Italiaans Formule 1-journalist Leo Turrini staat bekend om zijn scherpe mening, die hij vaak in een soort van betoverend jasje weet te verpakken. Turrini vond de race van Max Verstappen in Brazilië dan ook betoverend, en vond de vergelijkingen met Ayrton Senna en Michael Schumacher meer dan terecht. De Italiaan heeft al vaker geschreven dat er geen maat op Verstappen staat, en vergelijkt hem met Lando Norris in de titelstrijd.
Het was alweer een tijdje geleden dat de journalisten het lang na een raceweekend nog hadden over de prestaties van Verstappen. Hij moest 133 dagen wachten op zijn zege in Brazilië, waar hij vanaf P17 de regenrace wist te winnen op een fenomenale wijze. Het is dan ook niet gek dat Verstappens overwinning, meer dan een week na de race in São Paulo, nog steeds het gespreksonderwerp is. De Nederlander deelde mogelijk de genadeklap uit aan titelrivaal Norris en met 62 punten voorsprong zou hij in Las Vegas zijn vierde opeenvolgende titel al veilig kunnen stellen.
'Ferrari kan het nog steeds, en Max reed zoals Senna en Schumi', kopt de blog, Profondo Rosso, van Turrini. 'Ik heb dit voorafgaand aan eventuele straffen van de stewards na de race geschreven', knipoogt de Italiaan. 'Naar mijn mening kan Ferrari het nog steeds. Norris betwijfel ik. Laat ik het maar meteen zeggen, zelfs al lijkt het logisch: op de baan van Senna heeft Verstappen gewonnen zoals Senna dat zelf zou hebben gedaan', looft de journalist. 'Of zoals Schumi, als je liever aan Ferrari's heilige Michael denkt.' Velen dachten aan Senna's openingsronde in Donington Park in 1993 - the Lap of the Gods - en vonden dat die veel overeenkomsten liet zien met Verstappens openingsfase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Onuitwisbare indruk
'Het zijn dit soort prestaties (iedereen inhalen vanaf de een-na-laatste startpositie, in een stortbui, met ongelukken, safetycars en rode vlaggen), die het verschil maken tussen een kampioen en een coureur, tussen Max en Norris', vervolgt Turrini. 'Het zijn juist deze momenten die een onuitwisbare indruk achterlaten in het collectieve geheugen. De Nederlander stond op het punt om te worden verslonden door het zwarte gat van een onvermijdelijke nederlaag, na vernederende kwalificaties en tegenover een McLaren die als favoriet naar voren was geschoven.' Het weekend verliep inderdaad niet soepel voor Verstappen.
Op vrijdag twijfelde iedereen aan de pace van de RB20, toen hij als vierde kwalificeerde voor de sprintrace. Tijdens de race op zaterdag bewees Verstappen echter wel dat hij competitief mee kon doen. Tot en met zondagochtend was het niet de auto die hem afremde, maar de beslissingen van de FIA, die voor Red Bull niet voordelig uitpakten. 'En toch bleef hij erin geloven', schrijft Turrini. 'Misschien was hij wel de enige die dat deed, wie zal het zeggen. Misschien heeft het lot hem geholpen, te midden van gekke weersomstandigheden. Maar de oude Romeinen zeiden het al: geluk is met de moedigen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dan komt Verstappen met een meesterwerk'
Als een warm mes door de boter sneed Verstappen door het veld. In de regenachtige omstandigheden voelde hij zich als een vis in het water, en vond hij grip waar anderen het lastig hadden. 'Super Max had sinds de zomer geen race meer gewonnen, Red Bull werd opgeschrikt door heftige interne schokken, en zijn teamgenoot Pérez lijkt wel in een driewieler te rijden', oordeelt de Italiaan. 'Dan komt Verstappen met een meesterwerk zoals dat op Interlagos, en dan begrijp je waar ware grootheid te vinden is, met alle respect voor Norris. Amen', vervolgt hij. 'Dan nu Ferrari', richt Turrini zich tot zijn geliefde team.
'Geen triplet. Geen derde opeenvolgende zege. Onder de chaotische omstandigheden was de SF24 niet competitief genoeg. Sainz droeg in negatieve zin bij door vermijdbare crashes te veroorzaken. Maar Leclerc kon de schade beperken. Met nu een moment om op adem te komen, moet Ferrari haar gedachten ordenen en nog één laatste technologische inspanning leveren. Niets is echter onmogelijk in de Formule 1, die plotseling zijn onvoorspelbaarheid heeft teruggevonden. Niets staat vast, dus laten we het proberen. PS: in de plaats van zich druk te maken om het gevloek van de coureurs, zou de FIA zich eens moeten afvragen waarom er goedkeuring is gegeven voor het asfalt van Interlagos', sluit Turrini af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties