Peter Windsor kan zich niet vinden in de kritiek, die Toto Wolff afgelopen weekend in Austin uitte richting de wedstrijdleiding. Volgens de Mercedes-teambaas zou er sprake zijn van vooringenomenheid jegens Red Bull Racing, maar daar is in de ogen van de Britse journalist absoluut geen sprake, al stelt hij dat dit enkele jaren geleden wel eens het geval is geweest.
Er was tijdens en na afloop van de race op het Circuit of the Americas veel te doen om de verschillende straffen, die de wedstrijdleiding aan de coureurs uitdeelde. Zo werd George Russell tot groot ongenoegen van Wolff met een tijdstraf van vijf seconden opgezadeld wegens het buiten de baan drukken van Stake F1-coureur Valtteri Bottas. Met name het feit dat Max Verstappen geen straf ontving voor zijn actie op Lando Norris in de eerste bocht kon Wolff moeilijk verkroppen en toen de Nederlander in zijn ogen later in de race nogmaals een dergelijke actie uithaalde, kon de Oostenrijker zich niet meer inhouden. Over de boordradio liet hij dan ook weten het gevoel te hebben dat Red Bull voorgetrokken wordt door de wedstrijdleiding.
Windsor gelooft echter niet dat daar momenteel sprake van is, al stelt de Brit wel dat er niet zo lang geleden nog wel een moment is geweest, waarop Red Bull bevooroordeeld werd. 'Ik denk wel dat er sprake van vooringenomenheid jegens Red Bull was in Abu Dhabi 2021, maar sindsdien denk ik niet dat dit er nog is geweest', zegt Windsor in gesprek met Cameron CC op YouTube.
'Ik geloof er in ieder geval niet in', vervolgt de journalist. 'En als Toto (Wolff, red.) bewijs nodig heeft om te geloven dat er geen vooringenomenheid jegens Red Bull is, dan moet hij nog maar eens kijken naar hoe Piastri wegkwam bij het incident in de eerste bocht van de Grand Prix van Hongarije. Dat was in mijn ogen net zo erg als alles wat we dit jaar hebben gezien. Het was enkel door de bekwaamheid van Norris en Verstappen dat er geen massaal contact was in de openingsronde. Daar heb je al een inconsistentie en daar speelde Mercedes niet eens een rol in', weerspreekt Windsor de kritiek van Wolff. 'Het is ook maar vanuit welke positie je het bekijkt en Toto denkt wellicht meteen terug aan Abu Dhabi 2021. Maar wat verwacht je ook met deze regels?', vraagt Windsor zich hardop af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Inconsistentie zal altijd blijven met de huidige regelgeving
Dat er sprake is van inconsistentie spreekt Windsor daarentegen absoluut niet tegen en dat valt volgens de Brit ook niet tegen te gaan met het huidige reglementenboek. 'Ik denk dat de regels belachelijk en slecht verwoord zijn, maar we zouden ze in de eerste plaats al niet eens moeten hebben', geeft Windsor de vele regels de schuld van alle discussie, die er geregeld ontstaat omtrent een bepaalde actie. 'Daarom is er nu een gigantische inconsistentie in het beoordelen van situaties in verschillende bochten, incidenten en races en dat zal nooit veranderen zolang we onbevredigende regels hebben.'
'En nogmaals, noem me ouderwets, maar vanaf het moment dat ze met dit hele gedoe begonnen van bewegen onder het remmen, waar je wel en niet in kan halen en in hoeverre je ruimte moet geven als iemand aan je buitenzijde zit, is het een open boek voor inconsistentie, beschuldigingen van vooringenomenheid en corruptie en alle andere zaken, die we tegenkomen', aldus Windsor, die stelt dat er met de huidige regelgeving geen verandering zal optreden. 'Er zal altijd sprake blijven van inconsistentie, er zullen misverstanden zijn en daarnaast zijn er meerdere interpretaties van de regels mogelijk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties