De Formule 1 wordt gezien als de koningsklasse van de autosport. De F1 is leidend op het gebied van innovatie, techniek en regelgeving binnen de sport. Voor veel coureurs is de Formule 1 dan ook het hoogste wat haalbaar is binnen de racerij. Sneller en spannender dan deze klasse kan het dan ook bijna niet.
Formule 1 live kijken? Bekijk de opties van alle tv-aanbieders of registreer bij Viaplay. Of kijk F1 live met een VPN-aanbieder.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Aanbevolen pagina's:
- GP Nederland
- F1 kalender
- Stand WK F1
- Live F1
De Formule 1 gaat al heel lang mee, sinds 1950 om precies te zijn. In dat jaar werd het eerste officiële wereldkampioenschap autoracen georganiseerd om daarna nooit meer te verdwijnen. In al die jaren hebben verschillende legendarische teams en coureurs de revue gepasseerd. Het meest bekende team is zonder twijfel Ferrari, dat tot nu toe elk seizoen heeft meegedaan. Met vijftien coureurstitels en zestien titels bij de constructeurs is het Italiaanse team dan ook het meest succesvolle van allemaal. Ook McLaren, Williams en het inmiddels verdwenen Lotus kunnen terugkijken op een rijke historie. In de moderne tijd zijn voornamelijk Mercedes en Red Bull Racing succesvol. Alle wereldtitels, zowel bij de teams als bij de coureurs, zijn in de laatste tien jaar naar die teams gegaan.
De eerste jaren stonden vooral in het teken van enkele grote coureurs. Zo wisten Giuseppe Farina en Juan Manuel Fangio, onder anderen, veel successen te boeken met enkele merken die zijn blijven hangen in de sport. Zo deed vanaf het begin van de sport Alfa Romeo mee om titels, terwijl Ferrari, Mercedes en Maserati ook op de grid te vinden waren. De coureurs waren vaak ouder dan dat ze nu zijn en de races vele malen gevaarlijker. Het was dan ook geen ongewoon scenario dat een van de rijders om het leven kwam tijdens een race.
De twee decennia na deze opstartfase werden vooral getypeerd door een immense technologische groei. Aangedreven door Cooper, dat bijvoorbeeld de motor voor het eerst in het midden van de bolide plaatste. Niet veel later kwam Lotus met een aardig staaltje innovatie. Ze kwamen met een aluminimum monocoque, dat de doorgaans stalen 'badkuipen' verving waar de coureurs doorgaans in zaten. Tegen het einde van de jaren '60 begon men de aerodynamische eigenschappen van de bolides beter te begrijpen. Langzaamaan begonnen de teams met voor- en achtervleugels te werken om zo veel mogelijk downforce te genereren. Door deze downforce kwam de topsnelheid echter wel een stuk hoger te liggen, wat weer resulteerde in meer, gevaarlijkere incidenten.
Tegen het einde van de jaren '70 nam Ecclestone het roer over van de Formule 1. De Brit had grootse ideeën voor de sport en wist deze ook uitstekend door te drukken: de teams werkten onder zijn vleugels samen, boden deelname aan als groep en konden daardoor betere deals afdwingen bij circuits en andere partijen. Ook wist Ecclestone bijvoorbeeld sponsoren te strikken, die per seizoen zouden betalen aan de sport zelf en niet individueel aan de circuits. De zakenman pur sang wordt gezien als een revolutionair in de sport, die vandaag de dag nog handelt naar veel van de ideeën van haar voormalig bestuurder.
Inmiddels groeiden er in de sport zelf enkele teams uit tot ware hoogvliegers. Naast Ferrari, dat vanaf het begin van de sport al meedeed om de overwinningen, ontwikkelde zich de 'grote vier'. Williams, McLaren, Renault (voorheen Benetton,) en Ferrari vormden bij de teams de steunpilaren van de sport en wisten van 1984 tot en met 2008 allen op zijn minst één kampioenschap te winnen.
Vandaag de dag houdt de Formule 1 een enigszins andere koers aan dan degene die Ecclestone achtergelaten heeft. Wegens de groeiende technologische mogelijkheden binnen de sport, groeiden de kosten drastisch in het begin van de 21ste eeuw. In 2020, toen de sport ook nog eens de coronavirus-pandemie te verduren kreeg, besloten de teams dat het model dat tot voor kort aangehouden werd, niet rendabel genoeg meer was. Kleinere spelers binnen de sport dreigden te verdwijnen. In 2020 werd er een vernieuwde versie van het Concorde Agreement ondertekend, waarin een budgetplafond opgenomen werd. Het doel hiervan was om de sport aantrekkelijker te maken voor haar deelnemers en het veld dichter bij elkaar te brengen.
Na de introductie van de hybride motoren in 2014 domineerde Mercedes jarenlang in de Formule 1, met maar liefst acht constructeurstitels op rij. Lewis Hamilton won in deze periode zes wereldtitels voor zijn Duitse team, maar moest het in 2021 nipt afleggen tegen Max Verstappen in een spannende titelstrijd. Na de introductie van nieuwe aerodynamische reglementen in 2022 prolongeerde de Nederlander zijn titel, en werd ook Red Bull Racing voor het eerst sinds 2013 constructeurskampioen. In 2023 domineerde de combinatie als nooit tevoren, waardoor Verstappen met gemak zijn derde titel op rij pakte. Meer informatie over Verstappen in de Formule 1, vind je hier.
Coureur | Team(s) | Wereldtitels | Jaren actief |
Michael Schumacher | Jordan, Benetton, Ferrari, Mercedes | 7 | 1991-2006, 2010-2012 |
Lewis Hamilton | McLaren, Mercedes | 7 | 2007-heden |
Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo, Mercedes, Maserati, Ferrari | 5 | 1950-1951, 1953-1958 |
Sebastian Vettel | Toro Rosso, Red Bull Racing, Ferrari, Aston Martin | 4 | 2007-2022 |
Alain Prost | Renault, McLaren, Ferrari, Williams | 4 | 1980-1991, 1993 |
Max Verstappen | Toro Rosso, Red Bull Racing | 3 | 2015-heden |
Ayrton Senna | Toleman, Lotus, McLaren, Williams | 3 | 1984-1994 |
Niki Lauda | March, BRM, Ferrari, Brabham, McLaren | 3 | 1971-1979, 1982-1985 |
Jack Brabham | Maserati, Cooper, Brabham | 3 | 1955-1970 |
Nelson Piquet | Ensign, McLaren, Brabham, Williams, Lotus, Benetton | 3 | 1978-1991 |
Jackie Stewart | BRM, Matra, March, Tyrrell | 3 | 1965-1973 |