Max Verstappen heeft zeer grote indruk gemaakt op analist Peter Windsor. De 71-jarige Brit, die zich al wekenlang lovend uitlaat over de prestaties van de wereldkampioen, heeft zich vandaag wellicht positiever dan ooit getoond over hetgeen dat Verstappen heeft laten zien. Volgens Windsor heeft Verstappen zijn rijstijl vandaag volledig omgegooid om zich aan de omstandigheden aan te passen, terwijl Sergio Pérez en Charles Leclerc daar niet toe in staat bleken.
Verstappen pakte vandaag poleposition met bijna een halve seconde voorsprong op Carlos Sainz, terwijl de Nederlander zijn laatste ronde zelfs afbrak op het moment dat de eerste startplek een zekerheidje was. Met Fernando Alonso (P8), Sergio Pérez (P11), George Russell (P12), en Charles Leclerc (P19) waren er veel coureurs uit topteams die niet goed wisten te kwalificeren. Leclerc vermoedde autoproblemen, maar Windsor denkt dat het viertal de teleurstellende prestaties aan zichzelf te danken heeft, omdat deze coureurs niet konden wat Verstappen wel kon.
Windsor ziet ook dat er veel verrassingen waren vandaag. 'Voordat we de kwalificatie verder bestuderen, moet je beseffen dat Charles Leclerc niet door Q1 wist te komen, dat Sergio Pérez en George Russell niet door Q2 kwamen, en dat Fernando Alonso door Lance Stroll verslagen werd, ook al was zijn auto beschadigd', zo opent Windsor zijn analyse van de kwalificatie. Carlos Sainz mag op de eerste rij plaatsnemen, naast Max Verstappen, die absoluut geweldig was. Hij was briljant, en hij maakte geen fouten. Wat je ook wil zeggen, de superlatieven doen de prestaties van Verstappen vandaag geen eer aan', zo beseft Windsor dat hij de Nederlander niet voldoende kan prijzen.
Verstappen past zijn lijnen aan
Windsor zag hoe de Nederlander, die juist bekendstaat om zijn korte lijnen en op die wijze nog poleposition pakte in Monaco, zijn aanpak helemaal omgooide. 'Laten we dus naar de details kijken. In Q1 miezerde het nog een beetje, maar daarna droogde het op. Het was echter niet bepaald warm, en vergeet niet dat ze hier de op één na hardste bandensoorten gebruikten. Het belangrijkste vandaag was dus om de banden aan het werk te krijgen', legt Windsor uit. 'Altijd als je dit soort verrassingen ziet, weet je dat er problemen met de bandentemperatuur zijn. Als je Pérez zijn wielen ziet blokkeren, weet je dat hij zijn bandentemperatuur niet op orde heeft. De bandentemperatuur is heel moeilijk om te controleren en zeer lastig om op te reageren.'
De voormalig teammanager van Williams en Ferrari legt uit dat Verstappen het hele weekend al anders rijdt dan normaal. 'Dit is echter wat Max deed, en dit is puur mijn mening: gedurende de dag, en ook gisteren al, viel het me op dat Max zijn bochten langer maakte dan normaal het geval is. Hij is nog steeds zo precies als altijd, maar het valt niet te ontkennen dat hij bij het uitkomen van bocht twee en het ingaan van bocht drie, een plek waar je normaal voorzichtig wil zijn met je banden, dat hij daar meer op de banden leunde dan anders', zegt Windsor. 'Ik vond het in de derde vrije training interessant dat hij dat deed, terwijl Pérez juist deed wat Verstappen op een normale dag doet (namelijk de bocht korter aansnijden, red.). Ik denk dat Max, met Adrian Newey in zijn oor, de bochten zo hard mogelijk aansneed door de bochten iets langer te maken. Hij kreeg de banden echt aan het werk in bocht vier.'
'Weer een rampzalige prestatie van Pérez'
Waar Verstappen uitblonk onder de lastige omstandigheden, vielen Pérez en Leclerc juist door de mand. 'Pérez reed juist heel smooth', zo vermoedt dat Windsor dat Pérez een verkeerde keuze qua rijstijl maakte. 'Pérez kreeg de banden niet op temperatuur en ging door, terwijl Max geen enkel probleem kende. Absoluut weer een rampzalige prestatie van Pérez, om er in Q2 uit te vliegen in een auto die zo goed is als de Red Bull, terwijl Verstappen op majestueuze wijze de poleposition pakte. 'Ik denk dat Leclerc dezelfde fout maakte', zo vermoedt hij dat Leclerc helemaal geen probleem had, maar de banden niet op temperatuur wist te krijgen. 'Hij reed, zoals altijd heel netjes, en datzelfde geldt voor Russell.' Windsor denkt dus dat de coureurs hun prestaties in eigen hand hadden en dat de tegenvallende prestaties veroorzaakt zijn door het kiezen van de verkeerde aanpak.
Slotwoord voor Verstappen
Tot slot komt Windsor nog even terug op de man van de dag, wat hem betreft. Hij omschrijft Verstappen als een kameleon. 'Hij is absoluut geweldig. Het geweldige van Max is dat hij precies aanvoelt hoe hij moet rijden en zijn rijstijl daar volledig op kan aanpassen. Verder dacht niemand zoals Max. Het was heel makkelijk voor hem geweest om zoals anders te rijden, en dan had hij zomaar een seconde langzamer kunnen zijn. De Red Bull moest precies zo bestuurd worden zoals Max dat deed', eindigt Windsor zijn lofzang.
Verstappen de uitgesproken favoriet na zijn poleposition! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties