Frédéric Vasseur nam aan het begin van dit jaar de leiding over van Mattia Binotto bij het team van Ferrari. Hoewel Ferrari de snelheid bij vlagen goed te pakken heeft, is alleen Charles Leclerc een keer op het podium geëindigd dit seizoen. Vasseur legt aan Sky Sports F1 uit dat het Italiaanse Ferrari te kampen heeft met een extra struikelblok, vergeleken met concurrenten Red Bull Racing, Mercedes, en Aston Martin.
Red Bull domineert sinds halverwege vorig jaar, en dus heeft de concurrentie de jacht op het Red Bull-personeel geopend. Zo werkt Dan Fallows nu bij Aston Martin, en maakte McLaren vorige maand de komst van Rob Marshall bekend. Ferrari heeft ondanks verschillende pogingen nog geen Red Bull-kopstuk kunnen aantrekken, en Vasseur legt uit waarom. 'Het is niet dezelfde situatie: je kan van Red Bull Racing naar Mercedes verhuizen en dezelfde uren houden.' De fabrieken van Red Bull (Milton Keynes) en Mercedes (Brackley) zijn zo'n 35 kilometer van elkaar verwijderd. 'Je kan je kinderen naar dezelfde school laten gaan, en van vrijdag tot en met maandag kan je het schema aanpassen en verder is alles perfect', ziet Vasseur ook.
De overstap van team dat in Engeland is gehuisvest naar Ferrari brengt veel grotere gevolgen met zich mee. 'Als je naar Italië wil komen, is het een heel ander verhaal. Je moet je hele leven met je familie veranderen. Zodra je echter in Italië bent, is het veel moeilijker om weer te vertrekken. Het eten is veel beter en de kwaliteit van het leven is geweldig in Italië', zo probeert Vasseur personeel tot een overstap te verleiden. 'Soms kan dit een rol spelen in de discussie omdat ze met hun hele familie moeten verhuizen. Het ligt ook aan de situatie met kinderen. Het is niet altijd makkelijk, maar zodra we iemand kunnen aantrekken, zullen ze ook blijven', denkt Vasseur. In het geval van Laurent Mekies klopt dat, maar de Fransman vertrekt wel naar AlphaTauri, dat aan de andere kant van Bologna gehuisvest is. Vasseur kende bij Alfa Romeo dezelfde uitdaging. 'Ik had hetzelfde met Sauber: het was moeilijk om ze over te halen om te komen, maar als ze eenmaal in Zwitserland waren, bleven ze ook in Zwitserland.'
Herstelproces vergt veel tijd
Vasseur vraagt om geduld, want niet alleen is het lastig om personeel aan te trekken, hij heeft ook nog eens te maken met gardening leave, waardoor het lang duurt voordat nieuw personeel ook daadwerkelijk aan de slag kan gaan. 'Ik ben een aantal maanden geleden bij het team gekomen. Je moet begrijpen wat de situatie is voordat je probeert om personeel aan te trekken. Dat is een heel lang proces', aldus de Fransman. 'Ze komen na één of twee jaar en zelfs het rekruteren gaat niet van de ene op de andere dag. Het aantrekken van personeel is geen makkelijk proces in de Formule 1. Als je een project hebt, duurt het maanden om te begrijpen wat je wil doen, en om de juiste mensen te vinden, en dan duurt het nog maanden of jaren om ze bij het team te krijgen. Dat betekent dat je soms eerder over jaren dan over races spreekt. Dit kan frustrerend werken omdat je voluit werkt. Ik steek het grootste deel van mijn tijd in het aantrekken van personeel, maar we tekenen contracten die aan het einde van 2024 ingaan, of pas in 2025.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties