Verstappen deelt interview met Márquez: 'Ik racete op mini-bikes tot mijn achtste' Formule 1
Formule 1

Verstappen deelt interview met Márquez: 'Ik racete op mini-bikes tot mijn achtste'

Verstappen deelt interview met Márquez: 'Ik racete op mini-bikes tot mijn achtste'

Max Verstappen en MotoGP-legende Marc Márquez zijn allebei grootheden in hun eigen discipline, en legden in Japan samen een interview af. Verstappen gaf daarbij aan dat hij het in zijn jongere jaren ook op twee wielen geprobeerd heeft, maar moest concluderen dat dit niet zijn sterkste punt was.

Márquez won in de de motorsport acht wereldtitels, waarvan zes in de MotoGP. De 30-jarige Spanjaard nam op de Honda Racing Thanks Day plaats naast Verstappen, waarbij al snel duidelijk werd dat beide mannen interesse hebben in elkaars discipline. Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko vermijdt echter liever blessures bij zijn topcoureur, en dus is er contractueel vastgelegd dat Verstappen niet op een MotoGP-motor in actie mag komen. 'Ik zou er graag een keer op rijden, maar dat mag ik niet. Ik zou zo bang zijn, als ik op die motor rijd.'

Márquez heeft dan ook aardig wat harde klappers meegemaakt in de afgelopen jaren in zijn blessuregevoelige sport. Verstappen en Márquez staan allebei derde in hun discipline op de lijst met de meeste zeges. Verstappen staat in de Formule 1 nog achter Lewis Hamilton en Michael Schumacher, terwijl Márquez Valentino Rossi en Giacomo Agostini voor zich moet dulden. De MotoGP-coureur won de afgelopen jaren weinig, mede vanwege de Ducati-dominantie, en zal in 2024 dan ook naar Ducati overstappen, na jarenlange trouw aan Honda.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

marc marquez ducati test
Marc Márquez testte na het MotoGP-seizoen al voor Ducati.

Verstappen heeft zelf ook wel enige ervaring op de tweewielers, geeft hij in het interview aan. 'Mini-bikes zou ook leuk zijn. Daar racete ik op tot ik acht jaar oud was. Ik heb dat een paar jaar gedaan, maar toch besefte ik wel dat ik meer talent heb op vier wielen. Het is natuurlijk heel verschillend, maar op een bepaalde manier zijn er ook wel overeenkomsten. Je zoekt in beide gevallen de limiet op.'

MotoGP gaat richting de Formule 1

In de Formule 1 werd de voorvleugel al in 1968 geïntroduceerd. Sindsdien is het belang van aerodynamica steeds groter geworden, en grijpen teams vooral op de langzamere circuits elke kans aan om een extra reglementair toegestaan vleugeltje te monteren. Die trend is in de laatste jaren ook steeds meer terug te vinden in de MotoGP. 'De MotoGP begint steeds meer op de Formule 1 te lijken, qua aerodynamica', geeft Marquez aan. 'Over twee jaar heb je een voorvleugel op de motor', lacht Verstappen.

Márquez geeft aan dat er wel onderlinge verschillen zijn, en dat de neerwaartse druk in de MotoGP op de rechte stukken handig is, maar in de bochten vaak niet. Op verzoek van Márquez geeft Verstappen meer tekst en uitleg. 'Onze auto staat altijd vlak op het asfalt. Bij de MotoGP leun je in de bochten, dus het ontwerp is dan heel anders', aldus de Limburger. 'Hoe meer aerodynamica je toevoegt aan de motoren, hoe slechter het racen wordt. Het wordt lastiger om te volgen, en makkelijker om fouten te maken. In een race-auto glij je dan een beetje, maar op een motor crash je dan.'

Verstappen blikt terug op het seizoen

'De lastigste was waarschijnlijk Singapore', zegt Verstappen als hem naar zijn eigen seizoen wordt gevraagd. 'We hadden gewoon een lastig weekend, maar ook dan probeer je er het beste van te maken en zoveel mogelijk punten te scoren, want het is belangrijk om altijd punten te scoren. Dat was absoluut het lastigste weekend. Het beste weekend was denk ik Suzuka. Dat weekend waren we heel erg sterk, en de auto was heel fijn om te besturen. De lay-out van het circuit is geweldig, het is altijd heel leuk om daar te racen. Het is echt een van mijn favoriete circuits.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws