De analisten van Viaplay blikken terug op het bijzondere seizoen van Max Verstappen. De Nederlander wist zijn tweede kampioenschap te pakken, maar zeker aan het begin van het seizoen ging het niet zonder slag of stoot. Met enige tegenstand van Ferrari, lukte het Red Bull Racing toch om overal bovenuit te stijgen.
Toen het seizoen net was begonnen zag het er voor het Oostenrijkse team nog niet heel goed uit. ‘Dan blijkt de auto echt veel te zwaar te zijn en daarmee heeft Red Bull serieus problemen gehad’, begint Tom Coronel in de documentaire Year of the Lion van Viaplay. ‘Ze hadden ook een probleem aan de voorkant van de auto, namelijk dat de auto totaal niet wilde insturen. Hij kon draaien wat hij wilde, maar hij miste altijd de apex’, voegt Giedo van der Garde eraan toe.
De eerste drie races viel Verstappen twee keer uit. ‘Max was natuurlijk woest. Drie races verder en 46 punten achterstand. Als coureur zijnde eet je dat van binnen op’, vertelt Christijan Albers daarover. ‘Max wist het ook even niet meer, want hij dacht dat het kampioenschap al voorbij was. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit’, vervolgt Van der Garde.
Van der Garde: ‘Hij moet soms iets rustiger worden’
Dat wonder kwam, want vanaf de Grand Prix in Imola ging het bij Ferrari een stuk minder. Verstappen begon zijn RB18 steeds beter te begrijpen en in België bleek uiteindelijk de echte dominantie van de Nederlander. ‘Wat hij daar doet, van plek veertien in twaalf ronden naar plek één rijden. Het was alsof hij in de Formule 1 reed en de rest in de Formule 2’, vertelt Van der Garde. ‘Hij was gewoon dodelijk. Dodelijk voor de rest van het veld’, benoemt Albers.
Toch ging het niet altijd goed. Red Bull had een aantal zeldzame foutjes, zoals tijdens de kwalificatie in Singapore toen Verstappen aan het einde van zijn laatste snelle ronde naar binnen moest komen. ‘Waarom? What the fuck’, schreeuwde de coureur over de boordradio. ‘Het blijft een Verstappen’, verklaart Coronel over dat moment. Toch zien zijn collega’s het beiden iets anders. ‘Je houdt het team scherp, maar aan de andere kant weet het team ook wanneer ze een fout maken. Dat hoef je er niet in te wrijven’, zo vindt Albers. Van der Garde zegt: ‘Ik snap het wel, alleen soms moet hij ook wel iets rustiger worden.’
Coronel: ‘Bij Verstappen kan het gewoon nooit normaal’
Toch ging het vaak genoeg goed bij Red Bull en daarom kon Verstappen in Japan al zijn tweede titel bemachtigen. Wel was het nog een tijdje onduidelijk of hij echt kampioen was, omdat niemand wist hoeveel punten werden uitgereikt. ‘Vervolgens was het hele punten en toen kreeg Leclerc ook een straf van vijf seconden, waardoor hij derde werd. Dan sta je daar als persoon zijnde van: wow, ben ik nu wel wereldkampioen? Het team wist het ook niet’, vertelt Van der Garde.
Maar uiteindelijk was er toch het verlossende woord dat de Nederlander wel degelijk zijn tweede kampioenschap in handen had. ‘Bij Verstappen kan het gewoon niet normaal’, grapt Coronel. Toch zag hij een prachtig seizoen van de Red Bull-coureur. ‘Als je naar het seizoen kijkt, naar hoe hij zich ontwikkelde met een auto die niet snel was, naar een auto die op een gegeven moment dominant was, is het altijd bizar om te zien wat er om die gozer heen gebeurt’, eindigt Coronel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties