Verstappen negeerde op Interlagos niet voor het eerst teamorders: spanningen na teamorders bestaan al jaren Formule 1
Formule 1

Verstappen negeerde op Interlagos niet voor het eerst teamorders: spanningen na teamorders bestaan al jaren

Verstappen negeerde op Interlagos niet voor het eerst teamorders: spanningen na teamorders bestaan al jaren

Na de Grand Prix van Brazilië zorgde het thema teamorders voor een hoop controverse. Max Verstappen moest van Red Bull Racing zijn teamgenoot Sergio Pérez laten passeren, zodat de Mexicaan een betere uitgangspositie had voor de laatste race in Abu Dhabi wat betreft het kampioenschap. Echter deed de Nederlander niks met de opdracht van zijn team, omdat dat van tevoren niet was besproken.

Deze race is absoluut niet de eerste keer dat een coureur een teamorder negeert. Er zijn vele voorbeelden uit de geschiedenis van de Formule 1 waarin coureurs hun teamgenoot niet lieten passeren, terwijl dat wel aan hen werd gevraagd. Hier volgen dan ook de bijzonderste momenten waarop dat gebeurde.

Ferrari maakt nutteloze call die zorgt voor een verbod op teamorders

Een belangrijk moment wat betreft teamorders was in 2002. Het was het weekend van de Grand Prix van Oostenrijk en Ferrari-coureur Rubens Barrichello was op zowel vrijdag, als zaterdag het snelst. De Braziliaan mocht dan ook vertrekken vanaf pole, met op de tweede positie Ralf Schumacher en diens broer Michael Schumacher in de andere Ferrari maakte de top-drie compleet. De Duitse coureur die op dat moment viervoudig wereldkampioen was, had een goede start en kwam achter zijn teamgenoot terecht.

Nadat Barrichello ongeveer de hele race aan de leiding lag, kreeg hij in ronde 63 te horen dat hij zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan. De Braziliaan had duidelijk geen intentie om aan het bevel te voldoen. Pas toen Jean Todt in ronde 71, en tevens de laatste ronde, over de boordradio riep: ‘In de laatste bocht laat je hem passeren’, deed Barrichello wat hem gevraagd werd. Na de laatste bocht op het rechte stuk reed de coureur langzamer en liet Schumacher passeren. Het verschil was uiteindelijk slechts 0,182 seconde.

Het bleek achteraf echter een controversieel moment, want de teamorder leek erg onnodig. Schumacher stond in het kampioenschap na de race in Oostenrijk namelijk al 27 punten voor op de tweede man, Juan Pablo Motoya. Dan te bedenken dat het pas de zesde race van het seizoen was en er toen werd gereden met een heel ander puntensysteem (namelijk 10-6-4-3-2-1), waren er dat jaar nog genoeg kansen voor de Duitser. Dat bleek ook, want Schumacher eindigde het seizoen uiteindelijk alle zeventien races op het podium en het verschil met de nummer twee, zijn teamgenoot Barrichello, was uiteindelijk wel 67 punten. Die race zorgde er dan ook voor dat vanaf 2003 teamorders werden verboden en pas in 2011 weer werden toegestaan.

Alonso neemt wraak op Hamilton die zijn teamorder negeert

Een bijzonder moment waarop een coureur een teamorder negeerde was in 2007 op de Hungaroring, tijdens het elfde raceweekend van het jaar. Ondanks het feit dat teamorders verboden waren in de race, kon er nog wel gespeeld worden met de strategie tijdens de kwalificatie. McLaren-coureur Lewis Hamilton werd in Q3, toen hij eerste lag, gevraagd of hij zijn teamgenoot Fernando Alonso voorbij wilde laten, zodat de tweevoudig wereldkampioen een snelle rondetijd kon neerzetten. De man die dat jaar zijn debuut maakte in de Formule 1 besloot echter niet naar zijn team te luisteren en begon vóór Alonso aan zijn één-na-laatste snelle ronde.

De meer ervaren coureur die in 2007 de overstap had gemaakt van Renault naar McLaren was logischerwijs laaiend. Toen de twee de pits in kwamen voor een setje nieuwe banden om een laatste snelle tijd neer te zetten had Alonso dan ook een duivels plannetje. Gezien hij eerder dan de Brit de pitstraat bereikte, besloot hij extra lang bij zijn team te wachten totdat hij zelf genoeg tijd had om een laatste ronde te rijden, maar zijn teamgenoot niet. Zijn plan werkte, want de Spanjaard was 0,107 seconde sneller en pakte de snelste tijd af. Hamilton kon inderdaad geen laatste ronde meer rijden en de poleposition leek voor Alonso te zijn. Hij kreeg echter een gridstraf van vijf plaatsen voor zijn actie.

De relatie tussen Vettel en Webber werd nooit meer hetzelfde na Multi 21-incident

Eén van de bekendste uitspraken wat betreft teamorders is ‘Multi 21’. Deze is afkomstig van de race in Maleisië in 2013. Sebastian Vettel vertrok met zijn Red Bull op nat wegdek vanaf pole en teamgenoot Mark Webber startte vanaf de vijfde positie. Beide wagens van de Oostenrijkse renstal kwamen goed weg. De coureur die dat jaar zijn vierde wereldtitel zou bemachtigen, kon de leiding behouden en de Australiër lag na iets meer dan een ronde al op de tweede plek. Vettel was de eerste van de twee die in ronde vijf naar binnen dook voor een setje slicks.

Het bleek nog iets te nat voor de harde band, waardoor Webber pas in ronde zeven naar binnen kwam. De strategie van de Australiër bleek beter en vanaf ronde acht reed hij dan ook aan de leiding, op de voet gevolgd door zijn teamgenoot. Bij zowel de tweede als derde ronde pitstops was het Webber die vanuit de leiding als eerste Red Bull naar binnen dook voor een setje nieuw rubber. Hij reed aan de leiding tot ronde 46, toen Vettel opeens begon aan te dringen.

Na een riskante inhaalmanoeuvre was het de Duitser die op de eerste plek reed. ‘Dit is dom Seb, kom op’, riep Horner over de boordradio. Hij was het duidelijk niet eens met de actie en ook Webber vond het duidelijk niet leuk. ‘Ja, dat is goed teamwork’, riep hij sarcastisch over de boordradio. Uiteindelijk kwam de Duitser als eerste over de streep en die race bleek achteraf niet veel goeds te hebben betekend voor de relatie van de teamgenoten. In de cool down room wees Webber Vettel op de code Multi 21 en ook op het podium bleef de sfeer tussen de twee grimmig.

Verstappen rijdt grandioze inhaalrace, maar moet teamgenoot voorbij laten: ‘Nee’

Verstappen reed tijdens het Grand Prix-weekend van Singapore in 2015 voor Toro Rosso. Hij kwalificeerde zich als achtste, terwijl teamgenoot Carlos Sainz met de veertiende positie in Q2 al uitviel. Toen de lichten uitgingen op zondag, vertrok Vettel vanaf pole, met de rest van de coureurs daarachter, behalve Verstappen. ‘Ik zit vast in de tweede versnelling. Wat kan ik doen?’, vroeg hij aan zijn team. Hij bleef achter op de grid, terwijl de anderen in hun eerste ronde zaten. Met hulp kon de Nederlander toch weer verder, maar hij lag op een ronde achterstand.

Hij had geluk nodig, en dat kwam toen Nico Hülkenberg en Felipe Massa in ronde 13 botsten. Er kwam een safety car die het voor Verstappen mogelijk maakte om zichzelf in dezelfde ronde als de concurrentie te zetten. Het was tijd voor een inhaalrace en die kwam er, want richting het einde van de race reed de Toro Rosso-coureur op de achtste positie. Toen werd hem gevraagd of hij zijn teamgenoot Sainz voorbij wilde laten. ‘Nee’, klonk het antwoord van Verstappen. Hij eindigde uiteindelijk ook als achtste met achter zich de Spanjaard. ‘Ik zag geen reden om hem te laten passeren’, zei de momenteel tweevoudig wereldkampioen, toen hem werd gevraagd naar het moment.

Nadat Leclerc zijn teamgenoot helpt, kan hij geen gunst terug verwachten

Tijdens de Russische Grand Prix in 2019 was het opnieuw chaos bij Ferrari. Charles Leclerc vertrok vanaf pole met achter zich Hamilton en op de derde plek teamgenoot Vettel. Zodat de Scuderia-coureurs eerste en tweede konden rijden, gaf Leclerc zijn teamgenoot een slipstream, waardoor Vettel voor de eerste bocht al eerste lag. ‘We zullen verder in de race weer van positie kunnen wisselen’, zo luidde de boordradio aan het adres van de Monegask. Een paar rondes later reden de Ferrari-coureurs nog in dezelfde volgorde, maar Vettel maakte duidelijk dat hij zijn teamgenoot niet voorbij wilde laten. ‘Ik had hem sowieso wel gepasseerd’, was het antwoord van de Duitser.

Wanneer Vettel opnieuw wordt gevraagd of hij zijn teamgenoot voorbij wil laten, is Vettel duidelijk. ‘Vertel hem dat hij het gat moet dichten’, meldde de viervoudig wereldkampioen. Ondanks het gekibbel over de boordradio, loste het probleem zichzelf op na de eerste ronde pitstops, want doordat Leclerc eerder naar binnen ging, kwam Vettel achter hem terecht. Echter viel de Duitser gelijk na de pitstop uit, wat een virtual safety car veroorzaakte. Hierdoor konden Mercedes-coureurs Hamilton en Valtteri Bottos een gratis pitstop maken en na de tweede pitstop van Leclerc, lag de Monegask derde. Op die positie kwam de coureur ook over de finish, waarmee Ferrari zichzelf uiteindelijk flink in de voet heeft geschoten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws