Max Verstappen gaat als leider van het kampioenschap de zomerstop in. Tijdens deze relatief korte pauze kunnen de coureurs en teams hun batterijen weer opladen, en zullen de fabrieken van de renstallen ook minimaal twee weken gesloten moeten blijven. Verstappen kan terugkijken op een zeer geslaagde eerste seizoenshelft, terwijl zijn titelconcurrenten bij Ferrari met een minder lekker gevoel vakantie vieren. Hoe goed was de eerste helft van het jaar vergeleken met andere seizoenen? F1Maximaal zocht het uit.
Het Formule 1-seizoen telde tot nu toe dertien races. Het eerste gedeelte van de het jaar begon alles behalve positief voor Verstappen. Tijdens de Grands Prix van Bahrein en Australië kampte de coureur van Red Bull Racing met betrouwbaarheidsproblemen en had hij een achterstand van 43 punten ten opzichte van Charles Leclerc. Tien races later ziet het kampioenschap er heel anders uit. Verstappen staat op 258 punten, waarmee hij tachtig punten voorsprong heeft op Leclerc. In totaal had de Nederlander 354 punten kunnen scoren, waardoor hij nu 73 procent van het maximaal aantal te behalen punten heeft weten te pakken.
De summer break is nog geen lang fenomeen in de Formule 1. Pas in 2009 hadden de coureurs een rustperiode van vier weken gedurende de zomermaanden. Dat is dan ook het startpunt in het artikel, ondanks dat de zomerstop pas echt het leven in werd geroepen vanaf het moment dat er twintig of meer races werden verreden in de koningsklasse van de autosport. Hierdoor zal het 2020-seizoen niet meegenomen worden, ondanks dat het jaar wel een officiële zomerstop had. Deze werd gehouden in maart en april, nadat de seizoenstart werd aangepast wegens corona. Als we de rest van de seizoenen in acht nemen vanaf het begin van 2009, dan staat Verstappen op plek vijf in de ranglijst van meest dominante eerste seizoenshelft.
4. Button 2009: 75 punten
Op de vierde plek in het klassement staat Jenson Button. In 2009 had hij samen met Rubens Barrichello getekend bij Brawn GP, het team dat voor het eerst onder die naam mee zou doen aan de Formule 1 en later de naam Mercedes zou dragen. Onder leiding van Ross Brawn werd het een fantastisch seizoen voor de renstal. Button wist de coureurstitel op te eisen en het team ging ervandoor met het constructeurskampioenschap. Brawn wist immers perfect gebruik te maken van de mazen in de wet en kende een perfecte opening van het seizoen.
Aan het begin van dit seizoen is de dubbele diffuser van Brawn al meerdere keren besproken, omdat er dit jaar ook een grote technische reglementswijziging is geweest. Button wist de bolide optimaal te gebruiken en in de eerste zeven races wist hij zes keer te winnen. Na de Grand Prix van Turkije scoorde de Brit geen enkele zege meer, maar het kampioenschap was eigenlijk al binnen door de waanzinnig goede start. Na de race op de Hungaroring kregen de coureurs vier weken vrij en had Button al 75 punten verzameld. Dat is ook precies 75 procent van het maximaal aantal punten die hij had kunnen scoren, aangezien hij in tien races in totaal honderd punten had kunnen scoren vanwege het puntensysteem van die tijd.
3. Vettel 2011: 234 punten
In 2010 werden de regels in de Formule 1 veranderd en scoorden de coureurs 25 punten bij een overwinning in plaats van tien. Daarnaast scoorde een rijder punten als hij in de top-tien wist te eindigen in plaats van de top-acht. In 2010 ging bovendien ook het Red Bull-tijdperk in, maar Sebastian Vettel moest nog even wachten tot hij zijn dominantie direct kon laten zien. In 2010 was het immers Mark Webber die de zomerstop in ging als leider van het wereldkampioenschap. De Australiër scoorde slechts tien punten meer dan zijn teamgenoot en kende daarnaast de minst dominante seizoenshelft van 2009 tot en met 2022.
Also read
Hamilton ziet Vettel als inspiratie voor volgende F1-generatie: 'Hij is zeldzaam'
Belangrijke verhaallijnen voor de tweede helft van het Formule 1-seizoen
Vettel was een jaar later wel direct in vorm. De Duitser viel in de eerste seizoenshelft slechts één keer buiten het podium en dat was tijdens zijn thuisrace, toen hij als vierde finishte. Alle andere Grands Prix wist hij of als eerste of als tweede over de streep te komen. Hierdoor scoorde Vettel in totaal 234 punten. Aangezien er elf races werden verreden tot aan de zomerstop wist de uiteindelijk viervoudig wereldkampioen 78 procent van het maximaal aantal punten te scoren. De coureur van Red Bull kon ook niet meer ingehaald worden. Alleen in Abu Dhabi wist Vettel niet op het podium te eindigen, aangezien hij vroegtijdig zijn bolide aan de kant moest zetten. De tweede wereldtitel kwam op geen enkel moment in gevaar.
2. Hamilton 2019: 250 punten
Na de dominantie van Red Bull begon het tijdperk van Mercedes. In 2014 begon het hybride tijdperk van de Formule 1 en daar wist de Duitse renstal perfect op te anticiperen. In de acht jaar die volgden, wist Mercedes alle acht de constructeurstitels te pakken. In 2021 leek Lewis Hamilton zijn team ook de achtste coureurstitel op rij te bezorgen, maar dat werd op het allerlaatste moment tegengehouden door Verstappen. Desondanks kende Hamilton gedurende deze jaren meerdere dominante seizoenen, en ging hij in totaal vijf keer als leider van het kampioenschap de zomerstop in.
In 2019 kende Hamilton een dergelijk seizoen. Na twaalf races had de Mercedes-coureur tweehonderdvijftig punten gescoord, nadat hij in totaal acht zeges wist te boeken en nog twee keer op het podium stond. Bovendien had de Formule 1 voorafgaand aan het seizoen een nieuwe regel geïntroduceerd; de coureur die de snelste raceronde wist te rijden en binnen de top-tien eindigde, kreeg een extra punt. In de eerste seizoenshelft van 2019 pakte Hamilton in Spanje en Groot-Brittannië de snelste raceronde. Door de nieuwe regel hadden de coureurs maximaal 312 punten kunnen scoren, waarvan Hamilton uiteindelijk tachtig procent wist te pakken.
1. Hamilton 2015: 202 punten
De meeste dominante eerste seizoenshelft komt op naam van Hamilton. In 2015 was er niemand die in de buurt kon komen van de toenmalig tweevoudig wereldkampioen. Van de eerste tien races wist hij er vijf te winnen en stond hij alleen in Hongarije niet op het podium. Bovendien werd Hamilton slecht één keer derde, namelijk in Monaco. In totaal pakte de 103-voudig racewinnaar 202 punten van de tweehonderdvijftig die hij had kunnen pakken. Dat komt neer op 81 procent van het maximaal aantal punten, waarmee hij de dominantie van Mercedes wist te onderstrepen.
Het onfeilbare seizoen van Schumacher
Ondanks dat 2002 een beetje buiten de boot valt omdat er geen duidelijk zomerstop was, is het wel een jaar dat het benoemen waard is. Michael Schumacher was immers in juli al wereldkampioen na een zege tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Momenteel zijn er dertien van de 22 races verreden, wat betekent dat ongeveer 59 procent van alle races zijn voltooid. Als we dezelfde maatstaf gebruiken voor het 2002-seizoen, dan zou Schumacher de meest dominante eerste seizoenshelft in de Formule 1 op zijn naam hebben staan. Na tien van de zeventien races stond de zevenvoudig wereldkampioen al op 86 punten, wat 86 procent van het maximaal haalbare was.
Verstappen kende dus niet de meeste dominante eerste seizoenshelft in de geschiedenis van de Formule 1, maar de Red Bull-coureur heeft zijn consistentie laten zien. De 28-voudig racewinnaar heeft 73 procent van het maximum aantal punten weten te pakken en staat daarmee op de vijfde plek in de lijst. Hiermee moet hij Button, Vettel en Hamilton dus voor zich dulden, maar hij kan er wel een positieve statistiek uit meenemen. De bovengenoemde coureurs werden allemaal wereldkampioen in het jaar dat zij een dominante eerste seizoenshelft kenden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties