Niet alleen op vier wielen, maar ook op twee wielen heeft Nederland de afgelopen jaren een aantal goede coureurs voortgebracht. Met Jeffrey Herlings beschikt ons land al jarenlang over één van de beste coureurs in het MXGP-kampioenschap, maar sinds vorig jaar heeft Nederland er ook in de Moto3 een serieuze titelkandidaat bij. Ook in andere grote raceklassen komen er een aantal landgenoten in actie. F1Maximaal zet in dit artikel de belangrijkste coureurs voor je op een rijtje.
Talentvolle Veijer titelkandidaat in Moto3
Collin Veijer begint in 2024 aan zijn tweede seizoen in de Moto3 en zal opnieuw uitkomen voor Liqui Moly Husqvarna Intact GP. De verwachtingen zijn hooggespannen en de jonge coureur wordt zelfs gezien als een serieuze titelkandidaat. En dat is niet zonder reden, want de 18-jarige uit Staphorst kende in 2023 een uitstekend debuutseizoen in de Moto3.
Niet alleen eindigde Veijer op een mooie zevende plek in het kampioenschap, maar op het Sepang International Circuit in Maleisië boekte de jonge coureur ook nog eens zijn allereerste Grand Prix-zege. En daarmee schreef hij geschiedenis, want na 33 jaar kreeg Hans Spaan, die in 1990 in Tsjechoslowakije de laatste Nederlandse overwinning in de 125 cc pakte, daardoor eindelijk een opvolger.
Hoewel het in 2023 bij één zege bleef, kan het zeker geen toevalstreffer genoemd worden. Op de Red Bull Ring en tijdens de seizoensafsluiter in Valencia wist Veijer ook al de poleposition voor zich op te eisen en daarnaast stond de 18-jarige ook in Thailand (3e) al op het podium. Met verder nog een viertal vierde plaatsen heeft de coureur uit Staphorst meer dan eens laten zien dat er in 2024 rekening met hem gehouden dient te worden.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Van den Goorbergh en Bendsneyder opnieuw Nederlandse troeven in Moto2
Net als in de voorbije twee seizoenen staan er in 2024 weer twee Nederlanders op de Moto2-grid. Zonta van den Goorbergh, de zoon van de laatste Nederlandse fulltime-coureur in de MotoGP, Jurgen van den Goorbergh, verlengde in november zijn aflopende verbintenis bij het Nederlandse Fieten Olie Racing GP en zal dit jaar aan zijn derde seizoen in de belangrijkste opstapklasse van de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport op twee wielen, beginnen.
Na een puntloos debuutseizoen in 2022, wist Van den Goorbergh vorig jaar flink wat progressie te boeken. Na een moeizame start kon het 18-jarige talent uit Breda zich steeds vaker met de grote namen meten, maar valpartijen en mechanische pech hielden hem nogal eens van een goed resultaat af. Toch werd op het Buddh International Circuit in India eindelijk de ban gebroken. Met een zesde plaats (de top vijftien scoort punten) behaalde hij meteen een flink aantal punten en een race later volgde in Japan met een negende plek opnieuw een goed resultaat. In de laatste zes races bleef Van den Goorbergh echter puntloos. In 2024 krijgt de jongeling bij Fieten Olie Racing GP opnieuw de kans om zijn kunsten te vertonen.
Met Bo Bendsneyder beschikt Nederland zelfs over een coureur die in 2023 eenmaal op het podium wist te eindigen in de Moto2. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het wel één van de weinige hoogtepunten van het 2023-seizoen was voor de 24-jarige Rotterdammer. Bendsneyder begon het jaar op een ouder chassis en stapte halverwege het seizoen over op het 2023-chassis. Veel geluk bracht het hem echter niet. Van zijn teamgenoten hoefde hij echter weinig te vrezen, maar dat zal in 2024 wel eens anders kunnen zijn. Bij het SAG Racing Team krijgt de Rotterdammer dit seizoen namelijk gezelschap van de regerend Moto3-kampioen Jaume Masia.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Van der Mark hoopt na twee rampjaren op blessurevrij 2024 in World Superbikes
Naast de MotoGP is de World Superbikes het grootste wereldkampioenschap op twee wielen. Waar in de MotoGP met prototype motoren wordt geracet, daar wordt in de World Superbikes gereden op aangepaste straatmotoren. In deze laatste raceklasse is Michael van der Mark sinds 2015 een vast gezicht. De 31-jarige grossiert echter niet in overwinningen (5), maar hij is vaak wel bijzonder constant. Sinds zijn debuut eindigde hij, op de afgelopen twee seizoenen na, altijd in de top acht van het eindklassement. In 2018 pakte hij op een machine van Yamaha zelfs de derde plaats.
In 2021 stapte Van der Mark over naar BMW en met de zesde plek in het eindklassement kende hij een prima start bij zijn nieuwe werkgever. Maar daarna ging het mis. In de aanloop naar de wintertesten voorafgaand aan het 2022-seizoen ging de coureur uit Gouda hard onderuit tijdens een mountainbiketocht. Hij brak daarbij een been en sindsdien was het bijna letterlijk vallen en opstaan voor Van der Mark, die in de voorbije seizoenen ook nog een heupbreuk, twee gebroken vingers en een breuk in zijn linker bovenbeen opliep.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Van der Mark hoopt in 2024 eindelijk weer eens blessurevrij te kunnen zijn en na de vele tegenslagen weer eens een goed seizoen te kunnen rijden. De BMW-coureur kent in ieder geval een prima start, want afgelopen maandag en dinsdag eindigde hij tijdens een tweedaagse wintertest in Portimão respectievelijk als zevende en vijfde. Van der Mark gaf aan zich steeds beter te voelen op de motor en dat zal nodig zijn ook, want met Toprak Razgatlıoğlu krijgt hij zijn oude Yamaha-collega en tevens de wereldkampioen van 2021 en de runner-up van de daaropvolgende seizoenen als teamgenoot bij het Duitse merk.
Herlings doet gooi naar derde MXGP-titel, Coldenhoff en Vlaanderen outsiders
In de motorcrosswereld is Herlings een echte grootheid. Vorig jaar brak de KTM-coureur na zijn zege in Spanje het record van meeste overwinningen van de Belg Stefan Everts, die in totaal 101 GP-zeges wist te boeken in zijn carrière. Begin juni zette de 29-jarige Brabander het record na een zege in Letland nog wat scherper, maar sindsdien bleef zijn totaal steken op 103. Een blessure hield hem namelijk voor een groot deel van het seizoen aan de kant en uiteindelijk was P8 in het kampioenschap het eindresultaat.
Het is een beetje de rode draad door de loopbaan van Herlings. Hij is eigenlijk altijd snel en als hij fit is, is hij nagenoeg onklopbaar. Maar zware blessures hielden hem vaak lang aan de kant. In zijn carrière won hij drie keer het MX2-kampioenschap en in 2018 en in 2021 was hij de sterkste in de MXGP, de koningsklasse van de motorcrosswereld. Herlings dacht al eens aan stoppen, maar de 29-jarige besloot door te gaan en zal in 2024 weer een gooi naar de wereldtitel doen.
Naast Herlings kent het MXGP-veld nog een aantal Nederlandse deelnemers. De namen van Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen zullen waarschijnlijk de meest bekende zijn. Beide Nederlanders wisten al eens te winnen op het hoogste motorcrosspodium en sloten het 2023-seizoen respectievelijk als vierde en zesde af. Ook zij zullen in 2024 proberen weer een stapje voorwaarts te zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties