Max Verstappen verbaasde vriend en vijand door in Sochi relatief vroeg van de harde band af te stappen. Hij begon op het meest duurzame rubber, maar reed een stint die qua lengte min of meer te vergelijken was met wat de heren op de medium compounds deden. Verstappen legt uit waarom hij de noodzaak zag om vroeg over te stappen op de mediumband.
'Ik moest wel, mijn banden waren op vanwege het inhalen en racen in verkeer', stelt de Nederlander in de persconferentie na afloop van het evenement. 'Mijn linker voorband was aan het einde van zijn leven dus achteraf was het wellicht beter geweest om op de mediumbanden te starten. Ik had niet verwacht dat die harde band er zo snel mee zou stoppen.' Simpel gezegd zat er dus geen leven meer in die harde band, die in theorie langer mee moest dan de geel omrande, zachtere compound.
Het feit dat de slijtage bij hem zoveel hoger lag dan bij de heren aan de voorkant van de grid was vooral te verklaren middels de zware inhaalrace die hij verreed. 'Het was een race die gewoon ontzettend lastig was voor de banden. Als je van achteren begon en tragere auto's in moest halen, brandde je je banden op en kon je op een gegeven moment niets meer', stelt de Red Bull-coureur. In gevecht met diverse concurrenten op het middenveld had hij dus wellicht iets teveel van zijn banden gevraagd.
Geen tweestopper voor Verstappen
Op de medium band moest hij dus nog een afstand afleggen die voor die banden eigenlijk niet bestemd was. Doorgaans is een extra pitstop een alternatief, maar op Sochi Autodrom zat dit er niet in, geeft hij aan: 'De pitstraat is zó traag dat een tweestopper eigenlijk geen optie is. Daarom had ik zeer beperkte opties wat mijn banden betreft.' De Sochi-pitstraat kent een hele trage knik aan het begin en loopt lang door na de garages. De teams verliezen met een pitstop dus relatief veel tijd in Rusland.
Tot aan de hoosbui leek het er dus op dat Verstappen de Grand Prix uit zou rijden op de gele band en een hele zware slotfase tegemoet ging. Onder meer Charles Leclerc, die veel later van banden gewisseld was, had in die laatste ronden een significant gripvoordeel gehad op zijn Nederlandse collega. 'Ik wist dat het aan het einde ontzettend zwaar zou worden, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld Leclerc, die later naar binnen dook, lang vast heeft gezeten in verkeer.'
'Ik zou onze strategie dus zeker niet verkeerd noemen', concludeert hij. Uit zijn woorden valt ook meteen op te maken dat Verstappen zeer veel geluk heeft gehad met de regen. Was deze regen niet gekomen dan had hij de laatste ronden op zijn tandvlees gereden met een jagende Ferrari achter zich. Het gat naar titelrivaal Lewis Hamilton was in dat scenario hoe dan ook groter geweest dan dat dit gat nu is.
Verstappen na comeback in Rusland op poleposition voor wereldtitel 2021
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties