Het was geen makkelijk jaar voor Williams. Het team wisselde halverwege het jaar van coureur en wist uiteindelijk slechts als negende in het kampioenschap te eindigen. Hoofdingenieur Dave Robson vertelt over de tegenvallende resultaten voor Williams.
Het grootste probleem was het gewicht van de auto. 'Als we het jaar waren begonnen met de auto zoals hij was, maar dan binnen het gewichtslimiet, dan hadden we een veel betere reeks resultaten gehad aan het begin van het jaar', aldus Robson. 'Dan hadden we op andere dingen kunnen focussen in plaats van het weghalen van gewicht. Ik denk dat dat de resultaten een beetje heeft tegengehouden, maar ik denk dat de vooruitgang met de auto, en het begrip van de vooruitgang, er nog steeds is. Hij is beter dan de auto van vorig jaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Om gewicht te verliezen besloot het team te focussen op het maken van nieuwe onderdelen. 'Er zijn onderdelen die we gewoon opnieuw wilden maken en waar we meer ontwerptijd aan wilden besteden', legt Robson uit aan Motorsport.com. 'Om zo een manier te vinden om gewicht weg te kunnen halen. Dat is gewoon een keuze van hoe je de middelen besteedt. Vanuit de productie gezien kost het niet echt iets, je moet alleen tijd investeren.'
Crashes
Naast het gewichtsprobleem had het team ook last van de vele crashes van de coureurs. Logan Sargeant is veel gecrasht, en werd daarom halverwege het seizoen vervangen door Franco Colapinto. Helaas wist Colapinto zijn Williams ook een aantal keer in de muur te zetten, net als teamgenoot Alexander Albon.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Alle crashes hadden vanaf het begin van het jaar invloed op de ontwikkelingsplannen en het budget van het team. 'Het is een constante strijd geweest', zegt Robson. 'We hebben het hele jaar door meer tijd, moeite en vooral geld gestoken in het maken van meerdere onderdelen van hetzelfde ontwerp. We hadden veel beter een nieuw ontwerp kunnen maken om de auto sneller te maken.'
'Het heeft een aantal kleinere upgrade-onderdelen die we graag op de 46 wilden zetten uitgesteld of geannuleerd', aldus Robson. Daarnaast heeft het ook invloed op de auto van 2025. 'We hebben de productiemiddelen weg moeten halen bij de FW47-onderdelen en weer ingezet op het maken van reserveonderdelen voor de laatste triple-header plus de test. Het heeft ook een aantal van de 47-producties vertraagd, dus dat moeten we weer inhalen zodat het geen voortdurend probleem wordt.'
Middenveld
'De combinatie van al die ongevallenschade en hoe dat de middelen opslokt bovenop het te hoge startgewicht en het feit dat je veel moeite moet doen om dat te herstellen, betekent gewoon dat je de aerodynamische upgrade mist', legt Robson uit. Uiteindelijk heeft het team maar één goede upgrade kunnen uitvoeren. 'En zoals we hebben gezien, is dat gewoon niet genoeg ontwikkeling om het middenveld nu bij te houden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Williams had dus op beter gehoopt. 'We hadden het jaar, met het juiste gewicht, als het vijfde team kunnen beginnen. Dat zou een goede stap zijn geweest en ik denk dat we echt hebben laten zien dat er verbetering is opgetreden. Als alles goed was gegaan hadden we een goede kans gehad om daar te blijven, en kunnen proberen om het vierde snelste team op de hielen te zitten, maar het seizoen is gewoon niet zo gelopen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties