Max Verstappen en Red Bull Racing wisten het tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië opnieuw waar te maken. Het verschil met Oscar Piastri was minimaal. Verstappen reed een megaronde naar poleposition. Oud-coureur Robert Doornbos heeft het vanuit de pitbox van de Nederlander meegemaakt en vertelt meer over de communicatie tussen Verstappen en zijn ingenieur.
De viervoudig wereldkampioen verwachtte niet dat het erin zou zitten, maar toch is het hem gelukt. Verstappen zag het niet meer zitten nadat hij de verschillen in data zag na VT3, waarin McLaren ongelooflijk snel was. 'Ik bekeek het en deed direct het scherm uit', zei Verstappen bij Sky Sports. Volgens Helmut Marko heeft McLaren echter zwaar lopen bluffen.
Het gat was acht tienden in VT3, en veel kleiner tijdens de kwalificatie. Daarbovenop kwam de crash van Lando Norris. 'Het was superspannend, zo zien we ze weinig', begint Doornbos op de Instagram-pagina van Ziggo Sport. 'Te weinig eigenlijk!' vervolgt hij. 'Het was magisch. In 2021 pakte Max bijna pole tot de laatste hairpin. Dit jaar flikt hij het in de vijfde editie van de Jeddah Grand Prix.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Boordradiocommunicatie
Doornbos was te gast bij Red Bull. Als voormalig coureur van de Oostenrijkse renstal kreeg hij een VIP-kaart. Zo kreeg hij alles mee tijdens de kwalificatie. 'We hebben genoten. Max op poleposition. Dat zag niemand aankomen', zegt Doornbos. 'Ik heb geluisterd naar de boordradio's. Een van de indrukwekkendste dingen vond ik de vraag van Max: gaan we nu voor die tweede run op het einde?'
Samen met race-ingenieur Gianpiero Lambiase heeft hij een runplan opgesteld voor de resterende acht minuten van Q3. Na de rode vlag heeft Verstappen inderdaad nog twee rondes gereden. Omdat hij dat in Q1 en Q2 ook deed, heeft hij zijn marges fijner kunnen afstellen. 'Hij vroeg ook: moet ik extra brandstof meenemen of probeer ik gewoon even zelfvertrouwen op te bouwen?' zegt Doornbos.
De tekst gaat verder onder de video.
Onder de indruk
Voor de laatste twee rondes van Q3 had Verstappen nog een gebruikte set softs en een nieuwe set softs over. Lambiase had er vertrouwen in dat Verstappen het waar kon maken om ze beide nog te gebruiken. Dat vergde een strakke planning én uitvoering. 'Met dat nieuwe setje gaf hij alles. Natuurlijk verstoorde de rode vlag Q3 een beetje, maar het lukte hem weer', vertelt de Ziggo-analist enthousiast.
'Het hele team was onder de indruk. Simply lovely, zou Max zeggen. En op naar zondag voor de race. Ik voorspel dat hij zich heel breed gaat maken, maar Piastri is ook ongelooflijk snel. Hij greep nipt naast de pole. Het wordt spannend', weet Doornbos zeker. Het is de vraag hoe ver Norris kan komen. De Brit moet de race aanvangen vanaf P10. Het is niet makkelijk om in te halen op het krappe circuit van Jeddah.
'Norris in de muur... Zo word je geen wereldkampioen', klinkt Doornbos kritisch. 'Yuki Tsunoda kwam toch mooi in de top acht na die klapper van vrijdag. Nog een verrassing: Carlos Sainz. Ik had het al voorspeld', wijst hij aan. Sainz wist op P6 te kwalificeren, vóór Lewis Hamilton. 'Hij voelt zich goed op dit circuit', zegt Doornbos over Sainz. 'Hamilton liet het een beetje afweten. Al met al is dat de top tien. Wat een waanzinnige sessie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties