Anderson vraagt de FIA om veranderingen: 'Dit begint te veel op NASCAR te lijken' Opinie
Opinie

Anderson vraagt de FIA om veranderingen: 'Dit begint te veel op NASCAR te lijken'

Anderson vraagt de FIA om veranderingen: 'Dit begint te veel op NASCAR te lijken'

Voormalig ontwerper Gary Anderson heeft zich tijdens de Grand Prix van Australië geërgerd aan de rodevlagregels. Volgens de Brit begint de Formule 1 steeds meer weg te hebben van NASCAR en moet de FIA zich afvragen of de focus van de regels op veiligheid of op show moet liggen. Zo ziet hij een jaarlijks terugkomend probleem in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco dat al jarenlang niet aangepakt wordt, en vindt hij de rol van geluk in de races te groot met de huidige rodevlagregels.

Afgelopen weekend kregen de kijkers maar liefst drie rodevlagperiodes voor hun kiezen, met de nodige chaos als gevolg. Volgens Gary Anderson moeten de regels omtrent rode vlaggen aangepast worden, met name in de kwalificatie. De Schot legt in de podcast van The-Race uit dat het in het geval van een rodevlagsituatie in de kwalificatie mogelijk moet zijn dat een coureur zijn ronde kan afmaken als hij al langs de plek van het ongeluk is gereden. ‘Afgelopen jaar in Monaco raakte Pérez de muur, en konden de andere coureurs hun ronde niet meer afmaken', zo begint hij zijn betoog.

Het geval van Pérez is niet de eerste keer dat een rode vlag anderen de kans ontneemt om een goede ronde neer te zetten. 'We hebben het heel vaak gezien, zelfs met Michael Schumacher', aldus Anderson. 'Als je een goede rondetijd hebt staan en je niet zeker weet of je die tijd wel kan verbeteren, dan is spinnen het beste dat je kan doen. Misschien niet je auto beschadigen, maar spinnen en zorgen dat de auto in de weg staat. Dan komt er een rode vlag en lijden de andere coureurs eronder. Als je de rode vlag dus op start-finish zwaait, kunnen coureurs hun ronde afmaken als ze al langs het ongeluk zijn, daar los je 50% van het probleem mee op.’

Een andere mogelijk oplossing die al vaker geopperd is, ook door de coureurs zelf, is dat de veroorzaker van de rode vlag gestraft wordt met een grid drop, waardoor je de verleiding bij de coureurs wegneemt om opzettelijk te crashen. Als een coureur drie plekken wordt teruggezet op de startopstelling als hij in de kwalificatie een rodevlagsituatie veroorzaakt, kan je er wel vanuit gaan dat een coureur niet opzettelijk de baan gaat blokkeren.

FIA gaat de NASCAR achterna

Verder geeft Anderson aan dat het oneerlijk is dat je gratis je banden kan wisselen bij een rodevlagsituatie, waardoor bepaalde coureurs mazzelen en anderen juist de dupe ervan worden. ‘Je zou zeker je compound niet moeten kunnen veranderen, zeker als je nog niet aan het bandenreglement hebt voldaan dat je twee verschillende compounds moet gebruiken', vindt Anderson. 'Vanwege auto-onderdelen op het circuit en mogelijke sneetjes in banden kan je de coureurs misschien niet verbieden om van banden te wisselen, maar het zou in ieder geval dezelfde compound moeten zijn.'

Anderson denkt dat de FIA de laatste tijd de focus te veel op de show heeft staan en te weinig op eerlijke competitie: 'De FIA goed naar de regels kijken en kijken welke regels er voor de veiligheid zijn en welke regels er voor de show zijn. Het begint wat mij betreft te veel op NASCAR te lijken.’ Anderson geeft verder aan geen fan te zijn van staande herstarts na een rode vlag, en ziet graag dat de competitie meer op het circuit plaatsvindt dan nu het geval is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws