Red Bull Racing heeft al een paar keren flink de portemonnee moeten trekken vanwege de bolides die Sergio Pérez heeft afgeschreven. Inmiddels heeft de Mexicaan al voor bijna vier miljoen euro schade gezorgd, wat niet ideaal is met het oog op de budgetcap. Volgens Peter Windsor is dat echt het grote probleem met Pérez, die in zijn ogen al te lang teleurstellende prestaties levert. Ook in België was het niet goed genoeg. Windsor bespreekt het in een exclusief interview met F1Maximaal.nl.
Pérez begon het jaar zo goed, maar na een aantal races kreeg hij het, net als in 2023, weer lastig. Na de Grand Prix van Miami was zijn niveau van het begin van het jaar weg, en leek het erop dat zijn zelfvertrouwen ook was verdwenen. Red Bull probeerde hem te ondersteunen door hem vroeg in het seizoen vast te leggen voor de aankomende twee jaren, maar dat leek averechts te werken. Voorafgaand aan zijn contractverlenging crashte hij in Monaco. Dat was niet geheel zijn schuld, maar vanwege een teleurstellende kwalificatie moest hij achteraan starten en zo kwam hij in het gedrang van de eerste ronde terecht.
In Canada schreef hij opnieuw een Red Bull af. In de races die volgden ging het niet veel beter. Inmiddels leidt Red Bull het brokkenpilotenkampioenschap met een totaalschade van meer dan vijf miljoen euro, en dat met nog tien races te gaan. Dit gaat allemaal van het ontwikkelingsbudget af. 'Het zou fijn zijn als de kosten van schadeherstel geen grote invloed zou hebben op het budget van het team, maar ik veronderstel dat dat wel zo is', begint Windsor. 'Ik kan me echter niet voorstellen dat het een enorme klap is. Bij elke crash, de ergste schade die je kunt hebben, is een compleet kapotte carrosserie, motor en survival cell.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor denkt dat het team daarvan genoeg heeft, net als alle carbononderdelen op de auto. 'Als je alles in eigen huis doet, is het volgens mij geen enorme klap. Het probleem met de motor is wat het is: het is ofwel een gridstraf van tien plekken of niet. Ik bedoel, ik zeg niet dat het hetzelfde is als vroeger toen je elke race een auto af kon schrijven, maar ik denk niet dat het zo'n grote impact heeft als sommige mensen willen zeggen. Het is waarschijnlijk heftiger voor de kleinere teams achteraan op de grid, met kleinere budgetten', aldus Windsor.
Windsor baalt van Pérez: 'Dat is het grote probleem'
Red Bull is het enige topteam dat nu al voor zo'n groot bedrag schade heeft opgelopen. Mercedes, McLaren en Ferrari zitten onder de 2,5 miljoen euro schade. Wat Windsor het meest jammer vindt, is dat Pérez vrijwel alleen verantwoordelijk is voor de enorme rekening van Red Bull. 'Dat is het grote probleem met Pérez. Hij heeft veel crashes. Ongeacht of het een financiële klap is of gewoon een gebrek aan prestaties, het is geen goede zaak. Je wilt natuurlijk niet dat je auto crasht', zegt de 72-jarige. 'Ik denk dat het vanuit een financieel oogpunt niet enorm significant is. Het is belangrijk, maar niet enorm significant', legt de voormalig teammanager uit.
'Het vervelende aan de ongelukken van Pérez is dat veel ervan gebeuren doordat hij gewoon slecht rijdt. Dat is iets waar ze natuurlijk zo snel mogelijk op moeten inspelen. In Hongarije ging het in de race wat beter, maar hij had nog steeds een crash (in de kwalificatie, red.) en kwam het weekend niet ongeschonden door', is Windsor van mening. 'Spa kun je zien als een stap in de goede richting, maar we zouden dat niet hoeven te zeggen over een coureur met de ervaring van Pérez. En een teleurstellende race voor hem op zondag, terwijl hij er in de kwalificatie redelijk goed uitzag.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als je dat van Pérez vraagt, komt hij altijd in de problemen'
Pérez kwalificeerde op zaterdag nog op P3, en vanwege de motorstraf van Max Verstappen mocht hij opschuiven naar P2. In de eerste ronde werd hij al gepakt door Lewis Hamilton. 'Ik had voor die race al voorspeld dat Spa geen geweldige baan is voor Pérez, en als de auto niet op honderd procent kan presteren, met andere woorden, als hij niet aanzienlijk sneller is dan de concurrentie, zoals we vaak hebben gezien bij Red Bull, dan zal Pérez het moeilijk hebben', zegt Windsor. 'Want de enige manier waarop je een snelle ronde kan rijden op Spa, is door compromissen te sluiten met of minder vleugel of meer vleugel, en de auto snel te maken door meer vleugel te pakken in sector twee, en dan voor minder topsnelheid te kiezen in sector een en drie, of omgekeerd.'
Volgens de Brit is het op banen met dat soort sectoren lastig voor Pérez om optimaal uit de verf te komen. 'Als je dat soort dingen van Pérez vraagt op een circuit met veel middensnelle bochten, wat niet zijn kracht is, zal hij altijd in de problemen komen. Dat zei ik al vóór de Grand Prix van België, dus ik denk niet dat Red Bull verrast was. Ze waren waarschijnlijk aangenaam verrast dat hij zo snel was in de kwalificatie en zijn werk deed, en dat spreekt voor Pérez, een beetje onder druk, en het spreekt ook voor het compromis dat ze hebben gevonden. Maar op de racedag, toen de auto te maken kreeg met enkele variabelen zoals onderstuur, overstuur, wind, zijwind, was hij zoals altijd niet in staat om dat goed te managen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor verwacht voor GP Mexico sowieso geen beslissing
Hoe dan ook heeft Red Bull op de maandag na de Grand Prix van België besloten om verder te gaan met Pérez, ondanks de signalen van Helmut Marko dat ze op zoek waren naar een vervanger. 'Het is meer een Pérez-ding', gaat Windsor verder. 'Ik denk niet dat dit een andere Pérez is dan degene die we drie jaar geleden hadden. Ik denk dat hij het moeilijk zou hebben gehad op Spa, ongeacht welke Pérez we zagen. Het goede nieuws is dat hij zich behoorlijk goed wist te kwalificeren', kaart de Brit aan. 'Het slechte nieuws is dat hij in de top drie had moeten eindigen en dat niet deed. En hij werd duidelijk verslagen door Max, laat staan door iedereen anders.'
Anderen speculeren erover dat Pérez na de zomerstop alsnog op een bepaald moment zal worden vervangen. Windsor lijkt te twijfelen. 'We zullen zien hoe het verder gaat met Pérez. Ik kan me niet voorstellen dat Red Bull een beslissing neemt vóór de Grand Prix van Mexico. Ik kan niet geloven dat ze hem zouden laten vallen vóór Mexico, als ze hem al zouden laten vallen. En als ze hem gaan laten vallen, moeten ze het geld dat komt van Mexicaanse sponsors afwegen, ook al zijn sommige van hen Amerikaans, via Pérez, vanwege zijn succes en vanwege zijn merknaam en faam in Mexico nu.'
Door: Mark Hanselman en Shanna Lutgert
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties