Het 2023-seizoen is al een maand voorbij, wat betekent dat ook het jaar zijn einde nadert. Voor het derde jaar op rij wist Max Verstappen het wereldkampioenschap te veroveren en voor het tweede seizoen op rij deed de coureur van Red Bull Racing dat op dominante wijze. Negentien zeges in 22 Grands Prix met alleen in Singapore een overwinning van een niet-Red Bull-coureur. Met zo’n dominant jaar krijg je haast een beetje medelijden met de concurrentie, die de haast onmogelijke taak heeft om de dominantie te doorbreken.
F1Maximaal.nl wist dit jaar wel een dominante periode te doorbreken. Onze gewaardeerde concullega’s van RacingNews365 wonnen namelijk zes jaar lang op rij beide prijzen in de categorie sport bij de Website van het Jaar-verkiezing. Dit jaar werd F1Maximaal.nl voor het eerst genomineerd voor de prestigieuze prijs. De vergelijking met het 2021-seizoen in de Formule 1 is dan ook snel gemaakt. Verstappen en Red Bull kregen dat jaar voor het eerst de kans om Mercedes van de troon te stoten na jarenlange dominantie. Er was, net zoals bij de Website van het Jaar-verkiezing, wel nog een flinke berg te beklimmen.
Gelukkig hoefden wij als redacteuren alleen maar reclame te maken voor onze website. Waar Christian Horner en Toto Wolff een verbale vete aan het uitvechten waren, bleef het beschaafd tussen de Formule 1-websites. Ik moet wel toegeven dat we op de redactie niets liever wilden dan die prijs binnenslepen, dus daarin leken we achter gesloten deuren af en toe wel een beetje op Horner. Uiteindelijk werd de dominantie van RacingNews365 ook deels doorbroken. F1Maximaal.nl was de beste website, RacingNews365 won populairste website. We weten echter allemaal waar het prestige ligt, dus ik wil u nogmaals bedanken voor het stemmen.
Storm in een glas water dankzij de FIA
Verstappen wist in 2021 ook de meest prestigieuze prijs van de Formule 1 te winnen, terwijl Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het beste duo waren. Dat maakten de mensen in Milton Keynes absoluut niets uit, aangezien zij de kerstdagen opgaven om na afloop van het laatste Grand Prix-weekend even een flink feestje te bouwen en daar corona op te lopen. Geef ze eens ongelijk, de belangrijkste missie van het jaar was immers voltooid. Bij Mercedes ging Wolff ook uit zijn dak, ondanks dat hij een paar uur eerder nog zijn koptelefoon door de garage smeet. Beide garages wisten echter niet dat de titelzege van Verstappen het startpunt zou zijn van zijn dominante periode in de sport.
F1Maximaal.nl hoopt volgend jaar, met uw hulp, natuurlijk beide prijzen te winnen in de categorie sport bij de Website van het Jaar-verkiezing. Dan hebben wij onze Mercedes voorgoed verslagen, al zit de rivaliteit misschien niet zo diep. Ook in de Formule 1 staat de rivaliteit nu op een lager pitje, vooral omdat Mercedes de auto totaal niet aan de praat heeft weten te krijgen in de afgelopen twee jaar. Voor de sport en onze website is dat natuurlijk zonde, want na dit ongekende seizoen van Verstappen is het wel weer tijd voor een verhitte strijd. De rivaliteit leek echter wel weer aangewakkerd te worden nadat het seizoen al voorbij was.
Tekst gaat verder onder de foto.
Wolff en zijn vrouw kwamen namelijk even onder druk te staan. De FIA opende een onderzoek vanwege mogelijke belangenverstrengeling. Het bestuursorgaan opende dit onderzoek na het lezen van een artikel in misschien wel het meest onbetrouwbare magazine ter wereld. BusinessF1 publiceert al jaren enkele rare verhalen; drie van de coureurs zouden homoseksueel zijn, het magazine was wel fan van ‘bad boy’ Nikita Mazepin en de W Series faalde vanwege het gebrek aan sex appeal. Typisch een medium waar de FIA naar luistert om vervolgens vraagtekens te plaatsen naar de integriteit van Toto en Susie Wolff.
Als we heel erg tussen de lijntjes gaan lezen, dan kan er echter wel wat gaande zijn; al hoop ik dat vooral omdat dit de cijfers op F1Maximaal.nl alleen maar ten goede zou komen. BusinessF1 schreef namelijk dat er alleen off the record werd gezegd dat er mogelijk iets niet helemaal in de haak was. Horner sprak een dag nadat het nieuws brak met de mensen van Sky News en zei dat Red Bull ‘geen officiële klacht had ingediend’. Het woordje ‘officiële’ is hierin cruciaal, maar verder dan deze speculatie komt niemand. Het was een storm in een glas water. De meeste kwalificaties van dit seizoen waren dat ook, want iedereen wist toch wel dat Verstappen op zondag superieur zou zijn.
De 2023-tunnel
Laten we nog maar even terugblikken op het 2023-seizoen, alsof dat nog niet genoeg is gedaan. Het is bizar dat een persoon zo één kan zijn met een machine dat hij niet alleen de concurrentie in mindere auto’s weet te vermorzelen, maar ook zijn teamgenoot volledig mentaal weet te kraken. Dit seizoen van Verstappen zal tot en met het einde der tijden historisch blijven, mits hij dit jaar volgend seizoen niet weet te verbeteren. De Nederlander heeft zelf aangegeven dat dit eigenlijk niet mogelijk is, maar ik zie Verstappen er wel voor aan om het gewoon te flikken. Het moet altijd beter in de ogen van de Red Bull-coureur, dus hij gaat volgend seizoen gewoon voor de 24 overwinningen.
Terwijl ik dit schrijf, raas ik met 160 kilometer per uur door de Kanaaltunnel. Ik heb besloten om mijn kerstdagen te spenderen in het land waar men het liefste wil dat er een einde komt aan de dominantie van Verstappen, al gok ik dat de Mexicaanse Formule 1-fans de Limburger ook graag zien verdwijnen. Charles Leclerc zal na afgelopen seizoen wel even staatsvijand nummer één zijn, ondanks dat Sergio Pérez zelf schuldig was aan de crash in de openingsronde van de Grand Prix van Mexico. Laat ik maar zo min mogelijk woorden vuilmaken aan het seizoen van Pérez, ik denk dat hij dit jaar ook het liefst zo snel mogelijk achter zich laat.
De Kanaaltunnel is op verschillende manieren wel een metafoor voor het afgelopen seizoen. Verstappen rijdt op rails richting het einde van de tunnel (de nieuwe reglementen van 2026). Het einde van de tunnel komt zelfs al in zicht, want time flies when you’re having fun. De andere teams staan haast stil in deze tunnel en er lijkt geen einde aan te komen. Het uitzicht ziet er zeer donker uit en het enige wat de Kanaaltunnel eigenlijk niet heeft is een bandje dat constant de Nederlandse en Oostenrijkse volksliederen achter elkaar afspeelt. Ik raad de Formule 1-fans die graag naar voetbal kijken af om volgend jaar de EK-wedstrijd Nederland - Oostenrijk aan te zetten voordat de volksliederen zijn gespeeld. Als de Verstappen-dominantie voorbij is, kunnen deze wel aangezet worden voor nostalgische waarde.
Lees ook
Lammers zag Pérez al aan het begin van 2023 grote fout maken: 'Zo onnodig om dat te zeggen'
Laat 2024 maar komen
Bij iedereen die de Formule 1 een warm hart toedraagt, bestaat toch wel het gevoel: het kan toch niet nog beter voor Verstappen? Dat is een vooruitzicht dat de meeste teams door de feestdagen sleept. Verstappen geniet vooral van eten en wat alcoholische versnaperingen, en hij denkt dan ook liever geen minuut aan de koningsklasse van de autosport. Voor mij persoonlijk mag het Nederlandse volkslied volgend jaar ook iets minder vaak klinken. Ik gun Verstappen van harte het kampioenschap, maar af en toe het Spaanse, Monegaskische, Britse, Finse of wat mij betreft Amerikaanse volkslied horen, is geen overbodige luxe. Alhoewel, ik hoop vooral op spannendere races.
De Grands Prix van Nederland, Brazilië en Las Vegas waren eigenlijk een uitzondering op de regel dit jaar. Sommige mensen vonden de Grand Prix van Singapore de race van het jaar, maar dat is toch vooral geboren uit het sentiment dat Red Bull eindelijk geen race won. Wat gebeurde er nou echt op het Marina Bay Circuit? Carlos Sainz was gewoon ongelooflijk slim en zorgde er daardoor voor dat het niet echt spannend werd. Dat verdient applaus. Net zoals dat Verstappen oneindig veel lof verdient voor zijn seizoen. Mensen kunnen wel klagen dat het een saai jaar was, maar over een aantal jaar gaan deze mensen inzien dat ze wat unieks hebben meegemaakt. Althans, dat hoop ik.
Tekst gaat verder onder de foto.
Mijn enige wens is dat ik niet bij voorbaat Verstappen al als winnaar kan uitroepen in het raceverslag voordat de vijf lichten uit zijn gegaan. Laat de Red Bull-coureur maar elke race de koppositie pakken in de allerlaatste ronde. We missen races die echt niet goed zijn voor je hart, want dat zijn toch de Grands Prix waarbij je voelt dat je leeft, ondanks dat je enkele jaren van je leven verliest. Dan zorgen wij ervoor dat onze passie voor de sport terug te lezen is op onze site. Dan gaan we er met z’n allen weer een mooi jaar van maken en dan staat F1Maximaal.nl hopelijk weer met een prijs in handen aan het einde van 2024. Ik wil u namens de gehele redactie in ieder geval fijne kerstdagen wensen en goed uiteinde van het meest dominante Formule 1-jaar van één coureur. Tot 2024! Ik ga heerlijk genieten van mijn vakantie en met name van de sticky toffee pudding.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties