Robert Doornbos heeft bij Ziggo Sport teruggeblikt op de kwalificatie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. De coureurs werden gedwongen om tot het uiterste te gaan op het uitdagende circuit, zeker gezien het gebruik van asfalt naast het circuit zelf. Max Verstappen kwam uit ogenschijnlijk geslagen positie terug en snelde naar de poleposition.
Doornbos zag ook dat Verstappen niet bepaald een vliegende start had op het circuit waar hij de laatste twee Grands Prix won. 'Hij had zeker niet de snelste auto. Hij was ook helemaal niet blij met de auto, hoe die op vrijdag op het circuit terechtkwam', deelt de Rotterdammer. 'De basisafstelling was niet goed, en het was zoeken naar grip. Dan werken ze 's nachts kneiterhard op de simulator in de fabriek, maar ook de engineers op het circuits, om de data te analyseren.'
De zaterdag ging beter van start, maar onder meer een fout van teamgenoot Sergio Pérez zorgde voor een onderbroken sessie. 'Dan heb je de derde vrije training, met twee incidenten voor Fernando Alonso en Sergio Pérez, en dan kom je niet toe aan je run. Hij deed zelfs geen ronde op de zachte banden, dus je gaat de kwalificatie eigenlijk een beetje blind in, maar dan trek je hem toch naar je toe, en pers je er een ronde uit.'
Verstappen stunt
Uiteindelijk was Verstappen in alle kwalificatiedelen het snelste. 'Hij heeft zelf zeker het magische gedaan, maar hij kreeg een cadeautje in de eerste sector', weet de oud-coureur te delen over de slipstream van Nico Hülkenberg, die Verstappen maar liefst acht kilometer extra topsnelheid opleverde. 'Als hij dat niet had gehad, was het geen poleposition voor Max geweest, maar dat hoort er ook bij.'
Verstappen had dus voor de eerste bocht al een voorsprong van twee tienden, maar zag de McLaren-coureurs alsmaar dichter bij komen. In de laatste bocht ging hij zelfs nog even door de grindbak. 'Hier hield ik wel mijn hart even vast. Iedereen ging daar wijd', zegt Doornbos, die wel toevoegt dat Verstappen daar telkens tijd liet liggen. 'Het lijkt wel alsof de banden daar op zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doornbos legt uit dat die twee laatste bochten de perfecte mix zijn voor een lastige uitdaging voor de coureurs. 'Je remt al bergaf bij Rivazza, dus dan vraag je veel meer van de banden. Dan moet je insturen, en daarna nog een keer naar links. Dat is ook waar Alonso eraf ging. Max had daar ook een momentje, maar het was nét genoeg voor poleposition.' Verstappen hield minder dan een tiende voorsprong over op de McLaren-coureurs. 'Max had bij het uitkomen van de bocht onderstuur, je ziet hoeveel stuuruitslag hij heeft. Hij zit echt tegen het randje aan, en Max kennende houdt hij het voetje naar beneden, maar het kost toch tijd.'
Verstappen geniet
Imola is, zeker met de terugkeer van de grindbakken, een echt rijderscircuit geworden, en voor de coureurs is dat vooral in de kwalificatie genieten geblazen. Verstappen stond na afloop naar eigen zeggen nog te stuiteren. 'Hij beseft dat hij echt door het oog van de naald is gekropen, dat merk je ook aan hoe blij hij is met deze poleposition, en hoe hard ze ervoor hebben moeten werken. Hijgend, en de adrenaline gierde echt door zijn lijf, letterlijk, omdat dit circuit ook bloedsnel is. Je vecht tegen die natuurlijke limieten, dat voel je gewoon.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties