Carlos Sainz heeft zijn eerste gridstraf van het weekend gepakt nadat hij met zijn team besloten heeft om de control electronics te vervangen. Na zijn uitvalbeurt in Oostenrijk, waarbij hij zijn motor letterlijk in rook zag opgaan, was al duidelijk dat er gridstraffen aan zaten te komen. De kans dat er meer gaan volgen lijkt dan ook aanzienlijk.
In Oostenrijk was de Spanjaard erg snel onderweg om Max Verstappen in te halen, waarna zijn Ferrari-motor op het moment suprême de geest gaf. Een flinke brand was het gevolg van zijn geplofte motor, waarna het handelen van de marshals ook voor de nodige commotie zorgde. Het leek aannemelijk dat Sainz dan ook een motorwissel en daarbij mogelijk straffen moest pakken.
Met het vervangen van de electronica is de eerste dus een feit, zo meldt de FIA. Voor de Spanjaard is het namelijk zijn derde van het seizoen, terwijl je er maar twee mag gebruiken. Hier staat dus een straf van tien plaatsen voor. Ook heeft hij een nieuwe energieopslag in zijn auto, maar deze valt nog binnen de reglementen. Toch is het dus nog maar de vraag of het hierbij gaat blijven.
Update 22.30u (22/07) | Sainz hint op verdere gridstraffen voor Franse GP
Carlos Sainz heeft gehint naar verdere gridstraffen voor de Grand Prix van Frankrijk. De Spanjaard moest zijn Control Electronics al wisselen voorafgaand aan de eerste en tweede vrije training, en incasseert daardoor een gridstraf van tien plekken. Sainz lijkt erop te rekenen dat het hele motorenpakket van Ferrari vervangen gaat worden, en hij dus achteraan zal starten op zondag.
Officieel heeft Ferrari slechts één gridstraf bekendgemaakt van de Spanjaard, maar het lijkt erop dat hij niet tien, maar twintig plekken teruggezet zal worden voor de aankomende wedstrijd. 'Laten we kijken. Ik heb al tien plekken gepakt, dus je kan wel verwacht wat daar op volgt', aldus de Ferrari-coureur bij Formula 1. Sainz gaf aan zich vooral op de longrun te richten omdat hem in Le Castellet een inhaalrace te wachten staat.
Update II 13.30 (23/07) | Sainz wisselt meer en start achteraan, ook Magnussen pakt straffen
Waar eerder al gehint werd op het pakken van meer gridstraffen door Carlos Sainz, is dat inmiddels bevestigd. De Spanjaard wisselt verschillende onderdelen aan zijn motor, waardoor hij dusdanig veel straffen pakt dat hij achteraan zal moeten starten. Kevin Magnussen, die ook rijdt met een Ferrari-motor, doet hetzelfde als zijn collega en zal de race ook vanuit het achterveld aanvangen.
Waar Sainz op de vrijdag alleen zijn Control Electronics wisselde, is daar op de zaterdag een hele lijst bij gekomen. De Ferrari-motor wordt voorzien van een nieuwe ICE, MGU-H, MGU-K en een nieuwe turbo, en daarmee overschrijdt hij het maximum dat is toegestaan. Hierdoor krijgt de Spanjaard een waslijst aan gridstraffen en start hij dus van achter. Magnussen heeft dezelfde onderdelen gewisseld. Ook de uitlaat is vervangen bij beiden, evenals bij Charles Leclerc, maar deze vallen nog wel binnen het reglement.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties