De populariteit van de Formule 1 blijft met de dag groeien, en dus is het ook onvermijdelijk dat zo ongeveer ieder land wel een Grand Prix wil organiseren. Ook Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur weet als geen ander hoe zwaar de overvolle seizoenen zijn voor de coureurs én de teams, al is de Fransman niet overtuigd van de oplossing om de kalenders weer wat in te korten.
Het is inmiddels geen geheim meer dat de Formule 1 tegenwoordig steeds vaker circuits buiten Europa opzoekt. Met drie Grands Prix in Amerika, enkele races in Azië én races in Bahrein, Abu Dhabi en Qatar op de planning wordt de sport steeds internationaler, al heeft ieder voordeel zo ook een nadeel. De kalender van 2023 bestond namelijk uit maar liefst 23 races, waarvan er uiteindelijk maar 22 verreden werden, en in 2024 kunnen de coureurs rekenen op een nog vollere agenda. Komend seizoen zullen er namelijk 24 circuits op de kalender verschijnen, al eist dat zo zijn tol van de coureurs én de rest van het team.
Overvolle kalender reden tot uitputting binnen teams
Ook Vasseur zat middenin het geweld van 2023, en merkte in Abu Dhabi al snel op dat iedereen wel toe was aan vakantie. In gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com benadrukte de teambaas dan ook dat het niet vreemd is dat het daarom niet altijd goed kon gaan. 'Leclerc en Sainz zijn behoorlijk moe na een seizoen dat voor iedereen, en ook voor hen, behoorlijk lang heeft geduurd,' begint de Fransman. 'Volgend jaar zal het waarschijnlijk nog lastiger worden omdat we meer races moeten rijden, en het seizoen begint iets eerder en eindigt ook iets later. Maar het is wel normaal dat coureurs, als de seizoenen zo lang zijn als deze, vaak te maken krijgen met pieken en dalen.'
Toch blijft de mening van Vasseur vooralsnog verdeeld: 'Elke race die we extra op de kalender zetten levert ons weer een extra budget op, maar we weten allemaal dat we de omstandigheden van de monteurs beter aan moeten pakken.' Volgens de Fransman maakt vooral het team om de coureurs heen een groot deel uit van de prestaties. 'Zij maken deel uit van die prestaties en zorgen voor de betrouwbaarheid, ook van de auto. Dat alle pitstops in Abu Dhabi fout gingen is niet vreemd, want de monteurs waren uitgeput.' Toch heeft de teambaas daar wel een optie voor in gedachten. 'We moeten eens gaan kijken naar een rotatiesysteem voor monteurs. Dan hebben we twee groepen, waarvan er één naar de races reist en de ander voor de auto's zorgt als ze bij de fabriek aankomen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Andere oplossing moet mogelijk zijn volgens Vasseur
Volgens Vasseur is het namelijk heel erg simpel: het is juist positief dat er momenteel zoveel circuits in aanmerking komen om een race te organiseren. 'Ik blijf gewoon positief,' begint de Fransman, 'want twee jaar lang hadden we moeite om circuits te vinden die een Grand Prix wilde organiseren. Nu zitten we in een situatie waarin we er te veel hebben.' Volgens de teambaas is het daarom niet zo makkelijk om zomaar te spreken over het inkorten van de kalender. 'We kunnen misschien wel wat selectiever zijn, maar we moeten vooral gewoon aan de geplande data werken.' Voor 2024 zal er al een hoop veranderen, en dat is volgens Vasseur alleen maar positief. 'Volgend jaar zullen we het eerste deel van seizoen vooral afreizen naar het oosten van de wereld, want Melbourne, Japan en China staan achter elkaar op de kalender.'
Volgens de Fransman verandert dit al een hoop aan de situatie, want er wordt minder gerommeld met tijdzones omdat de teams minder vaak over en weer hoeven te reizen. 'We kunnen de situatie hierdoor makkelijker beheersen,' vindt Vasseur. Volgens de teambaas van Ferrari is deze kleine aanpassing alvast het begin van een grotere oplossing op de lange termijn, al twijfelt Vasseur nog altijd aan het idee om de kalender definitief in te korten. 'We zullen echt na moeten gaan denken over hoe en wanneer we het personeel meer rust kunnen bieden, maar ik weet nog niet of het inkorten van de kalender echt de juiste keuze zal zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties