Frits van Amersfoort is als oprichter van Van Amersfoort Racing een belangrijke naam in de Nederlandse en ook internationale autosport. Met vijftig jaar aan ervaring zag de teameigenaar heel wat talenten de revue passeren, en ook heel wat minder grote talenten. Max Verstappen behoort zonder enige twijfel tot die eerste categorie. In een exclusief gesprek met F1Maximaal.nl vertelt Van Amersfoort over het Formule 3-seizoen van 2014, waarin Verstappen wereldwijd naam maakte, en door Red Bull een Formule 1-contract aangeboden kreeg.
Jos Verstappen, Tom Coronel, Tim Coronel, Carlo van Dam, Renger van der Zande, Christijan Albers, Giedo van der Garde, Max Verstappen, en Richard Verschoor: het zijn stuk voor stuk bekende namen uit de Nederlandse racerij die in hun jongere jaren voor Van Amersfoort Racing reden, net als veel bekende buitenlandse namen, met natuurlijk Charles Leclerc als uithangbord. Momenteel komt het team uit in de Formule 2, de Formule 3, en de Italiaanse Formule 4, en het Formula Regional European Championship, beter bekend als FRECA - het kampioenschap waar Andrea Kimi Antonelli de regerend kampioen is.
Verstappen maakt meteen indruk
Natuurlijk kwam Verstappen junior uitgebreid ter sprake. Van Amersfoort geeft zelf al aan dat ik niet bepaald de enige ben met interesse in zijn samenwerking met de huidige wereldkampioen in de Formule 1. Verstappen won in 2014 maar liefst tien races in de Formule 3, in zijn debuutseizoen in de autosport. Het talent was volgens Van Amersfoort meteen overduidelijk. ‘Er zijn eigenlijk drie dingen die me bijgebleven zijn', zegt hij over het seizoen van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het eerste was de allereerste test, op de Hungaroring. Daar klokt hij meteen ook de snelste ronde', weet Van Amersfoort nog goed. Op de desbetreffende dag was een zestienjarige Verstappen anderhalve tiende sneller dan Antonio Giovinazzi, die vier jaar ouder is, en op dat moment aan de vooravond van zijn derde seizoen in de formule-auto's stond. Jake Dennis - drie jaar ouder dan Verstappen en inmiddels regerend wereldkampioen in de Formule E - werd derde, terwijl Esteban Ocon de vijfde tijd liet noteren. In een talentvol veld liet een onervaren Verstappen dus meteen zijn snelheid aan de wereld zien.
Motorproblemen
Uiteindelijk volgde een spannende titelstrijd met Ocon. De Fransman won dat gevecht, terwijl Verstappen in de slotfase van het seizoen zelfs nog naar de derde plek terugviel. ‘Het tweede dat me bijgebleven is, is natuurlijk die kapotte motor op de Nürburgring. Dat was natuurlijk een negatieve ervaring, dus er zijn me eigenlijk vier dingen bijgebleven’, aldus Van Amersfoort, die meteen het bruggetje legt met zijn volgende punt. Verstappen viel in de tweede race op het Duitse circuit uit, en kreeg vervolgens tien plekken gridstraf voor de volgende drie(!) races, waardoor Verstappen veel terrein verloor in het kampioenschap.
Eén van die drie races is Van Amersfoort goed bijgebleven. ‘De allermooiste race die ik ooit van Max gezien heb, was Imola in 2014. Hij reed toen van elf naar twee.’ Na de snelste tijd in de kwalificatie moest Verstappen dus als elfde starten en na een ijzersterke inhaalrace haalde Verstappen Antonio Giovinazzi op het laatste rechte stuk in, en zo bleef hij de Italiaan met 0,019 seconden verschil voor. Die inhaalactie leverde Verstappen de FIA Action of the Year-award op. ‘Spiess leverde toen onze motoren. Carlin hing helemaal in de gordijnen, want de motor zou niet kloppen’, zegt Van Amersfoort over het team van Giovinazzi. Van die beschuldiging klopte echter niks. ‘Max was gewoon fenomenaal, en het is natuurlijk ook een circuit waar je fenomenaal kunt zijn.' Inmiddels heeft Verstappen de drie meest recente Grands Prix op het Italiaanse circuit gewonnen.
Macau: discussie met Jos Verstappen
'Het laatste ding is natuurlijk Macau', vervolgt Van Amersfoort over het krappe en gevaarlijke Aziatische stratencircuit. 'Macau is natuurlijk totale chaos. Het was bijzonder, omdat zijn engineer, Rik (Vernooij, red.) en Jos echt tegen elkaar hebben staan schreeuwen. Jos wilde dat Max binnenkwam voor een aanpassing aan de voorvleugel. Rik wilde het niet, en Max wilde het ook niet.’ Van Amersfoort imiteert vervolgens Verstappen senior: ‘Hij komt binnen!’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
‘Max was gewoon supersnel. Uiteindelijk heb ik gelijk gekregen', glimlacht Van Amersfoort. 'Max was gewoon supersnel op een gegeven moment, maar in Macau moet je blijven rijden.' Volgens de ervaren teameigenaar is het geen toeval dat juist in Macau de spanning tussen het team en Verstappen senior opliep. 'Macau is de enige race geweest waar Jos nooit gereden heeft. Bij Jos hebben ze in 1993 besloten om aan Macau niet mee te doen, omdat hij een Formule 1-test deed bij Arrows in Estoril, dus Jos wist niks van Macau, en Macau is toch net even wat anders dan anders, dus wij kregen toen het gelijk aan onze zijde.'
De discussie met papa Verstappen was niet het enige van het weekend dat Van Amersfoort bijgebleven is. 'Achteraf hadden we natuurlijk die megacrash. Dat zullen we ons altijd blijven herinneren. Die auto stond helemaal opgelapt weer op de grid, we moesten hele hoeken er weer opzetten.’ In de kwalificatierace eindigde Verstappen nog hard in de muur, waarna hij in de hoofdrace op geweldige wijze nog van P24 terugkwam tot een zevende plek.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko legt Verstappen vast
‘Kijk ook maar naar de Norisring. Dat was ook speciaal. Eigenlijk is iedere race met Max wel een beetje speciaal', beseft Van Amersfoort. 'Op de Norisring was hij natuurlijk super in de regen. Wij riepen ook over de radio dat hij rustig aan moest doen’, vertelt Van Amersfoort, die zegt dat Max met een duidelijk 'Nee' reageerde, een boordradio die een jaar later in Singapore in de Formule 1 herhaald werd na een teamorder van Toro Rosso. ‘Hij ging steeds sneller en sneller, en toen heeft hij ook Helmut (Marko, red.) overtuigd.’ Verstappen werd na het Duitse weekend vastgelegd bij Toro Rosso op zestienjarige leeftijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties