Louis Dekker en Ernest Knoors hebben hun licht laten schijnen op de situatie bij Red Bull Racing. Dekker sprak na afloop van de Grand Prix van Italië met Max Verstappen, die na zijn eerdere mediaronde al wat was gekalmeerd. Bij de NOS noemde de drievoudig wereldkampioen de RB20 wel ineens een monster. Daar kan de journalist zich echter niet in vinden.
Verstappen was na afloop van de Grand Prix van Italië niet in een opperbeste stemming. De coureur van Red Bull eindigde op de zesde plek en dat bevestigde de problemen met de RB20. In het interview met Viaplay kon de Nederlander een paar krachttermen niet weerstaan, maar bij de andere Nederlandse media was Verstappen weer rustig. 'In de eerste drie minuten was hij koeltjes. Er kwamen wat harde woorden uit, maar ik heb het woord klote niet gehoord', zegt Dekker in de NOS Formule 1-podcast. 'De laatste twintig seconden veranderde de RB20 ineens in een monster. Dat was de uitsmijter waarmee hij ons verliet.'
Dekker vindt de woorden van de drievoudig wereldkampioen wat overdreven, maar het doet de journalist wel denken aan uitspraken die Toto Wolff deed. Hij noemde de Mercedes-bolide de afgelopen twee seizoenen namelijk vaak genoeg een diva. 'De RB20 is geen monster, maar een diva. Christian Horner zei na afloop: McLaren heeft een hele eenvoudige auto gebouwd en wij een hele ingewikkelde, misschien wel te ingewikkelde auto. Toen dacht ik: hey, dat zei Toto Wolff een paar jaar geleden ook. Wispelturig, onverklaarbaar, onsamenhangend, niet te voorspellen qua gedrag; een diva.'
Volledige brain drain bij Red Bull
De problemen bij de Oostenrijkse renstal zijn in ieder geval overduidelijk en deze zijn ook niet pas na de zomerstop begonnen. Verstappen en Sergio Pérez klagen al maanden over de RB20. 'Deze auto is gebouwd door mensen die al heel veel uit deze auto hebben gehaald. Misschien zijn ze de handleiding een beetje kwijtgeraakt door mensen die zijn weggegaan', is het oordeel van Knoors. 'Als die mensen gaan, gaan ze niet alleen. Ze nemen meerdere ingenieurs met zich mee. Als je dat bij elkaar optelt, dan is het een grote kaalslag.'
De ingenieurs die overblijven zitten dus met een bolide die zij niet volledig begrijpen. Helmut Marko gaf al aan dat Verstappen de problemen in de data duidelijk kon aanwijzen, iets waar de drievoudig wereldkampioen ook al zijn beklag over deed. 'De auto zal wel snel zijn, maar als de mensen die de visie hadden en de ideeën ontwierpen er niet meer zijn, dan is het de vraag of ze nog wel met dit speelgoed om kunnen gaan. Daar zit het probleempunt en dat is ook niet makkelijk op te lossen', geeft Knoors aan.
Hierdoor lijkt nu ook de coureurstitel in gevaar te komen. Lando Norris wist acht punten in te lopen, waardoor de voorsprong van Verstappen nog 62 punten bedraagt. Knoors verwacht dat Verstappen de titel wel zal pakken. 'Hij gaat misschien nog één of twee races winnen. Ik denk dat Max nog net een kampioenschap kan winnen, maar bij de constructeurs wordt het lastig. We gaan echt nog wel circuits krijgen waar Red Bull in de huidige staat competitief zal zijn. We moeten niet te pessimistisch denken', aldus de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties