De Formule 1 wil de bandenwarmers vanaf 2024 volledig uit de sport hebben. Daarom dit jaar begonnen met het terugbrengen van de maximum temperatuur die het bandendekentje mag hebben, met dus als uiteindelijk doel dat over twee jaar ze helemaal niet meer gebruikt worden. Een erg onverstandig en gevaarlijk plan, zo stelt onder andere Max Verstappen, die daarin bijval krijgt van collega's.
Dit seizoen is de F1 begonnen met de daling van de temperatuur in de bandenwarmers. Waar deze vorig jaar aan de voorkant nog 100C mocht zijn en achter 80C, is dat voor dit seizoen al teruggedrongen naar 70C. Voor 2023 moet het dan nog een met 20C afnemen, waarbij er dus naar 50C wordt gegaan. Hiermee werd tijdens de GP van de Verenigde Staten al getest en ook in Mexico zou ermee getest worden, al meldt The Race dat dit geschrapt lijkt en er de normale 70C geldt. In 2024 moeten de bandenwarmers dan helemaal verdwijnen.
Verstappen voorspelt problemen
Verstappen voorspelde al 'een mooie driftshow' wanneer de tests worden gehouden met de 50C maximum, en de Nederlander voorziet helemaal problemen wanneer vanaf 2024 de warmers volledig worden verbannen. 'Ik denk dat we dan een hoop crashes gaan zien. Het is moeilijk. Je bandendegradatie wordt heel anders, want je banden zijn erg koud, je glijdt veel rond in de eerste paar ronden, je bandenspanning gaat door het dak, dus je banden gaan veel meer degraderen.'
In Austin kende de Red Bull Racing-coureur al problemen, nadat hij op de hardste compound reed tijdens de tests met 50C en hij spinde bijna in de pitstraat. Echt leuk vond hij het dan ook niet. 'Op dit moment geniet ik er niet echt van, maar veel rijders zeggen hetzelfde en daar moeten we natuurlijk een oplossing voor vinden. Austin is nog steeds een circuit waar je gemakkelijk de banden kunt inschakelen vanwege de snelle bochten', zo stipt hij aan waarom het in Austin nog minder erg is dan op andere plekken.
Want daar waar je in Austin nog een geschikte baan hebt om er snel temperatuur in te krijgen, zijn er bijvoorbeeld ook de krappere stratencircuits waarbij het haast niet te doen is om snel temperatuur in de banden te krijgen. 'Als je naar een circuit als een stratencircuit gaat, zoals Monaco, kun je je half-en-half omstandigheden voorstellen, ik denk dat het wel de helft van de race gaat duren voordat je temperatuur in je banden hebt', zo voorspelt Verstappen problemen.
Norris en Magnussen achter Verstappen
Lando Norris is het eens met de Nederlander en stelt bovendien dat het circuit in Austin voor 'de best mogelijke condities' zorgde om de tests uit te voeren. Ook de Brit verwacht veel crashes wanneer de nieuwe regels worden doorgezet. 'Ja, die gaan er zijn. Dit waren de best mogelijke omstandigheden voor deze banden: superwarm, hete baantemperatuur, hoge snelheid in de eerste sector om de temperatuur erin te krijgen. En ze waren niet fijn. Zo gemakkelijk om te blokkeren aan de voorkant, zo gemakkelijk om te blokkeren aan de achterkant, compleet onvoorspelbaar', zo uit hij zijn onvrede.
Wanneer er op andere circuits gereden gaat worden, is dat een garantie voor problemen. 'Stel je voor dat je naar een veel kouder circuit gaat, of dat het een beetje vochtig is of zo. Iedereen gaat de auto op een gegeven moment overhoop rijden. Geen enkele coureur wil het, in principe. Een Formule 1-wagen uit het huidige tijdperk, die zo specifiek ontworpen is met alle aero en zo, dat hij niet gemaakt is om op koude banden te rijden, is niet zoals een Formule 2- of Formule 3-wagen waar je hem gewoon kunt rondgooien en doen wat je wilt. Zo werkt het niet echt. We zullen er discussies over hebben, tussen alle rijders en de GPDA.'
Ook Kevin Magnussen kan zich niet vinden in de beslissing die de F1 heeft gemaakt richting het reglement van de bandenwarmers, en sluit zich aan bij beide coureurs. 'Ik zou het echt niet leuk vinden, want ik denk niet dat Pirelli en de FIA en de Formule 1 echt begrijpen hoe moeilijk het is om warmte in deze banden te krijgen, zelfs als ze eruit komen bij 70C. Ze hebben het geprobeerd bij 50C en dat is al heel moeilijk. Ik denk dat het komt omdat ze niet met deze auto's hebben gereden, ze begrijpen het niet', aldus de Deen.
De Haas-coureur denkt dan ook dat het onveilig is om de bandenwarmers helemaal af te schaffen. 'Ik denk dat er een veiligheidsprobleem is. Het is zeer hoge belasting op deze auto's vanwege de downforce, dus de band moet behoorlijk stijf zijn, dus als het koud is, is het hard, net als ijs. Bij sportwagens denk ik dat de band een lager werkbereik heeft en zacht is, dus als hij koud is, is hij supermakkelijk op te warmen. Bij 50C hier, is het een groot probleem. Dus geen bandenwarmers, een groot probleem.'
Bottas komt met voorzichtig tegengeluid
Valtteri Bottas kan zich deels vinden in de aanpassing die de F1 wil doen, maar is dan wel van mening dat het pas gedaan moet worden wanneer de banden het aankunnen, iets dat op dit moment absoluut nog niet het geval is, aldus de Fin. 'Als je nu een pitstop maakt op een harde band zonder dekens, is dat op een circuit als dit beslist heel riskant en bijna een veiligheidsrisico', zo vertelt hij in Mexico. 'Of op een stratencircuit met een volledig koude set banden, omdat de band bij die temperatuur meer als plastic is.'
Wanneer er dus een aanpassing wordt gedaan aan de band, is er misschien meer mogelijk volgens de Alfa Romeo-coureur. 'Als de band verandert en als die is aangepast om in een veel lager bereik te werken, waarom niet', is hij positief, om daar wel gelijk aan toe te voegen dat de banden er op dit moment zeker nog niet klaar voor zijn. 'Op dit moment, en de band die we probeerden in Austin, die kon de 50C deken niet aan, hij was echt, echt, echt glad in het begin. En dat was Austin en dat was warm. Dus op sommige circuits zou dat al een probleem zijn.'
Also read
Verstappen kan kritiek op F1-titel naast zich neerleggen: 'Critici kunnen dat niet'
Verstappen rekent op RB18 in strijd tegen Ferrari: 'Dat is een sterk wapen'
Update 9.40u (02/11) | Temperatuurverlaging bandenwarmers mogelijk geschrapt na opmerkingen Verstappen
Pirelli gaat de temperatuurverlaging van de bandenwarmers in de Formule 1 mogelijk niet doorzetten. De bandenwarmers zouden van zeventig graden naar vijftig graden gaan om zo energie te kunnen besparen, maar dat leverde gefronste wenkbrauwen op bij onder andere Max Verstappen. De coureur van Red Bull Racing stelde dat er dan meer crashes zouden komen. Pirelli heeft afgelopen weekend geëxperimenteerd en een mogelijke oplossing gevonden voor het probleem.
De opmerkingen van coureurs rondom de temperatuurverlaging van de bandenwarmers wordt dus ter harte genomen door Pirelli. De bandenleverancier voerde daarom een experiment uit in Mexico. 'Ons onderzoek wees uit dat als je de banden twee uur lang tot zeventig graden verwarmd in plaats van drie uur, dat minder energie kost dan drie uur lang op vijftig graden', wordt Mario Isola geciteerd door Motorsport.com. 'Het is momenteel ons plan om voor te stellen dat de banden in 2023 twee uur lang te verwarmen op zeventig graden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties