Buxton deelt anekdotes: 'Dat was duidelijk bij Lewis, net zoals dat bij Max het geval was' Interviews
Interviews

Buxton deelt anekdotes: 'Dat was duidelijk bij Lewis, net zoals dat bij Max het geval was'

Buxton deelt anekdotes: 'Dat was duidelijk bij Lewis, net zoals dat bij Max het geval was'

Lewis Hamilton heeft na een lange periode van droogte in Silverstone eindelijk weer een Grand Prix gewonnen. Daarmee komt de teller van de recordwinnaar op 104 zeges te staan. F1Maximaal.nl sprak in een exclusief interview met presentator Will Buxton, die Hamilton al kent van voor zijn periode in de Formule 1. Buxton vertelt over wat Hamilton als mens en als coureur bijzonder maakte voordat hij de Formule 1 betrad.

Buxton is al decennialang actief als journalist in de Formule 1, en heeft zelf ook enige ervaring als coureur. Zo nam hij deel aan de Florida Winter Series in 2014, waarbij Max Verstappen zijn debuut in de autosport maakte, en leerde hij ook Hamilton al op jonge leeftijd kennen. 'Ik ken Lewis al heel lang. Ik ontmoette hem voor het eerst in 2005, dat is nu bijna twintig jaar geleden. Hij kwam toen net uit de Formule 3, en ging richting de GP2 Series.'

In 2005 was het talent van de nu zevenvoudige wereldkampioen overduidelijk. In een veld met onder anderen Adrian Sutil, Lucas di Grassi, Giedo van der Garde, en Paul di Resta - die stuk voor stuk de Formule 1 zouden halen - én Sebastian Vettel werd Hamilton dominant kampioen. Met vijftien overwinningen in twintig races tijd verzamelde de Brit 172 punten, bijna twee keer zoveel als Sutil, terwijl de rest op meer dan honderd punten achterstand eindigde. Op de Lausitzring deelde Hamilton het podium met Van der Garde (tweede) én Vettel (derde).

De tekst gaat verder onder de Tweet.

CD's om Frans te leren

Buxton deelt vervolgens zijn ervaringen met de toen nog jonge coureur uit Stevenage. 'Hij was ongelofelijk bescheiden. Hij was heel aardig, netjes, en attent. Het was interessant dat hij toen bij een Frans team zat', voegt Buxton toe. Dat team heette in eerste instantie ASM Formule 3, maar ging per 2006 over op ART Grand Prix. De oprichters van het team? Frédéric Vasseur en Nicolas Todt, de manager van Charles Leclerc. 'Hij wilde leren om Frans te spreken. Ik verhuisde destijds naar Zwitserland, dus ik moest ook Frans spreken.'

'Hij vroeg me hoe ik geleerd had om Frans te spreken', aldus de presentator. 'Ik gebruikte daar cd's voor, dus hij vroeg of hij die van mij mocht lenen. Dat liet al een heel indrukwekkende mindset zien. Het toonde aan dat hij het belangrijk vond dat hij met zijn engineers en zijn monteurs kon praten in hun eigen taal. Dat hij toen al die capaciteit had om hiermee bezig te zijn, vond ik heel bijzonder', deelt Buxton. 'Misschien krijgen we volgend jaar dus een Italiaans sprekende Lewis bij Ferrari!'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton ferrari frederic vasseur carlos sainz lando norris mclaren
Zag Carlos Sainz de bui hier al hangen?

Verstappen en Hamilton

'Bij de echte grootheden is het talent al heel snel duidelijk te zien', laat Buxton optekenen. 'Het gevoel dat je bij Lewis had, was hetzelfde gevoel dat je later bij Max kreeg. Zelfs al voor de Formule 3; in de kartjaren is het al erg duidelijk dat ze heel speciaal zijn, en dat je ze in de gaten moet houden. Dit soort talenten kom je niet vaak tegen. Je hebt wel coureurs die heel erg goed zijn, zoals George Russell, Lando Norris, of Charles Leclerc, maar we hebben het hier over once in a generation talents.'

'Daar heb je er doorgaans niet twee van in een generatie', knipoogt Buxton. 'Je hebt er maar eentje, die echt heel erg speciaal is. Dat was duidelijk bij Lewis, net zoals dat bij Max het geval was. Het moment waarbij mij mond echt openviel bij Lewis was in de GP2 Series, bij de tweede race in Turkije. Dat was echt something else.' Hamilton werd in dat jaar kampioen in zijn debuutjaar in de hoogste opstapklasse na een lange tweestrijd met Nelson Piquet junior. De Braziliaan had net beide races in Hongarije gewonnen, plus de hoofdrace in Turkije, waardoor het gat met drie races te gaan nog maar zeven punten was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Buxton deelt anekdotes: 'Dat was duidelijk bij Lewis, net zoals dat bij Max het geval was'
Lewis Hamilton in de GP2 Series, bij het team van Frédéric Vasseur.

Inhaalrace in Turkije

Onder druk begon Hamilton aan een van zijn meest legendarische race. 'Het ging niet alleen over het rijden zelf, maar ook over de veranderingen die hij 's nachts nog aan zijn afstelling had doorgevoerd, tussen de eerste en de tweede race. Daardoor had hij bijna geen downforce meer over, en dat stelde hem in staat om al die geweldige inhaalacties te doen, maar dit was wel ook de oorzaak ervan dat hij eerst al spinde, waardoor hij al die plekken weer moest gaan goedmaken.

Het team van Hamilton had de Brit hier al voor gewaarschuwd. Met een Monza-specificatie startte Hamilton als zevende, nadat de top acht uit de hoofdrace omgedraaid werd op de startopstelling van de sprintrace. In de tweede ronde spinde Hamilton al, waarna hij vanaf P19 een waanzinnige inhaalrace afwerkte tot P2 - drie plekken vóór concurrent Piquet. 'Hij nam ongelofelijk veel risico, maar zijn gave om snel bij te leren over de grip die hij níét had, was verbazingwekkend, want dat pikte hij binnen enkele ronden op', aldus Buxton.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws