Wolff met de handen in de haren: 'We verliezen een seconde op het rechte stuk' Formule 1
Formule 1

Wolff met de handen in de haren: 'We verliezen een seconde op het rechte stuk'

Wolff met de handen in de haren: 'We verliezen een seconde op het rechte stuk'

Toto Wolff ziet dat Mercedes een hoop moet verbeteren om weer competitief te zijn in de Formule 1. In Spanje leek de Duitse renstal grotendeels van haar problemen af te zijn, maar in Azerbeidzjan lijkt Mercedes weer terug bij af te zijn. Lewis Hamilton en George Russell ondervinden weer veel hinder van porpoising, waardoor ze veel tijd verliezen over de rechte stukken.

In de afgelopen weken leek Mercedes het porpoising onder de knie te hebben. Desalniettemin stuitert de W13 hevig over het Baku City Circuit. Wolff maakt zich zorgen om het fenomeen. 'We zien auto's die er helemaal geen last van lijken te hebben, terwijl andere bolides heviger stuiteren dan wij', zegt de Oostenrijker tijdens de persconferentie. 'Het gaat zover dat zelfs een fysio het niet eens kan oplossen.' Bovendien ziet Mercedes ook dat het stuiteren effect heeft op de rondetijden. 'We verliezen alleen al op het rechte stuk een seconde.'

Porpoising is echter niet het enige dat bijdraagt aan de matige topsnelheid van de W13. Wolff denkt niet dat het probleem bij de krachtbron ligt, maar hij weet wel dat het team op aerodynamisch gebied nog stappen kan zetten. 'Er wordt bij ons goed gewerkt om te begrijpen hoe we de software kunnen verbeteren. Ons probleem is niet de motor, de auto heeft gewoon heel erg veel last van luchtweerstand. Daarnaast hebben we ook nog eens last van bottoming.'

De toekomst van Hamilton

Hamilton kent nog geen gelukkig 2022. Er wordt in de media al veel gespeculeerd over de toekomst van de zevenvoudig wereldkampioen. Het contract van Hamilton loopt nog door tot en met het einde van 2023, en Wolff wil ook niet verder kijken dan aankomend seizoen. 'We zijn momenteel nog blij met Lewis, maar het is nog te vroeg om over 2024 te praten. Ik kan me echter geen beter rijdersduo voorstellen.'

Wolff staat achter salarisplafond voor coureurs

In de Formule 1 wordt er momenteel wel gesproken over een mogelijk salarisplafond voor rijders. De Mercedes-teambaas staat niet onwelwillend tegenover een dergelijk idee. 'De coureurs zullen hier wel een mening over hebben, maar grote Amerikaanse sporten hebben ook al met succes een dergelijk salarisplafond ingeveord. we moeten kijken hoe we de sport duurzaam kunnen houden. Je kan niet zomaar dertig tot veertig miljoen geven aan één coureur terwijl je 140 miljoen voor je hele team hebt.'

De teambaas wijst echter niet alleen naar het salaris van de rijders. Wolff vindt de coureurs in de Formule 1 de supersterren, waardoor ze volgens hem terecht meer betaald krijgen. Hij ziet dan ook graag dat alle topsalarissen onder een limiet terecht komen. 'Niet alleen de salarissen van de coureurs, maar ook die van de teambazen en de top van management zou onder de budgetlimiet moeten vallen. Coureurs zijn de supersterren, dus logisch dat zij het meest verdienen', besluit Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws