Voorbeschouwing GP Portugal | De spanning is om te snijden op een spekglad Portimão Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Portugal | De spanning is om te snijden op een spekglad Portimão

Voorbeschouwing GP Portugal | De spanning is om te snijden op een spekglad Portimão

Komend weekend wordt het Formule 1-seizoen na een pauze van twee weken hervat in Portugal. Het circuit van Portimão zal het strijdtoneel vormen waar het gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton voort zal duren. Waar moet je allemaal op letten komend weekend en wie zal als winnaar uit de strijd komen? Check hier de voorbeschouwing van de Grand Prix van Portugal van F1Maximaal!

Komend weekend zal er geracet worden op het Autódromo Internacional do Algarve, dat beter bekend staat als het circuit van Portimão, vernoemd naar de badplaats enkele kilometers verderop. Het circuit was vorig jaar voor het eerst te bewonderen op de Formule 1-kalender, nadat veel races uitvielen vanwege het coronavirus en de Portugezen werden opgetrommeld als stand-in. Dit jaar fungeert Portimão eveneens als back-up voor de weggevallen weekenden in China, Vietnam en Australië.

Op de track map van Portimao hierboven zie je dat het circuit erg veelzijdig is. Dat is dan ook een van de redenen dat de baan erg geliefd is onder de Formule 1-fans. De eerste sector bestaat uit een lang recht stuk, gevolgd door twee snelle bochten en een scherpe bocht. Het is een bijzonder openingsstuk van een Formule 1-circuit, omdat de eerste bocht vooral gezien wordt als een flauwe knik. Omdat de meeste coureurs er in de vijfde versnelling doorheen gaan, is inhalen lastig en wordt het echte rempunt vooral uitgesteld tot bocht drie.

De tweede sector is uiterst technisch te noemen. De eerste scherpe haarspeldbocht wordt opgevolgd door een reeks snelle bochten. Met name in bocht negen ligt de snelheid hoog. Daar wordt doorgaans een snelheid behaald van 270 km/h. De eerste echt langzamere bocht vinden we pas in sector drie, want daar wordt de derde versnelling aangetikt in bocht dertien. In zijn geheel wordt er op Portimão dus in principe niet in de tweede versnelling gereden, een bijzonder verschijnsel in vergelijking met de circuits die we kennen uit de Formule 1. Dat betekent ook dat de coureurs constant met hoge G-krachten te maken zullen krijgen. In bocht zeven staat de teller bijvoorbeeld op 4,9 G.

Weinig inhaalmogelijkheden

Over het algemeen zullen de meeste inhaalacties worden ingezet vóór de eerste bocht, omdat de coureurs al vanaf halverwege de derde sector vol gas kunnen gaan. In het geval van een slipstream kan men dus een inhaalactie wagen, voordat bocht één is bereikt. Een uitremactie in de eerste bocht is lastig, omdat het, zoals aangegeven, een snelle bocht betreft. Andere inhaalmogelijkheden zijn de remzones in bocht drie en vijf.

Wat betreft de strategie in de race zullen we aankomende zondag naar alle waarschijnlijkheid een éénstopper krijgen. Ondanks dat we in 2020 veel races zagen met twee pitstops, reden de succesvolle coureurs in Portimão maar eenmaal de pits binnen. Mochten de coureurs hun concurrenten willen uitspelen met een slimme strategie, is daar minder ruimte voor. Voor Max Verstappen is het dus opletten geblazen om niet opnieuw in de undercut van Lewis Hamilton te trappen, zoals in Bahrein gebeurde eerder dit jaar.

Geen kleine achtervleugels, maar toch is het puzzelen geblazen

In vergelijking met de twee voorgaande circuits in Bahrein en Italië kent het circuit in Portugal relatief minder kaarsrechte stukken. De teams zullen dus veelal voor en andere set-up kiezen dan in de eerste twee Grands Prix. Door de grote hoeveelheid snelle bochten zal aerodynamische en mechanische grip achterop de auto erg belangrijk zijn, waardoor we niet veel kleine achtervleugels zullen zien. Tegelijkertijd moeten de teams rekening houden dat ze niet teveel drag (luchtweerstand, red.) produceren, want daarmee zijn ze een makkelijke prooi op het lange rechte stuk over start-finish. Zoals gewoonlijk maakt een goede set-up dus de perfecte rondetijd.

Wat ook meegenomen zal worden in de set-up van de Formule 1-auto's is het verschil in de standen van het differentieel. Omdat er veel snelle bochten zijn met hoge snelheden en de baan volgens ervaringen van de coureurs erg glad is, zal men vooral kiezen voor een meer gesloten differentieel. Bovendien zijn er weinig scherpe bochten waarbij absolute tractie nodig is, waardoor er weinig zorg is voor overstuur bij het uitkomen van langzame bochten.

Titelstrijd duurt voort onder hoogspanning

In Portimão zullen we aankomend weekend de voortzetting zien van de spannende strijd tussen Verstappen en Hamilton. In de afgelopen twee race-weekenden was het stuivertje wisselen voor de twee titanen en het verschil in het kampioenschap tussen de twee rijders is momenteel dan ook maar één punt. Zeker met de geringe inhaalmogelijkheden is het van belang dat de coureurs een succesvolle kwalificatie afleggen, de sessie op zaterdagmiddag zal dus heel belangrijk zijn voor de coureurs en het kampioenschap.

Verstappen hoopt dat de baan dit jaar iets minder glad is, zo laat hij weten via zijn team. 'Het was vorig jaar lastig omdat er nieuw asfalt lag, waardoor het erg glad was. Hopelijk is dat nu beter', aldus de Limburger. 'Maar ik kijk ernaar uit om er weer te racen, want het is een geweldig circuit. Tot dusverre lijken we dit jaar competitiever dan vorig jaar, dus hopelijk is dat net zo in Portugal.'

Sergio Perez hoopt zich te herpakken komend weekend, nadat hij in de regenrace op Imola spinde en weinig voor zijn team kon betekenen. Verstappen zal zijn hulp nodig hebben in de strijd tegen de twee Mercedes-coureurs. 'Ik was blij met mijn P2 in de kwalificatie tijdens de vorige Grand Prix, maar het was jammer dat ik dat niet goed kon omzetten. Dit weekend doe ik er alles aan om dat wel te doen', aldus de nieuwe teamgenoot van Verstappen.

F1Maximaal voorspelt opnieuw een spannend raceweekend

Traditiegetrouw nemen twee redacteuren van F1Maximaal een voorschot op de Grand Prix die komen gaat. In deze editie zijn dat Christian Moerman en Maurits Kappetijn. Zij denken allebei dat Mercedes licht in het voordeel is, ondanks de winst van Verstappen in de vorige race.

Christian: 'Vorig jaar was het Mercedes dat in Portimão overtuigend zegevierde. Dit deden ze op een spekglad circuit waarin na een moeizame openingsfase de boel weer rechtgetrokken werd zodra de banden op temperatuur waren. De W12 lijkt qua bandenmanagement een licht voordeel te hebben ten opzichte van de RB16B. Ik verwacht niet dat het Portugese circuit totaal van de gladheid af is die we daar in 2020 gezien hebben en het lichte bandenvoordeel van Mercedes gaat wat mij betreft dan ook doorslaggevend zijn in de race. Lewis Hamilton gaat er zondag denk ik dus met de overwinning vandoor, gevolgd door Max Verstappen. Als Valtteri Bottas de neerwaartse spiraal van de eerste twee wedstrijden meeneemt naar race drie, zou dit zomaar eens de wedstrijd kunnen zijn waarin Perez zijn eerste podium pakt in Red Bull-kleuren.'

Maurits: 'De Grand Prix van Portugal wordt natuurlijk weer een gevecht om van te smullen. Wie er wint, hangt denk ik af van pure racepace. Vorig jaar zagen we dat de meeste teams voor een één-stopper gingen, dus bandenmanagement en racesnelheid zijn van levensbelang, alhoewel je echt lastig kan inhalen. Persoonlijk denk ik dat de RB16B beter is dan de W12 over één ronde, dus in principe moet Max gewoon pole pakken. Dan is de vraag of hij genoeg in huis heeft om Hamilton achter zich te houden. Ik sluit me bij Christians woorden aan met betrekking tot het bandenmanagement en de racepace. Voor mij wordt het de vraag of Lewis genoeg 'overspeed' kan genereren tijdens de race om Max voorbij te gaan, vooral met de geringe kansen die hij zal krijgen. Het wordt echt heel spannend.'

GP Portugal in 2020: 

De race in Portugal startte vorig jaar behoorlijk chaotisch. Op een spekgladde baan had Verstappen een rommelige start, waarbij hij niet voorbij de Mercedessen kwam, Perez in de rondte tikte en voorbij werd gereden door Carlos Sainz. Na een kortstondige P1 van diezelfde Spanjaard zou de originele, iconische volgorde van 2020 zich in ere herstellen. Hamilton en Bottas gingen comfortabel aan de leiding, waarbij Verstappen (startend op een andere band, red.) genoegen moest nemen met P3. De winst van Hamilton betekende een nieuw record in de Formule 1. De Brit zette namelijk als eerste F1-coureur ooit 92 overwinningen achter zijn naam.

Bekijk hier de samenvatting van de Grand Prix van Portugal 2020:

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws