Jost Capito, die tot eind vorig jaar de teambaas van Williams was, en François-Xavier Demaison, voormalig technisch directeur bij het team, leggen uit dat Williams nog een lange weg te gaan heeft. De Britse renstal heeft namelijk een hoop verouderde infrastructuur, waardoor het budgetplafond niet snel effect zal hebben. Er moet namelijk eerst vernieuwd worden, voordat er grote stappen gezet kunnen worden.
Williams loopt vooralsnog achter op teams uit het middenveld. 'Volgend jaar moeten we een stap vooruit doen, anders gaat er echt iets mis', zo begint Capito voor de bekendmaking van zijn vertrek, geciteerd door Autosport. 'We zijn nog steeds niet daar waar de andere zijn.' De infrastructuur en software van het Britse team zijn namelijk zaken waarin geïnvesteerd moet worden. 'Om vele redenen, voornamelijk financiële, is Williams een beetje in het verleden blijven steken', verklaart Demaison.
Daar heeft het team dus aan gewerkt. 'Dat was de prioriteit: investeer in de windtunnel, investeer in de fabriek en investeer in de mensen. We komen langzaam waar we nu zijn, maar om een team op te bouwen heb je twee tot drie jaar nodig, en om het maximale uit dit team te halen, duurt het nog twee tot drie jaar. Het is een lange reis', zo is de Fransman reëel.
Capito: 'Het gaat niet alleen om geld erin gooien'
Momenteel geeft Williams geld uit aan zaken als de infrastructuur, waardoor het budget voor ontwikkeling van de auto minder is. 'Daarom heeft het echt een langetermijnvisie nodig totdat het in evenwicht is', vervolgt Capito, die benoemt dat het budgetplafond zeker nog niet gelijk zijn vruchten afwerpt. 'Je kunt zeggen: jullie hebben nu allemaal hetzelfde budget, dus jullie zouden allemaal op hetzelfde niveau moeten zitten. Maar nee. De teams begonnen op verschillende niveaus met het budgetplafond. En we zien dat Williams ervoor jarenlang nauwelijks iets te investeren had.'
Het team had daardoor een grote achterstand, toen de nieuwe reglementen ingingen. 'Williams raakte achterop. Om nu hetzelfde bedrag in te halen dat iedereen heeft, gaat het niet alleen om geld erin gooien', legt Capito verder uit. 'Wat we nu doen, is als een operatie aan het open hart, terwijl de patiënt een marathon loopt. Dit moet je managen. Je kunt gewoon niet zeggen: twee jaar sluiten, herstructureren, alles doen, en dan komen we terug. Het is onmogelijk. Dus je hebt de druk van het seizoen, en je hebt de druk thuis waar je zegt: wat is een modern Formule 1-team? Hoe loopt het?', eindigt de voormalige teambaas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties