Bastian Buus heeft zijn eerste Porsche Mobil 1 Supercup-titel op Italiaanse bodem gewonnen. De Deen had geen geluk tijdens de kwalificatie, maar hoefde op zondag slechts als dertiende over de streep te komen om het kampioenschap te winnen. Larry ten Voorde kende een raketstart, maar het lukte hem niet om de roze Porsche van Harry King in te halen. De Tukker sluit het Supercup-seizoen af als tweede na een zenuwslopende race in Monza. F1Maximaal blikt terug op het weekend van de Porsche Supercup.
Op vrijdag werd al duidelijk dat het zondag een heel spannende dag kon gaan worden, het veld zat namelijk erg dicht bij elkaar. De top vier zat binnen een tiende van elkaar, en ook daarachter waren de gaten ontzettend klein. Op vrijdagavond was GP Elite direct competitief en klokten Huub van Eijndhoven, Ten Voorde en Loek Hartog respectievelijk de derde, vierde, en vijfde tijd. Voor BWT Lechner, de grootste rivalen van GP Elite, leek er nog wat werk aan de winkel te zijn. Van het team met de roze Porsches finishte Harri Jones zevende, Buus negende, en King slechts zestiende. Alhoewel de vrije training niet altijd wat zegt over het verloop van het raceweekend, begon het toch niet zo lekker voor Lechner.
Vanzelfsprekend was dat in het voordeel van het Porsche-team uit De Rijp, aangezien de titelstrijd werd gevoerd tussen Ten Voorde en Buus. Bij het ingaan van het weekend stond Buus slechts 21 punten voor op de Tukker, en dus stond alles nog open in de seizoensfinale. Op zaterdag ging het na een lastige training wat beter met het Oostenrijkse Porsche-team, al viel het weer niet de kant van Buus op. Teamgenoot King pakte de poleposition, terwijl de mannen van GP Elite last hadden van veel verkeer tijdens de kwalificatie. Ten Voorde klokte de zesde tijd. 'Dit is natuurlijk niet wat we wilden, helemaal als je grootste concurrent op P9 staat. Maar we gaan er alles aan doen om te winnen. Ik kijk ernaar uit om nog één keer alles te geven', aldus Ten Voorde in een persbericht van GP Elite.
Raketstart van Ten Voorde zorgt voor spanning voorin vanaf ronde één
Ondanks dat Ten Voorde P6 had bemachtigd tijdens de kwalificatie mocht hij de race aanvangen vanaf P4. Achteraf werden er nog wat straffen uitgedeeld voor impeding en daar was Hartog ook een slachtoffer van, die eerst op P3 zou starten. Van Eijndhoven startte achter hem op P5, en Hartog op P7, daardoor had Ten Voorde een kleine buffer richting Buus die de race zou aanvangen vanaf P9. Toen de lampen op groen gingen op zondag startte GP Elite direct de opmars naar voren, en dat deden ze met drie auto's dik. Ten Voorde wist twee plekken goed te maken en nam Van Eijndhoven een stukje met zich mee, en ook Hartog ging vol in de aanval.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daar was Van Eijndhoven niet helemaal blij mee, in de tweede ronde raakte Hartog de coureur uit Oisterwijk en toen deelde hij een flinke tik uit in de Prima Variante. Het betekende voor Hartog dat zijn race voorbij was. Bij het duw- en trekwerk in de eerste bocht was ook Buus betrokken: de Deen was gespind en teruggezakt naar P27. De safetycar werd ingezet omdat er een aantal auto's van de baan moesten worden gehaald en er behoorlijk wat rommel op het asfalt lag. In ronde vier ging de safetycar weer naar binnen. Ten Voorde moest hoe dan ook winnen als hij nog kans wilde maken op het kampioenschap, dan zou hij namelijk 25 punten krijgen. Buus moest minimaal dertiende worden om de titel naar zich toe te trekken.
Ten Voorde laat zijn aanwezigheid duidelijk merken aan King
Bij de herstart van de race was Ten Voorde wakker, en Van Eijndhoven achter hem ook. De Nederlanders reden met de neus tegen de auto voor hen om aan te dringen voordat King weer op zijn gas ging. Ten Voorde lijnde zich op en leek de Brit voorbij te kunnen steken in de eerste chicane, maar King verdedigde en daardoor kon Ten Voorde er niet voorbij. De Nederlander was bezig met het gat weer te dichten toen het geel werd in sector twee; Alessandro Ghiretti belandde in het grind en toen was te zien dat het frame van zijn auto helemaal scheef stond. King begon een klein gaatje te trekken en het leek erop dat Ten Voorde zich aan het voorbereiden was op nog een aanval later in de race.
De buffer tussen Ten Voorde en Buus was groter dan aan het begin van de race, maar de Deen begon al snel richting de top vijftien te rijden. De eerste vijftien rijders krijgen punten, en dus kreeg Buus ook over de boordradio te horen dat hij zijn hoofd koel moest houden, hij moest nog maar een paar plekken naar voren. De race was echter een achtbaan, met name toen de safetycar weer naar buiten kwam omdat de gestrande auto van Ghiretti weggehaald moest worden. Er waren nog maar vier rondes te gaan en toen kreeg Buus een tijdstraf van drie seconden vanwege het incident met Jaap van Lagen. Dat gaf opnieuw meer mogelijkheden voor Ten Voorde, die dus alsnog de titel kon grijpen als hij zou winnen.
Cordeel profiteert van alle chaos, Iaquinta klopt aan bij Ten Voorde
De Nederlander had King in zijn vizier, maar kreeg opeens bezoek van Simone Iaquinta. De Italiaan klopte op de deur bij Ten Voorde, maar de 26-jarige wist de aanval af te weren. Dat veroorzaakte wel een groter gat tussen hem en King. Buus leek een extra versnelling te hebben gevonden, de Deen klom op naar de dertiende plek en had dus in principe de titel in handen. Het was voor Lechner nog even rekenen of hij nog verder naar voren moest vanwege zijn tijdstraf. Ghislain Cordeel was door het veld geslopen, de Belg lag na de twee herstarts negende en profiteerde dus van alle chaos en de uitvallers. Ten Voorde leek alles op te sparen om nog een laatste aanval te proberen, maar die poging was tevergeefs.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Nederlander kwam als tweede over de streep, en Buus finishte als dertiende. Daarmee ging het kampioenschap naar Buus. Het verschil tussen de beide rijders was uiteindelijk slechts vier punten. De 20-jarige sloot het seizoen af als Porsche Supercup-kampioen, en Lechner pakte het constructeurskampioenschap. Voor GP Elite zijn er nog wat races te winnen, het Porsche-team uit De Rijp doet vanzelfsprekend nog mee met de Porsche Carrera Cup Duitsland. Daar leidt Hartog momenteel het kampioenschap en staat Ten Voorde tweede. GP Elite kijkt er ongetwijfeld naar uit om Lechner in dat kampioenschap het vuur nogmaals aan de schenen te leggen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties