Verstappen wint bloedstollende GP Emilia Romagna, Hamilton verdienstelijk tweede Formule 1
Formule 1

Verstappen wint bloedstollende GP Emilia Romagna, Hamilton verdienstelijk tweede

Verstappen wint bloedstollende GP Emilia Romagna, Hamilton verdienstelijk tweede

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Emilia Romagna gewonnen. De Nederlander wist Lewis Hamilton en Lando Norris te verschalken voor de winst in een spannende race, die voorafgaand aan de race al direct spannend was. Het begon voor de race al met regenen, waardoor bij de start het circuit slechts deels nat was. Kortom, de strategie kwam weer helemaal open te liggen.

De start van de Grand Prix was alles behalve rustig te noemen. Veel coureurs gingen al de fout in vanwege de regen. Nicolas Latifi zou echter de eerste coureur zijn die uitviel. Nikita Mazepin en Latifi kwamen met elkaar in aanraking. De Canadees had de Rus niet gezien, waardoor Latifi uiteindelijk zelf de schuldige was. Hij zou de eerste uitvaller zijn van de race.

Verstappen kwam goed weg tijdens de start en dook direct naast Lewis Hamilton. Met een fraaie inhaalactie wist hij de Brit te verschalken en daarna wist de Nederlander direct weg te rijden voor de eerste plek. Al vroeg in de race zou er al een safety-car de baan op komen vanwege Mazepin en Latifi.

Na zes ronden zou de race weer herstarten en kon Verstappen het tempo gaan bepalen. Met een scherpe herstart wist Hamilton echter Verstappen direct aan te vallen. Verstappen verdedigde echter knap en wist na het lange rechte stuk de leiding vast te houden. Een knappe start en herstart van de Nederlander zorgen er dus voor dat hij vanaf de start en de herstart kon domineren.

Stevig gevecht in het middenveld, rookies maken foutjes

Direct was het ook spannend in het middenveld, waarin ook een flink teleurgestelde Valtteri Bottas zich in moest bevinden. Zo maakten met name de nieuwelingen bij de teams kleine schoonheidsfouten. Zo gingen Sergio Pérez, Carlos Sainz en Mick Schumacher er vanaf. Voor Pérez deed het nog de meeste pijn, hij kreeg na zijn uitstapje tijdens de safety-car een stop-go penalty. Hij mocht zijn concurrenten niet opnieuw inhalen, iets dat hij wel deed.

Voor de McLarens ging het er vooral om dat de coureurs Pérez en Leclerc achterhaald werden. Beide McLarens reden lang achter elkaar, maar Norris had een stuk meer pace ten opzichte van Daniel Ricciardo. Uiteindelijk liet de Australiër zijn teamgenoot erlangs en kon de Brit langzaam het gat dicht proberen te rijden tussen Pérez. Uiteindelijk zou Pérez verder terugvallen door een stop-go penalty. Daardoor kon Norris zichzelf stevig op P3 vestigen.

Regen heeft groot effect op de strategie

Na achttien á negentien ronden werd het steeds droger en hoorden we steeds meer teams op de radio tegen de coureurs. De intermediates moesten zo lang mogelijk worden gerekt om uiteindelijk een strategisch voordeel te hebben ten opzichte van de tegenstanders. Zo wilde bijvoorbeeld Verstappen, maar ook Norris zo lang mogelijk de tijd rekken. Sebastian Vettel zou de eerste zijn die het risico neemt om de gele banden op de auto te zetten.

Iedereen keek vervolgens naar de pace van Vettel, die na een wat moeilijk begin toch snellere rondetijden begon neer te zetten. Op dat moment begon het gevecht tussen Hamilton en Verstappen ook steviger te worden. In ronde 25 reed Hamilton zo’n 1.6 seconden sneller, nadat hij op de boordradio aangaf dat de grip op het circuit langzaam terugkeerde. Juist dat legt een enorme druk op de pitstrategie.

Verstappen ging na lang rijden echter op ronde 28 voor de gele band. Vanaf dat moment was het zaak om de Mercedes proberen te verschalken. Verstappen kwam echter terecht in het verkeer. Het Zorgde voor een spannende out-lap voor de Nederlander. Hamilton ging voor de undercut, en komt een ronde later naar binnen. De Brit had echter een lange pitstop, waardoor de Nederlander de leiding vast kon houden.

Rode vlag door Bottas en Russell, wederom een chaotische herstart

De regen, en de gefaalde undercut van Mercedes, zorgden daarna direct voor een man-tot-man gevecht tussen Hamilton en Verstappen. Dat gevecht zou echter niet lang duren. Hamilton ging bij Tosa in de fout en parkeerde vervolgens zijn Mercedes in de muur. Een ronde daarna wordt het nog bonter, als Bottas en Russell een rode vlag creëren door hard met elkaar in aanraking komen op het circuit van Imola.

De herstart is overigens ook wederom direct spannend. Zo beleefde Leclerc een minder goede voortzetting, nadat Verstappen de bolide bijna verloor. Daardoor kon Norris op de tweede plek aansluiten. Hamilton moest zelf aansluiten op de achtste plek. Voor Verstappen was het daarom direct zaak om de boel vast te houden. Dat doet hij direct door meteen de snelste rondetijden op zijn naam te zetten.

Spannende slotfase, maar Verstappen trekt aan het langste eind

Voor Hamilton was het vervolgens zaak om de top drie zo snel mogelijk te achterhalen. Dat deed de Britse coureur ook. Maar de coureur bleef lang vastzitten in het middenveld. Het leverde wel spektakel op wat betreft inhaalacties. Zo moest de coureur stevig knokken met Daniel Ricciardo om maar enigszins aanspraak te maken op een podiumplek.

Verstappen domineerde echter stevig. Ronde na ronde wist hij het gat met zijn concurrenten te vergroten. Hamilton kon de Nederlander uiteindelijk niet meer achterhalen, waardoor de Nederlander uiteindelijk de race na de herstart gemakkelijk naar zich toe kon trekken. Verstappen wint de daarmee de race. Terwijl Hamilton uiteindelijk verdienstelijk binnen kwam op de tweede positie, finishte Norris op de derde positie na een stevig gevecht.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws