In Qatar ging het behoorlijk vaak over track limits, en de verwachting is dat dit in Austin opnieuw het geval zal zijn. Max Verstappen en Charles Leclerc leggen uit hoe lastig het is om precies binnen de lijntjes te kleuren, en dat het gedoe omtrent track limits het rijplezier ook wel enigszins verstoort. Leclerc suggereert dan ook meteen een alternatieve oplossing.
Na het fiasco in Qatar liet FIA-president Mohammed Ben Sulayem weten dat circuits die de situatie met de track limits niet zouden oplossen, riskeerden om hun plekje op de kalender kwijt te raken, maar een journalist in de persconferentie in de Verenigde Staten legde de coureurs voor dat ze toch ook vooral zelf verantwoordelijk waren en minder gas konden geven om de lijnen te overschrijden. 'Ik laat graag een ander in mijn auto rijden, dan kunnen ze kijken of ze het beter kunnen doen met de track limits', luidde het gevatte antwoord van Verstappen.
Verstappen vreest voor herhaling in Texas
De Nederlander was in de Grand Prix van Qatar overigens de enige coureur die de witte lijnen niet één keer overschreed, naast de niet gestarte Carlos Sainz, en de in de eerste bocht uitgevallen Lewis Hamilton. 'Op sommige circuits is er veel run-off, dus dan vind je wat makkelijker de limiet. Bij Suzuka bijvoorbeeld praten we eigenlijk nooit over de track limits omdat het toch een wat traditioneler circuit is', vervolgt de 26-jarige wereldkampioen.
Van Verstappen is bekend dat hij juist meer van die traditionele circuits houdt. 'Bij de nieuwe circuits ben je in de kwalificatie soms meer ermee bezig dat je tijdens je ronde niet over de witte lijnen gaat, dan dat je echt de limiet probeert op te zoeken, of puur ervan geniet dat je aan het pushen bent', baalt de Red Bull Racing-coureur. 'Je bent dan meer bezig met: heb ik het gered of niet? Oh ja, ik heb het gehaald. Dat is een beetje vreemd, dus we moeten beter werk leveren, want ik denk dat het dit weekend weer hetzelfde verhaal zal zijn.'
Leclerc komt met alternatief op de proppen
Ferrari-coureur Charles Leclerc haakt in op de woorden van zijn leeftijdsgenoot. 'Ik denk dat het op sommige circuits lastiger is om te managen dan op andere circuits. In Qatar was het lastiger, en ik denk dat het hier ook zo zal zijn', vreest de Monegask. In de kwalificatie en de race mag er vooral op de laatste twee bochten van de ronde gelet worden, terwijl bochten zes, acht, negen én tien ook voor overtredingen kunnen zorgen.
'Ik heb zelf altijd in het verleden de voorkeur eraan te geven om de rood-witte kerbstones te gebruiken, want dat is een referentiepunt dat we ook daadwerkelijk in de auto kunnen voelen', legt Leclerc uit. 'We zitten zo laag in de auto, dat het heel lastig is om precies te zien waar je bent ten opzichte van de witte lijn. Het is heel lastig om te zeggen of je precies op de lijn zit of er twee centimeter overheen, terwijl je met de kerbstones veel beter voelt wat er aan de hand is en zo een beter referentiepunt hebt. We moeten gewoon een oplossing vinden om elkaar te helpen, zeker met hoe de circuits gemaakt worden en hoe de kerbstones zijn, om te zorgen dat dit niet zo'n punt zal zijn in de toekomst.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties