Viaplay op de schopstoel na 2025: 'Als Ziggo de kans krijgt, gaan ze alles in ere herstellen' Formule 1
Formule 1

Viaplay op de schopstoel na 2025: 'Als Ziggo de kans krijgt, gaan ze alles in ere herstellen'

Viaplay op de schopstoel na 2025: 'Als Ziggo de kans krijgt, gaan ze alles in ere herstellen'

Eerder op maandag 5 juni werd bekendgemaakt dat de Viaplay-topman Anders Jensen het veld moest ruimen na teleurstellende resultaten. Het bedrijf heeft onder andere de Formule 1-uitzendrechten in Nederland en kende een stagnatie van het aantal abonnees. In de aankomende maand komen de F1-rechten voor na 2025 op de markt, en als Vodafone-Ziggo de kans krijgt, kan het bedrijf de rechten terugkopen en alles in ere herstellen.

Viaplay maakte op maandagmiddag 5 juni bekend dat CEO Jensen is ontslagen wegens tegenvallende resultaten. Sinds Viaplay de rechten heeft van het uitzenden van de Formule 1 in Nederland was ook de kritiek vanuit het kikkerlandje niet mals. De meeste mensen wilden liever de vertrouwde stem van Olav Mol weer horen en was de kwaliteit van de streamingsdienst lang niet altijd perfect. Echter maakt Ziggo wel een kans om de rechten weer terug te krijgen. Viaplay gaat zich voornamelijk focussen op de markt in Zweden, het thuisland van het bedrijf. 'Daar zit nog genoeg rek in en valt nog winst te behalen', stelt sportmarketeer Chris Woerts bij BNR.

Daarbij wordt ook de vraag gesteld of Viaplay de Formule 1-rechten in Nederland kan behouden. 'Dat kostte heel veel geld en ze bieden het duurste abonnement qua streamingsdiensten aan', vertelt Woerts. 'Die rechten zijn heel duur. Het is nu de vraag of ze daar (om na 2025 F1 uit te blijven zenden, red.) nog geld voor hebben. Als Vodafone-Ziggo de kans krijgt, dan kopen ze morgen de rechten om alles weer in ere te herstellen. Dan komt Olav Mol terug, en Jack Plooij ook. Dan is alles weer als vanouds.'

Prijzen van de F1-rechten gaan door het dak

Hoe dan ook wordt het prijsje voor de Formule 1-rechten ook niet zacht voor Vodafone-Ziggo. 'De sportrechten worden altijd duurder, en door het succes van Max Verstappen is bewezen dat mensen bereid zijn om een betaald abonnement te nemen', zegt Woerts. Woerts verwacht dat de rechten zo'n veertig à vijftig miljoen per jaar gaan kosten. Nu Viaplay de focus op Zweden gaat leggen, kan het een vertrek betekenen van de Nederlandse, Britse, Amerikaanse en Canadese markt. 'Van de ene dag op de andere zal dat niet gebeuren. Maar een waardedaling van ruim zestig procent geeft aan dat het beleid slecht was. Dat vertrouwen herstellen doe je op de thuismarkten, niet in Amerika', aldus Woerts.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws