Ho-Pin Tung is als analist in de details gedoken na een regenachtige kwalificatie voor de Grand Prix van België. Voor het vierde jaar op rij zette Max Verstappen de snelste tijd neer. Tung legt uit dat zowel de voorbereiding als de afstellingskeuzes een belangrijke rol hebben gespeeld in de overmacht van de Nederlander, en analyseert de kansen in de race.
Bij zijn analyse voor Viaplay geeft Tung meteen aan dat hij heeft zitten genieten. 'Natte sessies zijn altijd spannend. Er gebeurt altijd heel erg veel. Op Spa komt dat extra tot uiting door de lengte van het circuit, omdat sommige plekken droger of juist natter zijn. Het draait om timing en vertrouwen, en ik denk dat dat bij Verstappen niet beter kon. Het gat van zes tienden is fenomenaal', beseft de coureur.
In Q3 was het zowaar enkele seconden Sergio Pérez met de snelste tijd, maar lang duurde dat niet. 'Verstappen ging er meteen met zes tienden onderdoor. Verstappen heeft twee ronden gereden die ruimschoots voldoende waren voor de snelste tijd in de kwalificatie. We zagen in Q1 en Q2 ook gebeuren dat hij gewoon dominant was', aldus Tung. Verstappen gebruikte in Q1 en Q2 telkens maar één set banden, waardoor hij met twee nieuwe sets intermediates naar Q3 ging.
Afstelling cruciaal
Tung duikt vervolgens in de keuzes van de vrije trainingen. 'De basis voor de dominantie in de kwalificatie is op vrijdag al in de tweede vrije training gelegd, denk ik. We zagen hem daar experimenteren met een vleugel met minder downforce', stipt Tung aan. 'Je zag ook die happen uit de bovenkant van de achtervleugel. Hij is weer teruggegaan naar de achtervleugel met meer downforce. Die loopt bovenaan gewoon recht, en biedt veel meer grip.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Die keuze voor de achtervleugel, waarmee de Limburger in VT1 nog een goed gevoel had, pakte in de kwalificatie ook goed uit. 'Dat is iets wat in deze wisselvallige omstandigheden, met regen op de baan, heel gunstig is. Zeker in de tweede sector zag je dat hij enorm veel tijd pakte op iedereen. Meer vleugel betekent veel meer grip, en je warmt de banden makkelijker op', zo somt Tung de voordelen op. 'Voor de race betekent het ook dat je iets langzamer gaat op de rechte stukken, maar je hebt veel minder bandenslijtage, want je kan die banden veel beter managen.'
Marko stipte het al aan: graining was een probleem op vrijdag voor Red Bull. Dat is ook Tung opgevallen. 'Met het nieuwe asfalt is er meer grip, maar de slijtage blijft een probleem, vooral graining op de banden, dus dat je van die ribbeltjes op de banden krijgt. Dat zagen we zowel op de mediums als op de softs heel duidelijk. Ik denk Red Bull op de long run met de keuze die ze qua downforce gemaakt hebben de betere kaarten heeft. De vraag is wel hoe snel ze vooraan kunnen komen. Als er een circuit is waar je goed kunt inhalen, is het Spa wel.'
Simracen
Tung stipt op basis van een interview met Max Verstappen ook nog een ander punt aan waardoor hij goed beslagen ten ijs kwam in België: het simracen. 'Hij simracet in een hele andere auto, maar het is wel op Spa. Ondanks dat je zou zeggen dat het niet relevant is, ben je wel constant rondjes aan het rijden', zo beaamt Tung dat Verstappen er wel degelijk voordeel uit weet te halen. 'Vanaf de eerste ronde in de vrije training zat hij er helemaal bovenop. Dat heeft honderd procent zeker met elkaar te maken. Het is het trainen van je hersenen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties