Frédéric Vasseur is dit jaar de teambaas van Ferrari, en dat valt nog niet mee. Net als afgelopen jaar presteert het Italiaanse team vaak goed op de zaterdagen, maar op de zondagen wist alleen Charles Leclerc een keer op het podium te eindigen. Vasseur toont zich in een interview met Corriere della Sera dan ook kritisch, niet alleen op de SF-23, maar ook op Charles Leclerc.
In Canada liet Ferrari haar sterkste prestatie van het seizoen zien, maar nadat het op zaterdag al alles weggooide, kon het team op zondag enkel nog de schade beperken. Toch is de getoonde snelheid in het Noord-Amerikaanse land een opsteker voor Vasseur. 'In Canada hebben we vooruitgang geboekt. In Montreal wisten we de tijden van Verstappen te benaderen, maar dat moeten we ook op de komende circuits laten zien. Oostenrijk is het tegenovergestelde van Canada, dus als we het hier ook goed doen, krijgen we de bevestiging dat we goed bezig zijn', hoopt Vasseur. Vorig jaar won Ferrari in Oostenrijk haar voorlopig laatste race.
Dat Ferrari dit seizoen niet voor de wereldtitels zou kunnen strijden, werd al heel snel duidelijk: 'We wisten vanaf de eerste dag al wat er mis was met deze auto: hij is snel in de kwalificatie, maar lastig te besturen in de races', legt de 55-jarige Fransman uit. 'We moesten bakzeil halen en onze ontwikkelingsroute aanpassen. Dat duurt maandenlang, want dat proces is al ingezet in maart in de windtunnel toen we erachter kwamen wat de problemen waren. Het probleem zit niet in het potentieel van de auto, maar in hoe we dat uit de auto weten te halen.'
'Het heeft geen zin om iemand de schuld te geven, maar de keuzes zijn vorig jaar al gemaakt. Sinds de eerste kilometers op het circuit van Fiorano, en daarna bij de wintertests in Bahrein was het al duidelijk dat het niet werkte', geeft Vasseur aan, die dus al snel met de neus op de feiten werd gedrukt. 'De simulaties hebben bepaalde negatieve kanten aan het gedrag van de auto onderschat, dus werden we gedwongen om een middenweg te vinden tussen snelheid en driveability.'
Contracten van Sainz en Leclerc
Ferrari-coureur Carlos Sainz liet recentelijk nog optekenen dat hij graag snel een nieuw contract tekent, maar daar lijkt Vasseur geen haast mee te hebben: 'Er zijn nog achttien maanden te gaan tot het einde van zijn contract, net als bij Charles (Leclerc, red.). Als we nu al beginnen met de contractbesprekingen, zou dat afleidend werken, dat heb ik een aantal weken geleden ook tegen hun managers gezegd. De focus van de coureur moet bij het ontwikkelen van de auto liggen. Dan kunnen we tijdens de zomerpauze, of daarna, wel over contracten praten.'
Leclerc lijkt de laatste tijd minder tevreden bij Ferrari, terwijl Sainz in de geruchtenmolen al aan Audi werd gelinkt, maar Vasseur maakt zich geen zorgen over het verliezen van een van zijn twee coureurs. 'Er is altijd een risico, maar ze geloven allebei in het project, en ze willen blijven en winnen. We moeten echter als team denken, en nu al over coureurs praten zou de verkeerde stap zijn als team.'
Sainz en Leclerc vormen voor het derde jaar een coureursduo. In 2021 won Sainz de onderlinge strijd, terwijl Leclerc in 2022 beter was. Dit jaar is het opnieuw Sainz met de voorlopig meeste punten: 'Ik ben tevreden met Carlos, hij is constant en geeft belangrijke technische feedback. Hij vormt een winnend koppel met Charles. Hij (Sainz, red.) wordt erg onderschat', vindt Vasseur. 'Carlos is snel en stabiel, maar heeft net als iedereen ruimte om te verbeteren.'
De wat jongere Leclerc wordt als het grotere talent gezien, maar is minder constant dan zijn Spaanse teamgenoot. 'De beste manier om Charles te laten blijven is door hem een competitieve auto te geven', zegt Vasseur. In 2022 had Ferrari die competitieve auto, maar wist het op regelmatige basis toch een goed resultaat weg te gooien. 'Hij weet dat elk seizoen in zijn carrière belangrijk is. Hij heeft maar één doel: wereldkampioen worden. Dat is ook ons doel. Charles kan magische dingen laten zien in de kwalificatie, maar soms gaat hij over de limiet. Hij is altijd op zoek naar het maximale, zelfs als de auto hem dat niet kan geven. Hij wil altijd winnen, waardoor hij in het begin van het seizoen wat fouten maakte. Daar hebben we samen over gepraat.' Om wereldkampioen te worden, moet wel Verstappen verslagen worden, en dat zal niet makkelijk worden, ziet Vasseur ook: 'Sinds hij wereldkampioen is, heeft hij maar heel zelden een fout gemaakt. De wereldtitels hebben hem een extra zekerheid gegeven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties