Na afloop van de Grand Prix van Zandvoort klonken er louter positieve geluiden over hoe de organisatie het weekend tussen de duinen heeft weggezet. Verschillende mensen stelden dat Circuit Zandvoort een nieuwe benchmark heeft neergezet voor de andere circuits op de kalender. F1Maximaal sprak met Jan Lammers over hoe de organisatie zelf tegen deze woorden aankijkt en ook met voorzitter van het circuit Spa-Francorchamps Melchior Wathelet, die vertelt in hoeverre er vanuit de organisatie daar naar Nederland wordt gekeken.
Lammers heeft de lovende woorden over de Nederlandse Grand Prix aangehoord en stelt dat ook hij heeft gezien dat de organisatie een nieuwe benchmark heeft neergezet. 'Dat is voor ons een argument geweest richting natuur- en milieuorganisaties, dat wij wel een nieuwe benchmark hebben gezet, dat hele festivalverhaal en dat dat voor de hele familie toegankelijk is', zo opent de Zandvoortenaar. 'Daarnaast is het is natuurlijk best wel een groot format wat voor een groot deel te kopiëren is qua invulling, concept, denkwijze en van wie je wilt bereiken.'
Voor de organisatie was het namelijk niet het doel om alleen de autosportliefhebbers te bereiken. ‘Je wilt niet alleen die autosport bereiken, daar is gewoon heel goed over nagedacht’, aldus de voormalig Formule 1-coureur, die wel aangeeft dat dat wel de belangrijkste doelgroep blijft. Ook daarbij komen verschillende vraagstukken kijken. 'Wie van die autosporters wil je bereiken en hoe? En waar moet je aan voldoen zodat die mensen naderhand zeggen van: 'Ik heb een leuk weekend gehad?'', zo somt hij de vragen op waar de organisatie op Zandvoort aandacht aan heeft besteed.
Zandvoort als voorbeeld voor Spa-Francorchamps
Dat men in Zandvoort iets heeft neergezet wat indruk heeft gemaakt, blijkt wel uit de woorden van Wathelet, voorzitter van het circuit Spa-Francorchamps en het hoofd van de Belgische GP. De Waal stelt het weekend ook meer weg te willen gaan zetten in de festivalsfeer die er in Zandvoort werd neergezet. ‘Wij willen ook steeds meer in de richting van een evenement gaan. Wij hebben dat bij bijvoorbeeld evenementen als de 24 uur van Francorchamps ook al.’
Toch is het niet zo alsof er in Spa niets geregeld wordt voor de fans buiten de actie op de baan van de verschillende klassen om. Alleen de insteek is momenteel nog anders dan die van Zandvoort. ‘Wij willen dus wel meer in die richting gaan. Het is meer het bieden van de Formule 1 experience. Wij hebben dan bijvoorbeeld wel weer andere dingen georganiseerd, zoals de Formule 1 uit de oude tijden’, zo refereert hij naar het laten rondrijden van oude F1-wagens over het circuit.
Weer gooit roet in het eten
Het afgelopen jaar viel de Grand Prix in de Ardennen letterlijk en figuurlijk in het water, waardoor er veel dingen die buiten de races georganiseerd waren geen doorgang konden vinden. ‘Afgelopen jaar kon er natuurlijk veel niet doorgaan vanwege het weer, dat is voor iedereen frustrerend, zowel de toeschouwers als de organisatoren. We hadden een feest op de camping met verschillende activiteiten voorbereid, maar helaas kon dat geen doorgang vinden door de weersomstandigheden.’ De voorzitter weet ondanks deze ellende nog wel een positief punt te vinden. ‘Hopelijk gaat dat beter zijn in 2022, slechter kan het in ieder geval niet.’
Zandvoort ook benchmark wat betreft duurzaamheid
Niet alleen vanwege het wegzetten van het weekend als een groot festival, ook op het gebied van duurzaamheid heeft Zandvoort een voorbeeld neergezet voor anderen, zo stelt sportief directeur van de organisatie Lammers. ‘Ik denk met name ook gewoon wat we op het gebied van duurzaamheid hebben bereikt. Dan hebben we het over van de mens naar natuur en milieu en dat is iets dat niet ophoudt bij de landsgrenzen, wanneer je het over die aspecten hebt praat je over de atmosfeer’, zo trekt hij het plaatje groter dan alleen Nederland.
De verhalen rondom de stikstof lijken dan ook wat kortzichtig, want met de duurzame Grand Prix kan er wereldwijd een voorbeeld worden neergezet, waarmee ook andere circuits op de kalender een duurzamer weekend op de kaart kunnen zetten. ‘Wij kunnen ons in Arnhem druk maken over stikstof, terwijl in het Ruhrgebied iets heel anders gebeurt. Je hebt dus te maken met een wereldplatform’, aldus Lammers. ‘Dus als jij iets kunt doen wat in de wereld opgepakt wordt, dan zijn we dubbel trots. Dan hebben we niet alleen in Zandvoort ons doel bereikt, maar dan kun je dat nog een aantal keer vermenigvuldigen’, stelt de Nederlander.
De voormalig Formule 1-coureur denkt dan ook dat een evenement als Zandvoort juist goed is, omdat het wereldwijd voor verbetering kan zorgen. De evenementen zijn er toch, dan kun je maar beter iets nuttigs doen met het geboden platform. ‘Wat dat betreft is dat iets waarvan je denkt van: als die evenementen er dan toch zijn, laat onze manier van aanpakken er dan maar aan bijdragen dat diezelfde evenementen veel milieuvriendelijker en met veel meer aandacht voor de natuur uitgevoerd worden’, zo besluit Lammers zijn betoog.
Ook Spa-Francorchamps druk met duurzaamheid en milieu
Niet alleen in Zandvoort is men druk bezig om een duurzame GP op de kalender te zetten, ook in Spa wordt er hard gewerkt om een zo milieuvriendelijk mogelijke omgeving te creëren, aldus Wathelet. 'Met de investering in het circuit, komt er ook een enorme investering in duurzaamheid. Zo hebben we enorm veel zonnepanelen neergelegd om energie op te wekken, en zijn we daarnaast bezig met een groot waterzuiveringscentrum. Dat is een groot project van het circuit en een enorme investering die volgend jaar gerealiseerd zal gaan worden', zo doet hij een boekje open over de plannen van het circuit in de Belgische Ardennen.
'Daarnaast zijn we erg hard bezig om zoveel mogelijk gerecyclede producten te gebruiken op en rondom het circuit. Daarbij wordt ook erg veel aandacht besteed aan het scheiden van afval. Verder zijn ook wij erg bezig om de mobiliteit duurzaam te maken. Dat hebben we al in gang gezet maar moet vanaf 2022 nog meer vorm gaan krijgen. Dat wil zeggen dat we de trein en de bus veel willen inzetten', vertelt Wathelet meer gebruik te willen gaan maken van het OV voor de mobiliteit richting het circuit. In Zandvoort was het onderdeel van de uitstraling van de Grand Prix om zoveel mogelijk mensen met het OV of met de fiets te laten komen, iets wat men in België dus ook wil gaan realiseren.
Verder kent Spa nog een gelijkenis met Zandvoort. De voorzitter vertelt dat ook Spa in een beschermd natuurgebied ligt. 'Veel mensen weten dat niet, maar ook wij hebben net als Zandvoort te maken met een beschermd gebied, genaamd Natura 2000. Net als de organisatie van Zandvoort sparren wij dus ook veel met de natuurorganisaties. Wij doen dat natuurlijk al langer', zo verwijst hij naar het feit dat de Belgische Grand Prix al langer op de F1-kalender is terug te vinden. 'Ook wij moeten ons dus aan strenge regels houden, en de investeringen die wij doen moeten ons helpen daar nog beter aan te voldoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties