Max Verstappen zette in Canada dezelfde tijd neer als George Russell, en veroverde knap de tweede startplek. Geheel zeker van die gunstige startpositie is de wereldkampioen echter nog niet, want hij mag zich om 00:15 uur Nederlandse tijd gaan melden bij de wedstrijdleiding. Verstappen trok de aandacht door aan het begin van Q2 in te voegen in de file in de pitstraat.
Het is de laatste tijd steeds vaker het geval dat er een file aan het einde van de pitstraat gevormd wordt. De achterhoedeteams staan vaak achteraan in de pitstraat, en veroverden vaak een goede plek in de rij door brutaal in te voegen. Daar trad de FIA tegen op, waardoor dit invoegen in de rij niet lange toegestaan was. Dit weekend staan de topteams achteraan in de pitstraat, waardoor Verstappen in de situatie kwam dat hij in de pitstraat al een hele rij auto's zag staan.
Duidelijke communicatie
Bij Viaplay ging Verstappen op het moment en het bijbehorende onderzoek in. 'Als je wil aansluiten, moet je over die witte lijn (om de fast lane in te gaan, red.). Ik probeerde daar zo dicht mogelijk op te zitten', blikt Verstappen terug. Op de televisiebeelden was zelfs te zien dat Verstappen nagenoeg het achterwiel van de MCL38 van Oscar Piastri aantikte, in een poging om over die witte lijn te gaan om zijn plekje te reserveren.
Verstappen denkt dat hij tegenover de wedstrijdleiding sterk in zijn schoenen zal staan. 'Het team gaf aan dat het oké was, en we hebben ook duidelijk gecommuniceerd waar ik in de rij moest invoegen. Ik weet het niet, we gaan het zien', aldus de Limburger. 'We hebben alles heel duidelijk gecommuniceerd, dus we kunnen ook alles terugluisteren. Ik weet niet wat we anders hadden moeten doen', laat Verstappen optekenen, die enigszins verbaasd lijkt te zijn dat hij zich voor het incident mag gaan melden.
Update 09/06 (01:29u) | Verstappen krijgt geen straf en mag tweede startplek houden
Max Verstappen is door de wedstrijdleiding vrijgesproken na een incident uit de kwalificatie voor de Grand Prix van Canada. De Nederlander moest zich melden omdat hij op illegale wijze in de file aan het einde van de pitstraat ingevoegd zou hebben, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
De wedstrijdleiding deed het incident af met 'no further action' als conclusie. Daarbij werd meegenomen dat het team onder de indruk was dat Verstappen de witte lijn, richting de fast lane, al overschreden had, waardoor hij zijn plekje in de rij veiliggesteld zou hebben. De stewards waren het met die lezing niet eens, en gaven aan dat geen van de vier wielen van Verstappen volledig over die lijn was.
Het gevolg is dat Verstappen reglementair pas mocht invoegen als daar ruimte voor was, en de wedstrijdleiding was van mening dat Verstappen dit op een juiste manier gedaan had. Verstappen mag dus gewoon als tweede starten, achter George Russell, en voor McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties