Charles Leclerc start zondag tijdens de Grand Prix van België achteraan op de grid, zo meldt het Italiaanse medium Formu1a.uno. Reden hiervoor is de introductie van een nieuw hybridesysteem in de Ferrari-motor. Carlos Sainz zal geen nieuwe motor krijgen en dus ook geen gridstraf.
Het is nog niet definitief besloten binnen Ferrari dat Sainz geen motorwissel te verduren krijgt, maar wel staat zo goed als zeker vast dat Leclerc wel eentje krijgt. De Monegask zal te maken krijgen met een gloednieuwe motor, bestaande uit een nieuwe MGU-K en geavanceerdere accu. Ook wil Ferrari het aantal beschikbare onderdelen voor Leclerc uitbreiden. Hierdoor moeten ze een straf voor lief nemen.
De bedoeling is om op vrijdag tijdens de eerste twee vrije trainingen de eerste nieuwe onderdelen te introduceren, om vervolgens op zaterdag over te gaan op een volledig nieuwe motor. Sainz krijgt daarentegen geen nieuwe motor en krijgt van Ferrari de vrijheid om de strijd aan te gaan met Red Bull Racing in de hoop om het kampioenschapsperspectief van de Oostenrijkers te verstoren.
Ferrari met grote achterstand op Red Bull
Ferrari heeft momenteel een achterstand van 97 punten goed te maken op Red Bull in de strijd om het constructeurskampioenschap. Daarnaast heeft Leclerc een achterstand van tachtig punten op Max Verstappen in de WK-stand voor de coureurs. De verwachting is dat Red Bull ook nog een keer een motorwissel moet doorvoeren bij Verstappen. Mogelijk gebeurt dit in Monza.
Also read
Betrouwbaarheid dwarsboomt Ferrari: 'We hadden makkelijk acht races kunnen winnen'
F1-CEO ziet geen reden waarom Ferrari niet terug kan keren in titelstrijd met Red Bull
Pak bijna twee keer je inzet terug als Verstappen de GP van België wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Update 20:48 (25/08) | Verstappen start mogelijk ook achteraan door motor- en versnellingsbakwissel
Sportjournalist Erik van Haren meldt via de Telegraaf dat een motor- en versnellingsbakwissel ook voor Max Verstappen dit weekend voor de hand liggend zal zijn. De teams kijken naar het meest geschikte moment om een gridstraf op te vangen, en Red Bull lijkt Spa te hebben gekozen. Naast Charles Leclerc, die een nieuw hybride systeem voor zijn rode bolide krijgt, zal Verstappen hierdoor ook achteraan starten.
Zoals in het reglement staat mag een coureur drie motoren per jaar gebruiken. Wie daarna nog vaker gaat wisselen krijgt een straf om de oren. In Hongarije wisselde Red Bull uit voorzorg de motoren van Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. Het lijkt zeer waarschijnlijk dat Red Bull nu direct een vierde motorwissel door gaat voeren, en daarbij ook de versnellingsbak, om weer vooruit te kunnen. Van Haren legt uit dat het logisch is dat Red Bull dat nu doet, omdat het makkelijker is om op Spa-Francorchamps in te halen dan op menig ander circuit dat gaat komen.
Desondanks is Monza, waar de coureurs na de Grand Prix van Nederland heen zullen reizen, ook nog een optie, al is het niet te verwachten dat Ferrari een van hun rijders in Italië achteraan laten starten. Daarnaast is het hogesnelheidscircuit niet een optimale keuze, daar rijden de teams met veel minder downforce. Als zowel Leclerc als Verstappen dit weekend achteraan start, is de klap makkelijker op te vangen. Volgens Verstappen gaan gridstraffen later in het seizoen ook een rol spelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties