George Russell is pas 25, maar inmiddels alweer een tijdje voorzitter van de coureursvakbond, de GPDA. De Brit maakt zich zorgen om de veiligheid op het circuit van Spa-Francorchamps, na dodelijke ongevallen van Dilano van 't Hoff en Anthoine Hubert in de afgelopen jaren. Mocht er wel gewoon gereden worden, dan ziet Russell zijn kansen rooskleurig in.
Naast de regen krijgen de teams dit weekend ook nog eens te maken met een sprintrace, en dat zorgt voor onzekerheid. 'Het is altijd interessant met deze sprintraces. Je hoopt altijd dat je een vliegende start hebt in de vrije training, maar er is geen garantie', vertelt Russell aan Sky Sports F1. 'Zeker met het weer dat we nu hebben, valt er weinig over te zeggen. De banden kunnen een beperking zijn. We hebben maar zes sets intermediatebanden, en daar moet je de vrije training mee doorkomen, plus twee kwalificaties, en een sprintrace', zegt de 25-jarige Brit. Ook op zondag is er nog kans op regen, al is die kans wat kleiner dan op vrijdag en zaterdag. 'Het wordt lastig, maar dat is ook leuk. We gaan hoe dan ook ons best doen', aldus Russell, die zijn interview onderbroken ziet worden door de langslopende Nico Hülkenberg. 'Ken kwam even langs', zegt Russell met een knipoog naar de Barbie-film over de geblondeerde Hülkenberg.
Russell eindigde in Hongarije nog als zesde, nadat hij als achttiende begonnen was aan de race, maar is goedgemutst voor de Belgische Grand Prix. 'Ik denk dat we een goede kans hebben. Volgens mij scheelt het weinig tussen ons en McLaren. Ik denk dat we zelfs wat meer snelheid hadden, maar we hadden een probleem met de koeling van de motor. Dat heeft ons best flink afgeremd. Zonder dat probleem had Lewis (Hamilton, red.) waarschijnlijk P2 kunnen pakken en dan had ik de vijfde plek kunnen pakken. De auto doet het dus goed, maar elk weekend lijkt er wel een nieuw team te zijn dat vooraan meedoet.'
Zorgen over de veiligheid
Bij Motorsport.com ging Russell als voorzitter van de GPDA, de coureursvakbond, ook nog in op de risico's dit weekend: 'We spreken constant met de FIA na het tragische ongeval van Dilano (van 't Hoff, red.). De twee vragen zijn: is Spa veilig genoeg, en wat doen de weercondities? Het is een feit dat motorsport altijd gevaarlijk is met dit soort snelheden. Spa behoort net als Jeddah, Monaco en Suzuka tot de circuits met een hoger risico', meent Russell. 'Dus als je dan het weer nog als extra factor hebt, is het erg uitdagend. De zichtbaarheid is belabberd en er zijn geen echte oplossingen op de korte termijn.'
Russell pakte zelf in 2021 zijn eerste podiumplek in de Formule 1 in Spa door als tweede te kwalificeren, waarna de safetycar de volgorde in de race ongewijzigd liet. 'Ik vind Spa zelf veilig genoeg, maar we moeten een oplossing vinden voor de zichtbaarheid als het regent. Gelukkig ziet het weer er wat beter uit op zondag, dus ik denk dat de zondag doorgaat, maar gezien de recente gebeurtenissen moet de FIA een aantal belangrijke beslissingen nemen als het op het zicht aankomt. Iedereen wil racen zien, maar met hoge snelheden kunnen er grote ongelukken gebeuren. De FIA heeft een grote verantwoordelijkheid dit weekend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties