Op 4 juni werd door het team van Red Bull Racing bekendgemaakt dat het contract van coureur Sergio 'Checo' Pérez met twee jaar is verlengd. Daarmee blijft de samenstelling bij het team voor aankomend seizoen en dat van 2026 gelijk. Voor Ferrari-coureur Carlos Sainz betekent het nieuws alleen dat er weer een optie afvalt voor volgend jaar. Hij verliest volgend jaar zijn stoeltje aan Lewis Hamilton en heeft nog niet een nieuw contract aangeboden gekregen bij een andere renstal.
In de meest recente aflevering van de SkySports F1-podcast komt de vooralsnog onzekere toekomst van de Spanjaard ter sprake. Nu het team van Red Bull compleet is voor 2025, lijkt het erop dat Sainz enkel nog de keuze heeft tussen Sauber (dat in 2026 Audi zal worden) of Williams. Ook bij het team van Mercedes is nog een stoeltje vrij, maar zij hebben over de afgelopen tijd geen oprechte interesse in de Madrileen laten blijken.
Een nieuwe of een vertrouwde naam
Recentelijk maakte Williams-coureur Alexander Albon bekend zijn contract bij het team te verlengen. Hij liet weten in zijn besluit met name rekening te hebben gehouden met de nieuwe reglementen die per 2026 hun aantrede zullen doen in de Formule 1. Het team van Williams begon in 2014 een samenwerking met Mercedes waarbij Mercedes sindsdien als motorleverancier voor het Britse team fungeert. Albon verwacht dat Mercedes goed in staat zal zijn om zich aan te passen aan de nieuwe reglementen en daarmee het team van Williams hogerop zal weten te brengen.
De lange geschiedenis van het Britse team is ook volgens de presentatoren van Sky Sports een voordeel voor Sainz. Met name nu James Vowles aan het hoofd van het Britse team staat. 'Hij kan Sainz absoluut (een contract, red.) laten tekenen. Het gaat niet om geld. Ik heb hierover met Sainz' team gesproken', vertelt David Croft. 'Hij heeft de keuze uit Audi en Williams. Er is geen deadline voor Audi. Dat werd wel gezegd, maar dat is niet waar. Hij hoefde niet een besluit te hebben genomen aan het einde van mei. Het gaat niet om geld. Het gaat erom waar Sainz een toekomstvisie ziet.'
'Dus stop je je vertrouwen in een gloednieuw project waarvan je weet dat het bedrijf vaak succesvol is geweest in de wereld van motorsport, maar niet in de Formule 1? Of kies je voor een bekendere entiteit die succesvol is geweest in de F1, maar magertjes heeft gepresteerd over de afgelopen jaren?', vraagt Croft zich af. Hij heeft zijn antwoord wel paraat. 'Met de hand op het hart denk ik dat hij naar Williams gaat. Ik denk dat dat is waar hij (duidelijk, red.) kan zien wat hem te wachten staat. Hij kan waarschijnlijk Audi's visie momenteel niet zien, want daar valt nog niet veel over te zeggen. Ze hebben Sauber nog niet overgenomen, maar ze bouwen al wel power units en dat is het.'
Zolang er niet definitief een contract is ondertekend, blijft natuurlijk ook Mercedes een van de opties voor de Spanjaard. Zoals gezegd lijkt de Duitse renstal alleen niet heel geïnteresseerd te zijn. Een van de namen die regelmatig in verband wordt gebracht met het team is die van Andrea Kimi Antonelli die onderdeel uitmaakt van het juniorteam van Mercedes. De Italiaan heeft al genoeg punten om zijn superlicentie te behalen voor de Formule 1, maar moet nog wel even wachten tot zijn achttiende verjaardag in augustus.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties