Na 23 races te hebben gereden voor Toro Rosso, stapte Max Verstappen in 2016 over naar het hoofdteam van Red Bull. Inmiddels is de Nederlander bijna negen jaar in dienst van Red Bull Racing en vormen coureur en team een van de succesvolste combinaties uit de geschiedenis van de sport. Na de Grand Prix van Singapore heeft Verstappen net zoveel races voor Red Bull gereden als Michael Schumacher voor Ferrari. F1Maximaal.nl vergeleek de cijfers van beide combinaties.
Hoewel Schumacher ook voor Jordan, Benetton, en Mercedes reed, zal hij toch vooral geassocieerd worden met de scharlakenrode bolides, waarin hij maar liefst vijf keer wereldkampioen werd. Verspreid over elf seizoenen reed Schumacher 180 Grands Prix voor het dankzij hem succesvolste Formule 1-team ooit. Na de Grand Prix van Singapore is de teller van Verstappen ook op 180 races komen te staan.
Hamilton, Schumacher, en Verstappen op het podium
Daarmee delen beide grootheden de tweede plek. Slechts één combinatie bleef elkaar langer trouw: Lewis Hamilton en Mercedes. De 39-jarige Brit zit in zijn twaalfde seizoen bij Mercedes, en heeft 240 races gereden voor het Duitse merk. Als Hamilton aan het einde van het seizoen de Mercedes-deur achter zich dichttrekt, staat de eindscore dus op 246 Grands Prix, waarbij Hamilton tot nu toe 84 Grands Prix won voor Mercedes, eveneens een record.
Met 72 zeges voor dezelfde werkgever staat Schumacher nog altijd op de tweede plek, voor Verstappen. De Nederlander greep al zijn 61 overwinningen in een door Adrian Newey-ontworpen Red Bull-auto, terwijl Schumacher het juist altijd moest opnemen tegen de topontwerper. Verstappen laat de rest daarmee wel ver achter zich, want Sebastian Vettel staat met Red Bull op de vierde plek met 'slechts' 38 overwinningen. In de onderstaande tabel zijn de coureurs terug te vinden die de meeste races voor één team reden, met in de top tien nog één andere vooralsnog actieve coureur: Kevin Magnussen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Verstappen versus Schumacher
Voor zowel Verstappen als voor Schumacher geldt dat hun eerste overwinningen voor respectievelijk Red Bull en Ferrari ook meteen hele bijzondere zeges waren. Verstappen won bij zijn debuut in Spanje, in wat Verstappen absoluut als één van de twee hoogtepunten uit zijn carrière benoemt, naast het winnen van zijn eerste wereldtitel. Schumacher won precies twintig jaar daarvoor op hetzelfde circuit: in 1996 verdiende hij zijn titel als Regenmeister dubbel en dwars, door de rest van het veld met een inferieure Ferrari op grote achterstand te zetten.
Vervolgens moesten beide coureurs jarenlang wachten tot ze hun eerste wereldtitel konden pakken voor hun team. Schumacher won van 2000 tot en met 2004 vijf jaar op rij; bij Verstappen staat de teller inmiddels op drie, en zijn er serieuze kansen om daar dit seizoen nog een vierde titel op rij aan toe te voegen. In de onderstaande tabel staan alle resultaten van beide coureurs voor Ferrari en Red Bull, waarbij de cijfers relatief vergelijkbaar zijn.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Schumacher reed van 1996 tot en met 2006 onder oudere puntensystemen, en ook Verstappen heeft niet altijd het huidige puntensysteem gehad, aangezien het punt voor de snelste ronde pas in 2019 opnieuw geïntroduceerd werd in de Formule 1. Als de bovenstaande uitslagen echter omgezet worden in het puntensysteem dat tot 2018 gebruikt werd - met 25 punten voor de winnaar, maar dus nog zonder punt voor de snelste ronde - dan komt Schumacher op een totaal van 2.807 punten uit, terwijl Verstappen inmiddels op 2.744 staat. Verstappen pakte in sprintraces ook 97 punten, maar aangezien Schumacher die niet had, zijn die hierbij niet verrekend.
Schumacher succesvoller dan Verstappen
Ook als we de andere statistieken van Schumacher en Verstappen erbij pakken, blijkt Verstappen nog wel enig werk te verzetten te hebben, voordat hij de cijfers van de Duitser kan bedreigen. Schumacher reed echter wel elf seizoenen voor Ferrari (met uitzondering van een aantal races in 1999), terwijl Verstappen aan het einde van dit seizoen pas op negen seizoenen zit (met uitzondering van een aantal races in 2016). Verstappen heeft in 2024, 2025, en 2026 dus nog de kans om het aantal wereldtitels van Schumacher bij Ferrari te evenaren of zelfs te verslaan, mits hij Red Bull de komende jaren trouw blijft.
De tekst gaat verder onder de tabel.
In de meeste andere statistieken is een eerlijk vergelijk wel mogelijk. Zo heeft Schumacher dus meer overwinningen en podiums gepakt, al is het verschil vooral bij de podiumplekken beperkt. Beide coureurs waren op de zondagen duidelijk sterker dan in de kwalificaties, en Verstappen blijft vooral bij de snelste ronden ver achter, een gevolg van de regelwijziging in 2019, waardoor de winnaar lang niet altijd de snelste rondetijd neerzet. Mocht Red Bull weer competitiever worden, dan zullen veel van Schumachers cijfers in 2025 binnen bereik komen, weliswaar met meer verreden races.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties