Zhou keert terug naar plek van horrorcrash: 'Blij dat ik het kan navertellen' Formule 1
Formule 1

Zhou keert terug naar plek van horrorcrash: 'Blij dat ik het kan navertellen'

Zhou keert terug naar plek van horrorcrash: 'Blij dat ik het kan navertellen'

Guanyu Zhou is dit weekend weer teruggekeerd op het circuit waar hij in 2022 een horrorcrash meemaakte. De Chinees ontsnapte aan de dood toen hij als een tol over het asfalt en door het grind schoof, over de bandenstapel slingerde en uiteindelijk in de hekken belandde. De Alfa Romeo-coureur kwam uiteindelijk zonder kleerscheuren uit de auto, maar het is niet niks om terug te keren in Silverstone.

Bij de trackwalk op Silverstone was het even slikken voor Zhou Guanyu en zijn team. Deze traditionele wandeling, waarbij coureurs het circuit verkennen om te zien hoe de baan erbij ligt, markeerde voor Zhou een terugkeer naar de plek waar hij een jaar geleden aan de dood ontsnapte. Het gevaar lag vooral in de eerste bocht, Abbey. Het was een nauwe ontsnapping, vlak na de start van de Britse grand prix. Na een succesvolle kwalificatie was Zhou vastberaden om WK-punten te behalen vanaf de vijfde rij. Hij had een vlotte start, maar toen werd zijn Alfa Romeo van achteren aangereden en veranderde het in een ongecontroleerd projectiel.

'In eerste instantie wist ik alleen dat ik een harde klap van achteren had gekregen terwijl ik naar Abbey reed. Dat voelde ik natuurlijk wel, maar ik kon het niet plaatsen', legt Zhou uit in gesprek met de NOS. 'Pas bij de medische post op het circuit zag ik de beelden. Nu weet ik hoe ik ondersteboven werd geraakt en vlak voor het publiek in de hekken belandde', gaat de Chinees verder. 'We reden met z'n drieën richting de bocht. Een freakincident. Het was niet mijn schuld. Ik had geen enkele kans. Een passagier in mijn eigen auto. Het was heftig en angstaanjagend', concludeert Zhou. Het was volgens hem ook een samenloop van omstandigheden. Gelukkig kwam hij er met de schrik vanaf.

Zhou realiseert zich hoeveel geluk hij had: 'Zo'n klap kan heel anders aflopen'

Iedereen hield zijn adem in toen Zhou klem zat tussen het hek en de bandenstapel. De Alfa Romeo-coureur weet dan ook dat hij heel veel geluk heeft gehad. 'Zo'n enorme klap kan heel anders aflopen. Dat realiseer ik me heel goed, vooral omdat de snelheid zo hoog was en de auto nauwelijks vertraagde. Ik heb mijn leven vooral te danken aan de halo. Die cockpitbescherming voorkwam ernstig hoofdletsel', licht Zhou toe. 'De kracht van die laatste impact mag je nooit onderschatten. De huidige Formule 1-auto's kunnen enorme klappen opvangen. De autosportfederatie FIA doet er alles aan om onze sport veiliger te maken. Daar ben ik dankbaar voor.'

De 23-jarige is dan ook blij dat hij het nog na kan vertellen. Voor de rest heeft Zhou het afgesloten en achter zich gelaten. 'Ik heb de beelden na die zondag nooit meer bekeken en ik heb er ook nooit over gedroomd of iets dergelijks. Natuurlijk is het moeilijk om het helemaal af te sluiten. Het negeren van foto's is lastig, omdat ze nu overal opduiken, maar het maakt me niet uit', zegt Zhou. Wat hij wel graag wilde, is de marshalls zien die hem hebben geholpen. 'Ja, dat wilde ik graag. Het brengt dit weekend natuurlijk meer emoties met zich mee dan op andere circuits. Ik ben blij dat ik even rustig met de marshals kon praten. Het was fijn om hun verhaal te horen en hen te bedanken. Maar ik kijk ook erg uit naar deze race. Ik heb er maandenlang naar uitgekeken.'

Zhou pleit voor aanpassing Raidillon-Eau Rouge: 'Daar zijn teveel levens verloren gegaan'

Het circuit van Silverstone heeft veiligheidsmaatregelen genomen om een zelfde crash te voorkomen. 'Ze hebben aanpassingen gedaan aan Abbey. Er is nu een extra strook asfalt, zodat je niet in het grind spint', legt Zhou uit. Een ander circuit waar ook veel ongelukken plaatsvinden, is Spa-Francorchamps. De bochtencombinatie Raidillon-Eau Rouge is inmiddels wel dodelijk te noemen onder natte omstandigheden. Op 1 juli heeft de 18-jarige Dilano van 't Hoff daar het leven moeten laten. Zhou vindt dan ook dat Spa het voorbeeld moet nemen aan Silverstone.

'Ja, de bochtencombinatie Raidillon-Eau Rouge moet worden aangepakt. Het is een iconisch stuk. Het aanpakken van zo'n bocht ligt gevoelig, maar er zijn gewoon te veel levens verloren gegaan. In 2019 verloor ik daar een goede vriend, Anthoine Hubert. Nu is iedereen weer wakker geschud, maar dat is natuurlijk te laat', gaat Zhou verder. 'Ik zag beelden op internet uit de jaren zestig, toen er een kleine chicane was. Ik denk dat daar de oplossing ligt; de tribune kan naar achteren. Een chicane vermindert de snelheid en daardoor krijg je automatisch minder ernstige incidenten. Ik ga ervan uit dat de Formule 1 hier serieus naar gaat kijken', sluit Zhou af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws