Voor Carlos Sainz is dit nog niet het seizoen waarop hij zal hebben gehoopt voorafgaand aan het seizoen. Daar waar hij vorig jaar het vuur regelmatig aan de schenen kon leggen bij Charles Leclerc, moet de Spanjaard het dit jaar tot op heden duidelijk afleggen en heeft hij ook regelmatig pech of maakt hij een fout. Toch denkt de Ferrari-coureur dat er dit seizoen nog niets verloren en is er zeker nog kansen zijn op een overwinning of misschien zelfs het kampioenschap.
In een interview met Formula1.com laat de Spanjaard weten op dit moment nog een klein beetje tekort te komen om echt mee te gaan doen in de strijd vooraan. 'Ik moet gewoon een beetje sneller zijn. Ik heb één of twee tienden nodig qua kwalificatie en racepace. Als ik die een of twee tienden vind die ik in de tweede helft van vorig jaar vond met de auto van vorig jaar, hoe eerder ik ze vind, hoe eerder de overwinning zal komen. Ik heb hard gewerkt om ze te vinden.'
Sainz is eerlijk over het feit dat hij er nog niet helemaal is. 'Je kunt aan de camera's en overal zien dat ik er nog niet ben met de auto in vergelijking met vorig jaar, dat ik niet natuurlijk rijd; de auto is een beetje te puntig naar mijn zin, maar dat is het, zo gaat dat. Je kunt je aanpassen of je auto een beetje meer naar je zin brengen. Hoe dan ook, deze twee dingen, ze kosten tijd, en ze kosten kennis en ervaring. Het kost fouten en vallen en opstaan, en dat is wat ik nu aan het doen ben en wat ik zo snel mogelijk ga proberen te corrigeren.'
Voor eerste keer in jaren aan kop van het veld
Voor het eerst sinds zijn kartdagen doet de Ferrari-coureur mee om overwinningen. 'Ik geniet ervan. Het is een hele nieuwe ervaring. Je moet een beetje anders rijden. Het is een ander scenario waar ik aan moet wennen. Ik race tegen twee of drie jongens die al eerder voorin hebben gereden. Voor mij is het de eerste keer, mijn eerste zes of zeven races met een competitieve auto en ik heb veel geleerd dat ik ga toepassen voor de rest van het seizoen. Genoeg races over, nog een lange tijd te gaan, dus alles om voor te spelen. Zodra ik deze aanpassingen heb gedaan en mijn gevoel met de auto heb gevonden, komen er zeker goede dingen aan.'
Veel respect tussen Sainz en Leclerc
Op camera is vaak te zien dat Leclerc en Sainz een goede relatie met elkaar onderhouden, maar dat hoeft niet altijd te kloppen. In dit geval is het echter waar, zo stelt de Spanjaard. 'Hij is een geweldige kerel, we hebben veel wederzijds respect, wat onze werkrelatie helpt. Hij doet het geweldig om zich aan te passen aan de nieuwe auto, de nieuwe reglementen, hij haalt alles uit deze Ferrari wat ik ook probeer te doen, en in bepaalde opzichten kopieer ik hem. Ik heb plezier met hem, we kunnen goed met elkaar opschieten en we werken in dezelfde richting, wat belangrijk is.'
Vooralsnog is het niveau waarop de Monegask rijdt een beetje te hoog gegrepen voor Sainz. 'Hij rijdt op een heel hoog niveau, hij zet super indrukwekkende rondetijden neer, een indrukwekkende manier van rijden en ik kan alleen maar bewondering hebben en proberen het in sommige opzichten te kopiëren, en in andere proberen het wat meer naar mijn hand te zetten om sneller te zijn. Soms gaat het zo en als coureur moet je gewoon door een proces gaan en jezelf uitdagen', zo is hij vastberaden om zich op te trekken aan zijn teamgenoot.
Also read
Hoe Mercedes een 'knotsgek' slotstuk tijdens de GP van Monaco voorkwam
Hoofd strategie bij Ferrari zag 'twee cruciale fouten' tijdens de GP van Monaco
Update 11.10u (12/06) | Sainz vanuit Baku: 'Red Bull lijkt na tien ronden de overhand te hebben'
Carlos Sainz denkt dat Red Bull Racing in 2022 vooral aan het einde van de stint een klein voordeel heeft ten opzichte van Ferrari. Naarmate de banden slijten, verliest Ferrari relatief veel snelheid, bij Red Bull ligt deze slijtage lager. Dat is dan ook waar Sainz voor waakt, al is het volgens hem nog maar de vraag of deze trend in Azerbeidzjan ook aanwezig zal zijn.
'Ik denk dat we in de race een vrij goede kans maken', liet Sainz na afloop van de kwalificatie weten bij Sky Sports F1. 'We gaan dit jaar nek-aan-nek met Red Bull. Na tien ronden van een stint lijken zij op pace de overhand te hebben, maar we moeten nog maar zien of dat dit weekend ook zo is', benadrukt hij. Red Bulls eindfasen zijn per stint dus iets beter.
Waarom weet Sainz niet of dit in Azerbeidzjan ook het geval is? Simpelweg omdat zijn team niet voldoende data heeft om te zien welke renstal er in dit opzicht in het voordeel is te Baku. 'De longruns op vrijdag zijn nooit voldoende om ons het hele plaatje te geven, maar ik denk dat we wel voor podia kunnen strijden. We hebben het over twee tienden hier en twee tienden daar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties