Windsor met inside info over DNF Verstappen: 'Heeft hij zelf aan een vriend van mij verteld' Formule 1
Formule 1

Windsor met inside info over DNF Verstappen: 'Heeft hij zelf aan een vriend van mij verteld'

Windsor met inside info over DNF Verstappen: 'Heeft hij zelf aan een vriend van mij verteld'

Peter Windsor is in een livestream op zijn YouTube-kanaal uitgebreid ingegaan op de uitvalbeurt van Max Verstappen in Australiër. De Nederlander viel voor het eerst in twee jaar tijd uit, nota bene op hetzelfde circuit, en wederom dankzij technische problemen. Ditmaal was de rechterachterrem de boosdoener. Windsor ging op onderzoek uit, en weet dankzij zijn connecties meer informatie te delen.

Verstappen kende een moeizame start van het weekend, en beschadigde op vrijdag zijn vloer. Na een moeizame racesimulatie in de derde vrije training wist de wereldkampioen in de kwalificatie toch toe te slaan met een poleposition. In de race behield de Limburger de leiding bij de start, maar vervolgens viel hij al snel terug met een aanlopende rem, waardoor hij na vier ronden de strijd moest staken. Daar reageerden veel neutrale fans nogal enthousiast op, tot ergernis van Windsor.

'Ik houd er niet van dat de fans dan gaan juichen', zegt Windsor over het moment dat Verstappen uitviel. 'Ik zat tegenover de tribunes, en het klonk wel als een voetbalstadion toen Carlos (Sainz, red.) Max inhaalde, en toen Max uitviel. Het is een beetje alsof je voor een dubbele fout gaat juichen op Wimbledon', zegt de Brit verontwaardigd. 'Dat kan echt niet. Het probleem is dat het tegenwoordig dus blijkbaar wel kan.'

Verstappen kampte al langer met probleem

Windsor gaat vervolgens in op het specifieke probleem aan boord van de RB20. 'Ik denk niet dat Max constant een aanlopende rem had sinds de start, maar hij voelde het ook al in de sighting laps voor de race. Ik weet dat hij achteraf zei dat het bij de start pas gebeurde, maar hij voelde het ook al voor de race', zo spreekt Windsor de verklaring van Verstappen tegen de internationale media tegen.

'Ten eerste heeft hij tegen een vriend van mij gezegd dat dit het geval was, en ten tweede ging het team onmiddellijk de rechterachterkant van de auto kijken toen hij na zijn eerste testrondje voor de race weer naar binnen kwam', zo verklaart Windsor zijn uitspraak. 'Ze zetten de auto op de krik, en haalden de auto weer de garage in. Er ging een monteur onder de auto liggen om te kijken, en toen ging hij weer naar buiten. Hij voelde zeker al iets in die eerste out lap.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor met inside info over DNF Verstappen: 'Heeft hij zelf aan een vriend van mij verteld'
Verstappen was snel klaar in Melbourne.

Windsor denkt dat het probleem ook niet een losstaand probleem is, maar onderdeel van een groter probleem. 'In de eerste twee of drie ronden denk ik dat hij er vaker last van had, maar niet constant, totdat het helemaal verkeerd ging. Ik bleef het hele weekend maar doorgaan over de remmen, eigenlijk al sinds het probleem van Charles (Leclerc, red.) in Bahrein', zegt de 71-jarige. 'Ik probeerde uit te vogelen wat dat betekende, want het had daar niks te maken met debris. Het feit dat Ferrari er heel stil over bleef, en niemand er iets over wilde zeggen, deed me vermoeden dat er iets vreemds aan de hand was.'

Probleem bij Brembo?

Leclerc haalde in Bahrein wel nog de finish, maar had het in de eerste helft van de race lastig met zijn remproblemen. 'Ik begon dus met steeds meer mensen erover te praten en ging op onderzoek uit. Tijdens de eerste twee vrije trainingen zag ik in de pitstraat bij de teams met Brembo-remmen veel mensen de remmen vervangen, met blijkbaar dezelfde remschijven, maar van een andere batch', deelt WIndsor. 'Toen was het voor mij vrij duidelijk dat er iets verkeerd was met een batch remschijven. De teams probeerden blijkbaar te ontdekken met welke remmen er iets verkeerd was.'

'Er is duidelijk wat kapot gegaan, maar ik denk dat dit gebeurde omdat met de remschijf en de remklauw iets mis was. Dat heeft denk ik te maken met een productiefout bij die batch. Als je Brembo ernaar vraagt, zeggen ze dat er niks verkeerd was met hun remmen', zegt Windsor, die daar dus zijn vraagtekens bij plaatst. 'Ik weet niet waarom al die teams zo druk bezig zouden zijn met verschillende setjes remmen van Brembo, als er niks aan de hand was sinds Bahrein.'

Sainz ontsnapte al

Bij Ferrari was ook Sainz eerder al bijna de pineut. 'Ik weet daarnaast ook van mensen die aan de auto van Carlos Sainz sleutelen, dat zij zeggen dat ze hetzelfde probleem hebben gehad dat Charles (Leclerc, red.) in Bahrein had, maar dat hij ermee wegkwam. Uiteindelijk ging het weer weg, net als bij Charles toen aan het einde van de race. Ik probeer Brembo hier niet mee te bekritiseren: er zullen bij alle producenten altijd minimale verschillen tussen batches zitten, dat geldt ook voor de motoren.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws