Red Bull Racing en Max Verstappen waren dominant op het Circuit de Spa-Francorchamps en meerdere redenen lagen aan de basis daarvan. Het Duitse Auto, Motor und Sport heeft drie redenen op een rijtje gezet waarom de RB18 van Verstappen een klasse apart was van alle andere auto's en hoe de regerend wereldkampioen het potentieel van zijn bolide optimaal benutte.
Ten eerste is er de downforce van de RB18. Het grootste deel van de neerwaartse druk komt van de vloer af en dat was op Spa te merken ook. Doordat er zoveel downforce via de vloer kwam, werd de luchtweerstand niet verhoogd. Tevens kon er met minder vleugel gereden worden, wat de snelheid op de rechte stukken ten goede kwam. En dat zorgt in de paddock toch voor enige verbazing.
Ferrari vol verbazing over Verstappen
Ferrari-teambaas Mattia Binotto behoort tot de mensen die verrast werden door de snelheid van Verstappen in de RB18. 'De Red Bull is gewoon de betere auto. Wat me het meest zorgen baart, is dat ze met minder downforce dan wij toch in staat waren om sterke tijden neer te zetten in de middensector, waar downforce nodig is', aldus de Italiaan.
Een tweede reden voor de dominantie van Verstappen, was het uitstekende bandenmanagement van de Nederlander. Het lukte de 24-jarige om vijftien ronden lang goede rondetijden te noteren op de zachte band, waarop hij de race begon. Ferrari probeerde voorafgaand aan de race hun bandenslijtage te verbeteren door meer downforce toe te voegen. Het was immers warmer dan de dagen voor de wedstrijd. Tevergeefs, want Verstappen was gewoon sneller en beter. Carlos Sainz zag hoe zijn softs al na drie ronden 'praktisch klaar' waren.
Also read
Binotto snapt niet dat Red Bull nieuw chassis kan brengen: 'Budgetlimiet niet genoeg gemonitord'
Verstappen over vroege stop Leclerc: 'Hopelijk was die tear-off niet van mij'
Red Bull sneller ondanks meer bodemvrijheid RB18
De derde en laatste reden is misschien wel de meest opvallende, al past het in een trend die het hele seizoen al gaande is: de rijhoogte en bodemvrijheid van de RB18. Red Bull kon hun auto hoger afstellen zonder extra tijdverlies. Ferrari en Mercedes verhoogden hun bolides ook, maar verloren wél rondetijd. Waarom zij hun auto's verhoogden? Een simpel antwoord: Eau Rouge en Raidillon.
Die twee bochten hebben zo'n hoogteverschil, dat alleen al daarvoor de rijhoogtes verhoogd moeten worden met zo'n vijf à zes millimeter. Teams moesten ook meer hun chassis trimmen dan normaliter nodig is. Red Bull leek alleen nergens last van te hebben en leek zelfs een natuurlijke vorm te krijgen. 'In de loop van het seizoen hebben we meer dan eens laten zien dat onze auto meer bodemvrijheid aankan', aldus teambaas Christian Horner.
Also read
AMuS: 'Verstappen had de race gewonnen ongeacht de strategie en bandenkeuze'
Pérez verklaart achterstand op Verstappen: 'In die situatie zit ik nu met deze auto'
Ruim anderhalf keer je inzet terug als Verstappen de Grand Prix van Zandvoort wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties