Williams-teambaas James Vowles geeft eerlijk toe dat de reparatiekosten voor de FW46-bolide van Alexander Albon een negatieve impact zullen hebben op de geplande upgrades. De reparatiekosten zullen er namelijk voor zorgen dat er minder geld overblijft voor de geplande upgrades, en dat het team minder tijd en mankracht heeft voor de doorontwikkeling van de Williams-bolide.
Williams was misschien wel de grootste pechvogel tijdens het Grand Prix-weekend in Australië. Albon crashte zijn FW46 tijdens de eerste vrije training, en omdat het Britse team geen reservechassis heeft, kon uiteindelijk maar één Williams-bolide meedoen aan de race op zondag. Logan Sargeant stond zijn auto af aan Albon, die daarbij ook net niet in de punten wist te rijden. Williams-teambaas Vowles geeft nu toe dat het 'simpelweg onacceptabel' was dat het team geen derde chassis in Australië had. Volgens de Brit lag de focus in eerste instantie op het maken van twee beter presterende auto's in 2024 naast de voortdurende verbeteringen aan de infrastructuur bij Williams. Een derde chassis had geen prioriteit voor het team uit Wantage.
Een week na de race in Melbourne zijn de reparaties aan de auto van Albon nog altijd volop in gang. In tijden van het budgetlimiet voor teams is er echter nog meer slecht nieuws voor Williams: teambaas Vowles legt uit dat de kosten voor de reparatie de hoeveelheid upgrades die het team kan meenemen tijdens het verdere seizoen zeker zal gaan beïnvloeden. 'Dat zal ongetwijfeld gebeuren', gaf Vowles toe aan de media in Melbourne, waaronder PlanetF1. 'Geen enkel team is van plan om geen derde chassis te hebben, niet in de Formule 1 van vandaag.'
Het is echter niet de eerste keer dat Vowles aan een F1-seizoen begon zonder een derde chassis. 'De laatste keer dat ik dat had was in 2009 (met Brawn GP, red.). Dat was de laatste keer dat ik geen drie auto's had en dat jaar hadden we geluk, we hadden makkelijk het kampioenschap kunnen verliezen door een auto te verliezen, dat plan je niet.'
Williams loopt achter
De Williams-teambaas vindt dat het eigenlijk niet meer kan in de Formule 1 dat een team niet beide auto's op de baan heeft tijdens een race. 'Het is gewoon onacceptabel om twee van je auto's niet naast elkaar op de baan te hebben', aldus Vowles, die wel uitlegt waarom het kwam dat zijn team geen reservechassis had. 'De reden waarom dit is gebeurd, is omdat we met alles achterlopen. Terwijl we proberen om door de verwerkingssystemen en transformatie heen te komen, wordt er iets naar achteren geschoven. En in dit geval is dat het derde chassis.'
Vowles staat daarom nu voor de enorme uitdaging om het chassis van Albon te repareren zonder momentum te verliezen betreffende de doorontwikkeling en de upgrades. 'Dus dat betekent ook dat we, terwijl we updates en andere zaken gepland hebben, ik het hele personeelsbestand moet omleiden om dit chassis te repareren, zonder het momentum te verliezen dat we hebben betreffende het derde chassis en de updates. Er zal daarom iets gebeuren, daar is geen twijfel over mogelijk', voorspelt Vowles.
Weer twee auto's op Suzuka?
Ondanks dat Vowles niet zeker weet of het team wel alles tegelijkertijd kan doen, heeft de Britse teambaas er wel vertrouwen in dat Albons auto op tijd is gerepareerd voor de Grand Prix van Japan komend weekend. 'Wat ik je kan vertellen is dat op basis van het bewijs dat we tot nu toe hebben, en het werk is vannacht afgerond, alles volledig haalbaar lijkt', is Vowles alsnog positief. 'Ik heb chassis in het verleden in slechtere staat hiervan terug zien komen. Ik zou zeggen dat de kans heel groot is dat het allemaal goed komt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties