Tung waarschuwt het veld: 'Als Verstappen zich wel happy voelt, zit er dus veel rek in' Formule 1
Formule 1

Tung waarschuwt het veld: 'Als Verstappen zich wel happy voelt, zit er dus veel rek in'

Tung waarschuwt het veld: 'Als Verstappen zich wel happy voelt, zit er dus veel rek in'

F1-analist en coureur Ho-Pin Tung weet dat Max Verstappen zich al een tijdje niet helemaal happy voelt in de RB20, maar hij ziet ook in dat er nog wel rek in zit als Verstappen zich wel weer prettig voelt in de auto. Ook op de Red Bull Ring vermoedt Tung dat de details het verschil zullen maken, vooral nu de teams weinig tijd krijgen om de perfecte afstellingen te vinden.

De afgelopen paar races bewezen dat de teams het perfect voor elkaar moeten hebben op de baan om te kunnen winnen. Zo maakte Red Bull, ondanks dat het team niet de snelste auto had, telkens het verschil. In Canada blonk Verstappen uit onder druk en onder wisselvallige omstandigheden, en haalde Red Bull hem telkens op het juiste moment naar binnen. Dat deed het team in Spanje ook, en bleef Verstappen onder druk van Lando Norris foutloos. 'We hebben al een tijdje niet meer gehoord dat Max echt happy is in de cockpit', schrijft Tung in zijn voorbeschouwing op NU.nl.

'Wat dat betreft zit er dus nog wel rek in zodra hij zich wél weer happy voelt in de auto. Verstappen heeft dominante races gereden op de Red Bull Ring, maar het is ook een baan waarop Norris al een paar keer heel goede dingen heeft laten zien', vervolgt de coureur. 'Dat deed hij al toen de McLaren nog helemaal niet zo goed was. Het verschil zit nu in de details. Als een circuit je net wat beter ligt, dan kan dat je zomaar verder naar voren helpen', vermoedt Tung.

Bandenslijtage weer een factor

Wat nadelig kan zijn voor Red Bull, is dat het erop lijkt dat het team meer dan één training nodig heeft om de juiste afstellingen te vinden. 'In het verleden was de kracht van Red Bull dat ze er meteen stonden, vanaf de eerste meters op de baan. Dat is de laatste tijd niet zo', schrijft de coureur. 'Het lukt Red Bull dan gedurende het weekend om orde op zaken te stellen, maar daar hebben ze tijd voor nodig.' Dit weekend hebben ze die tijd niet, aangezien het een sprintweekend is. De Oostenrijkse renstal krijgt maar één training om de auto perfect af te stellen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung waarschuwt het veld: 'Als Verstappen zich wel happy voelt, zit er dus veel rek in'
Verstappen in gesprek met vader Jos Verstappen en race-ingenieur Gianpiero Lambiase op donderdag in Spielberg. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Daar komen ook nog eens wisselvallige weersomstandigheden bij. Vrijdag is het warm, op zaterdag nog warmer, en zondag koelt het af en is er kans op regen. Dat maakt de verhoudingen nog onvoorspelbaarder dan ze al zijn. Hoewel de Red Bull Ring niet per se zwaar is voor de banden, zou bandenslijtage wel weer een factor kunnen worden om rekening mee te houden', vervolgt Tung. 'Pirelli heeft de drie zachtste compounds meegenomen. Hoe harder de banden zijn, des te beter ze met hoge temperaturen om kunnen gaan.'

Tung ziet meerdere kanshebbers op de zege

The devil is the details, dat zal dit weekend volgens Tung dus ook weer blijken. De details lijkt Red Bull wel op orde te hebben. McLaren gooide in Barcelona de zege weg door een verkeerde strategie te hanteren. 'Dit detail zou een groot effect kunnen hebben, iets wat we in de afgelopen twee jaren ook al zagen in Oostenrijk. Al met al belooft het dus een fantastisch weekend te worden op de Red Bull Ring, waar meerdere teams hoop op de zege zullen hebben. De laatste paar seizoenen stond het weekend in Oostenrijk vooral in het teken van track limits, maar hopelijk is dat dit jaar niet zo.'

Het circuit heeft in de laatste twee bochten een grindstrook aan laten leggen. Op andere circuits, zoals Shanghai en in Imola, werd dat ook gedaan. 'Ze hebben in feit een gat gezaagd en daar grind in gestort. Ik denk dat dit wel een goede, natuurlijk manier is om track limits te voorkomen', schrijft Tung. 'Als je nu met je wiel buiten die witte lijn komt, dan wordt je op een natuurlijke manier afgestraft. Ik zou het onzin vinden als hierna alsnog track limits worden toegepast, want coureurs kunnen alsnog een foutje maken. Bij het overschrijden van de track limits verlies je al tijd, en dan zou je dubbel bestraft worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws