Column | Graag de omgekeerde wereld, Toto Opinie
Opinie

Column | Graag de omgekeerde wereld, Toto

Column | Graag de omgekeerde wereld, Toto

Graag de omgekeerde wereld, Toto

Toto, je snapt er geen zak van. Laten we dat hoge woord er maar meteen uit gooien nu blijkt dat Mercedes het idee voor de omgekeerde kwalificatieraces blokkeert. De constructeurskampioen maakte zich niet populair toen bleek dat alle teams 'op één of twee na' het er wel over eens waren.

Degene die het kampioenschap leidt, vertrekt als laatste en de rodelantaarndrager zal in de kwalificatierace opeens de eerste zijn en van pole positie vertrekken. Dikke kans dat Lewis Hamilton en Mercedes achteraan beginnen.

Oké laten we realistisch zijn: ik kan me prima voorstellen dat Wolff hier totaal geen zin in heeft. Zijn favoriete rijder zal dan ergens van de laatste posities moeten vertrekken. Daarbij moet Wolff aan meerdere punten hebben gedacht waarom dit (voor hem) nooit een succes gaat worden.

Hamilton is antiek en dat ga je merken

Lewis Hamilton hoort inmiddels bij de antiekafdeling van de Formule 1. Hard maar waar. Alleen Kimi Raikkonen heeft er meer levenskilometers op zitten en dat ga je onherroepelijk merken. Maar hij werd toch met overmacht wereldkampioen, waarom is dat dan een probleem?

Oprecht denk ik dat het allerscherpste randje van Hamilton er af is. En anders gaat dat niet lang meer duren. Voorbeeldje: '2015'-Hamilton had zijn auto naar mijn mening wèl op de baan gehouden toen hij het in Hongarije 2019 buitenom bij Max Verstappen probeerde.

Minieme verschillen maken het verschil

Er zijn heel kleine verschillen te zien bij hem maar er is meer. Kijk naar de coronavakantie: Hamilton zagen we bezig zijn met een beetje Gran Turismo, veel hardlopen en extra social media. Vakantie well spent zou je zeggen.

Ondertussen zaten Verstappen en Charles Leclerc de hele tijd in de simulator aan hun race skills te werken. Of je nu simracing een grap vindt of niet, de twee zijn niet alleen jonger maar ook onherroepelijk nèt iets scherper gebleven dan Hamilton. Wel roept de Brit keihard dat hij wil verbeteren maar ja: zo veel ruimte heeft hij niet meer.

Hamilton gaat al z'n skills nodig hebben

Lewis heeft alle skills hard nodig om de jonge garde bij te benen. Natuurlijk zal hij absoluut een monster van een rijder blijven en denk ik ook dat hij Bottas nog altijd in de pocket heeft, wel blijft staan dat dit verschil tegen de jongsten al is gemaakt en ook niet meer gaat verdwijnen.

Dit beseffen Nico Rosberg èn Toto Wolff zich maar al te goed: de omgedraaide grid races zijn een serieus risico voor Hamilton waardoor zijn troon onder hem nog meer zal wankelen.

Mercedes niet de snelste in inhaalraces

Daarbij blijkt de Mercedes niet altijd de stabielste auto in de afgelopen jaren tijdens een inhaalrace. De Red Bull en ook de Ferrari sneden domweg met een groter gemak door het veld heen. Aangezien de eerste schetsen van de nieuwe Mercedes W11 al eind 2018 op papier stonden, hebben ze onmogelijk rekening gehouden met nóg meer inhaalraces. Voordeel: Red Bull.

Daarom richt ik me niet tot Wolff met deze column maar tot Ross Brawn. Dit gesprek met de Mercedes-teambaas is domweg verspilde moeite, aangezien Toto toch nooit bij zinnen gaat komen. Sterker nog: hij snapt heus wel hoe het zit maar wil het gewoon niet snappen. Beter zou Ross Brawn meeluisteren en het er doorheen drukken.

Reverse grid races te vroeg maar wel nodig

Formule 1 heeft races met een omgekeerde gird gewoon nodig. Men kan nog zo hard roepen dat het budgetplafond hèt verschil gaat maken maar om eerlijk te zijn, geloof ik Gary Anderson wel. Het voordeel van de sterkste teams zal sowieso nog een tijd nagalmen, ook al hebben ze minder tijd in de windtunnel dan het middenveld.

Wel vind ik 2020 met deze aerodynamisch overgevoelige auto's eigenlijk te vroegvoor dit idee. Dit kunnen ze beter doen in 2022. Als we er toch voor gaan, laten we de invloed op het WK niet te groot maken en dus halve punten rekenen. Daarnaast slaan we Monaco gelukkig over, dus dat probleem is opgelost. Het droomteam van Mercedes valt uiteindelijk toch wel, dus waarom zouden we er niet iets moois van maken terwijl het er nog is? (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Door: Joshua Jacobs

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws