hij ook maar één meter had gereden. Zijn team kwam aan het begin aardig mee met het GTD-veld, maar na 504 ronden ging Kyle Washington in de fout en raakte hij de muur op een van de banking bochten. De Porsche 911 GT3R kwam niet meer van zijn plek en nog voordat de klok middernacht sloeg, lag Bleekemolen eruit. Teleurstellend dat hij voor niets afgereisd is naar Daytona Beach, natuurlijk, maar hij kwam bij Ziggo Sport verrassend opgewekt over na de uitvalbeurt.
Pech bij Van der Zande, Catsburg en Van der Helm
Nog eens drie Nederlandse deelnemers haalden de eindstreep wél, maar deden dit op ruime achterstand van de teams die de klassementszeges boekte. Renger van der Zande kon met DPi-team Cadillac Racing zelfs voor de eindzege gaan. Gedurende de avond en rond middernacht ging het zelfs zo goed dat zijn team geregeld aan de leiding lag. Vroeg in de ochtend werd zijn team getroffen door technische problemen. 'Ik hoor net dat er een alternator kapot is gegaan', gaf hij aan vanaf het circuit. 'Een wire, het is een klein stukje elektrisch draad.' De meer dan veertig ronden achterstand die het team opliep, waren logischerwijs niet meer dicht te rijden.
Bij Catsburg ging het om exact hetzelfde probleem. Uitkomend voor Corvette Racing ging het in de GTDPRO-klasse prima totdat het team geteisterd werd door technische malheur. 'We liggen een aantal ronden achter. We hebben ook een kapotte alternator, net als Renger. We doen helaas niet meer mee voor de overwinning, maar we kunnen nog wel veel leren, over deze band bijvoorbeeld.' Het podium lag niet meer binnen handbereik, maar wel bleef de Corvette doorrijden om meer te weten te komen. Die informatie nemen ze mee naar de 12 uren van Sebring. Dan komt het GTD-team weer in actie.
Tenslotte kende G-Drive Racing met Tijmen van der Helm één van de jongste coureurs van de grid. De achttienjarige reed in de eerste helft van de race een paar schitterende stints, met als gevolg dat G-Drive met regelmaat zelfs aan kop lag. Ook daar ging het op technisch gebied fout. Zijn team liep een lekke band op, waarna er langdurig reparaties plaats moesten vinden. De achterstand werd steeds groter, en bedroeg op een gegeven moment meer dan tien ronden. Ook dit was niet meer recht te zetten, maar voor de eerste échte endurancerace heeft Van der Helm er een zeer verdienstelijke wedstrijd op zitten. Dat belooft wat voor de toekomst dus. G-Drive kwam uiteindelijk als negende over de eindstreep in de LMP2-competitie. Alleen High Class Racing kende een nog ongelukkigere wedstrijd.
Racing Team Nederland in extremis naar P2
Bij Racing Team Nederland zaten de emoties naar alle waarschijnlijkheid in een roller coaster. Een goede stint van Rinus Veekay, die zo'n twee uur voor tijd uitstapte, bracht het team na motorproblemen terug in de race. De gele bolide van Frits van Eerd lag lang op de vierde plek, maar een briljante slotstint van Van der Garde en twee gelukkige situaties met een 'full course yellow' leverde uiteindelijk P2 op. Dankzij goed handelen op de twee full course yellows kwam Van der Garde dicht bij Jensen (P3). Na een schermutseling tussen Jensen en Deletraz, waarbij ook verkeer niet meezat voor de twee, kon Van der Garde snel doorstomen naar P2. Zodoende kende Racing Team Nederland dus een knappe inhaalrace, met een podiumplek als beloning.
Desalniettemin was de gevierde Nederlander Van Berlo. De Nederlander reed met Riley Motorsports een uiterst dominante laatste twaalf uur en mede dankzij de Nederlandse coureur won het team uiteindelijk met afstand.
Bekijk hier de volledige uitslagen van de 24 uur van Daytona:
23 keer je inzet terug bij F1-titel Sainz voor herstellend Ferrari
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties