Giedo van der Garde heeft zich uitgesproken over de straf van Max Verstappen. De Nederlander pakte strafpunten voor zijn superlicentie in Brazilië, Qatar, en Abu Dhabi, en zal daardoor met een duidelijk nadeel richting 2025 gaan. Van der Garde neemt het incident onder de loep, en kan niet zien dat Verstappen nu zoveel verkeerd doet. Hij spreekt dan vooral zijn frustratie uit over het optreden van de wedstrijdleiding.
McLaren werd in Abu Dhabi voor het eerst deze eeuw constructeurskampioen. De spanning verdween eigenlijk op vrijdag al grotendeels. 'Ferrari had wel pech dat ze die gridstraf hadden bij Charles Leclerc. Daarna maakte hij in de kwalificatie ook nog die fout met track limits, dus dan start je achteraan', zo somt Van der Garde de start van het weekend van de Ferrari-coureur op bij DRS: De Race Show.
Leclerc versus Sainz
In de race schoot Leclerc in de eerste ronde echter al van P19 naar P8. 'Ja, dat was geweldig. Zijn start was oké, maar die openingsronde was echt geweldig', weet de Amterdammer. Vooral bij de chicane tussen beide rechte stukken maakte Leclerc veel terrein goed. 'Ja, omdat de rest veel te vroeg remde. Iedereen zat in de binnenbocht, dus je gaat dan op instinct naar de buitenkant. Valtteri Bottas zat al te kloten met Sergio Pérez, dus dan ga je toch naar buiten toe? De volgende bocht is namelijk naar rechts, dus dan zit je aan de binnenkant. Leclerc was lekker agressief, en op de goede lijn kun je ook later remmen. Dat deed hij geweldig.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Joost Hofman, de gastheer van de podcast, vraagt Van der Garde of Ferrari dus de juiste keuze heeft gemaakt door Leclerc aan te houden en Carlos Sainz te laten vertrekken. 'Als je naar het hele seizoen kijkt, is Leclerc gewoon de betere. Sainz begon redelijk goed, en hij heeft af en toe races waarin hij heel goed is', geeft Van der Garde aan, die ook toevoegt dat de Spanjaard ook vaker mindere races kent.
Discutabele straf?
Vervolgens richt Van der Garde de aandacht op Verstappen. 'Wat vond jij van die actie in de eerste bocht van Max?' vraagt Van der Garde aan zijn vriend Joost Hofman. 'Dit is toch nooit tien seconden waard? Hij kreeg ook twee strafpunten op zijn licentie. Dat slaat toch nergens op? Ik snap niet dat de FIA aan het doen is', aldus een kritische Van der Garde. Verstappen heeft nu acht strafpunten op zijn superlicentie. Bij twaalf punten krijgt een coureur een schorsing, zoals Kevin Magnussen eerder dit seizoen overkwam.
Van der Garde vindt de ophef over het startincident zwaar overtrokken. 'Er was gewoon een gat en hij ging ervoor. Misschien dat hij in het midden van de bocht wel besefte dat hij wat te laat was, maar als Oscar Piastri gewoon ruimte had gegeven en ze met zijn tweeën door de bocht waren gegaan, was er niks aan de hand geweest. Nu ging het wiel op wiel, en ze spinnen allebei. Dan ben je dus allebei klaar', merkt Van der Garde op, die er dus op wijst dat Verstappen al benadeeld werd door zijn eigen actie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen nam met de actie wel een bepaald risico. 'Als de titel nog niet beslist was geweest, had hij deze actie nooit ingezet', vermoedt de voormalige Formule 1-coureur. 'Ik vond de straf echt behoorlijk zwaar. Dit was totaal geen tien seconden, maar eerder vijf seconden, en al zeker geen twee strafpunten op zijn superlicentie. Die punten vervallen na twaalf maanden, dus deze twee punten vervallen in 2025 pas in december.' De eerste strafpunten van Verstappen vervallen pas op 30 juni, nadat elf Grands Prix al verreden zijn.
Piastri is doorgaans niet van de stevige opmerkingen, maar reageerde na het contact wel cynisch: 'Ja, echt een actie voor een wereldkampioen', aldus de Australiër. Van der Garde vindt dat er niet te veel achter die opmerking gezocht moet worden. 'Ik heb ook wel eens rare dingen gezegd, omdat ik boos was.' Verstappen bood na de race zijn excuses aan, die door Piastri meteen geaccepteerd werden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties